Avatar billede skcvg Nybegynder
25. juni 2007 - 23:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

fil type medfører opstart af bestemt program.

Når man 'klikker' på for eksempel en pdf-fil på min computer (windows...), så startes programmet:

C:\Programmer\Adobe\Reader 8.0\Reader\AcroRd32.exe

og den pågældende pdf-fil indlæses.

Mit spørgsmål er: Hvor er informationen om, at det bestemt program skal startes op, når man klikker på en bestemt type fil ? Jeg gætter på, at det er et eller andet sted i registeringsdatabasen, men jeg skal selvfølgelig have det af vide helt præcist...
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 23:40 #1
regedit: HKEY_CLASSES_ROOT
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 23:45 #2
mere præcist kan det ikke gøres uden du siger præcis hvilke filtyper det er du vil vide, da det (efter skøn) nok er omkring 5-600 filtyper.
Avatar billede gurly Praktikant
26. juni 2007 - 00:42 #3
Du kan jo gå ind i "denne computer" og så klikke oppe på "funktioner" og så vælge "mappe indstillinger"
øverst oppe klikker du så på "filtyper"
derefter vælger du den filtype som du vil ændre hvad program der bruges til at åbne pågældende filtype, klik på filtypen og du kan se hvad program der bruges, og du kan klikke på "skift" for at vælge et andet program til default at åbne filtypen.
husk at klikke "anvend" til sidst
Avatar billede screem_brille Novice
26. juni 2007 - 00:55 #4
filtyperne er under HKEY_CLASSES_ROOT i alfabetisk rækkefølge, og kan både eksporteres og importeres. (også via et script)
Avatar billede skcvg Nybegynder
26. juni 2007 - 10:01 #5
Jeg formoder, at jeg skal bruge reg query, men jeg er i tvivl om hvordan.

I har sikkert adobe installeret og den behandler pdf-filer.

Hvis I kun må bruge req.exe, hvilke kommandoer vil I så anvende????

Grunden til at jeg spørger, er at jeg skal kunne starte adobe mod en pdf-fil, uden at kende til den computer, som kører programmet. Jeg kan med andre ord ikke hardcode

C:\Programmer\Adobe\Reader 8.0\Reader\AcroRd32.exe

i programmet, da man kan anvende forskellige varianter af adobe (eller bruge andre programmer)
Avatar billede screem_brille Novice
26. juni 2007 - 10:28 #6
det kan du ikke, du kan ikke vide om brugeren overhoved har adobe.

du bliver nød til at komme med flere informationer, er det en pdf fil fra en hjemmeside, på en cd/dvd, eller ?

men kriver man i kør
: start filnanv.pdf vil programmet der er sat til at vise pdf filer starte med den pågældeldene fil.
Avatar billede skcvg Nybegynder
26. juni 2007 - 10:35 #7
Pdf-filen ligger i en folder. Filen hedder måske test.pdf, og folderen hedder måske output på c-drevet.

Så filen er c:\output\test.pdf.
Avatar billede screem_brille Novice
26. juni 2007 - 10:49 #8
ja men hvornår hvorfor skal den pdf fil startes mere eller mindre automatisk ? (og hvad skal starte den ?)
Avatar billede skcvg Nybegynder
26. juni 2007 - 10:53 #9
Den skal startes inden fra et java-program, når jeg har genereret en pdf-fil, og vil vise denne for brugeren.

Så java genererer en pdf-fil. Og bagefter skal java åbne filen via en pdf-viewer. Så jeg skal ud fra registeringsdatabsen finde det program (med hele stien), som er tilknyttet til 'pdf'.

Pt har jeg har jeg hardcodet

exe="C:\Programmer\Adobe\Reader 8.0\Reader\AcroRd32.exe"

men det vil selvfølgelig ikke virke altid. Så jeg er nødt til at kunne opsøge informationen i registeringsdatabasen.
Avatar billede skcvg Nybegynder
26. juni 2007 - 11:16 #10
assoc og ftype
Avatar billede screem_brille Novice
26. juni 2007 - 11:21 #11
nej du er ikke!, du kan starte det korrekte program med den simple kommando "start" og så stien til pdf filen.
Avatar billede skcvg Nybegynder
27. juni 2007 - 11:57 #12
>>ej du er ikke!, du kan starte det korrekte program med den simple kommando "start" og så stien til pdf filen.

Denne sætning forstår jeg ikke.