Avatar billede alradk Nybegynder
25. juni 2007 - 00:29 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Netværk med domæne bag Router med DHCP server

Jeg skal sætte et netværk op bestående af 1 server og 3 pc'ere. Internetforbindelsen har sin egen router videresender alt til min DLink router. DLink'en har DHCP aktiveret.

Hvad skal jeg konfigurere min server til at være? Findes der evt en kort guide på nettet?

Tak for hjælpen,
Ali
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 00:35 #1
du sætter alle computere på en switch bag din router, og deaktiverer DHCP i din router, og installerer DHCP servicen på serveren (det er bedre pga DNS), og under properties for DHCP serveren angiver du din routers IP som Gateway, og din servers IP som DNS server, under forwarders i din DNS server, angiver du så følgende 2 DNS servere:
208.67.220.220 og 208.67.222.222 (det er opren DNS´S servere)
Avatar billede alradk Nybegynder
25. juni 2007 - 00:50 #2
Tak for det hurtige svar. Checker det lige ud i morgen!

/Ali :-)
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 01:08 #3
det virker ;) (men er din server en SBS, skal du ikke gøre det sådan)
Avatar billede alradk Nybegynder
25. juni 2007 - 08:28 #4
Det er en Windows 2003 Server Std. R2 (32 bit).

Jeg har planer om at installeret en exchange og sql server på den.

/Ali :-)
Avatar billede alradk Nybegynder
25. juni 2007 - 12:34 #5
Hej,

Det virker ikke helt...

Alle Computere og Server er forbundet til en switch bag routeren.
Jeg har reinstalleret Windows 2003 R2, og valgt manage my server og lavet en default installation af første server, hvor den installeret DNS, AD, DHCP og noget VPN halløj.

Under denne config af DNS spørger den til om jeg vil forward DNS, hvortil jeg svarer ja og indtaster den ene af Open DNS serverne.

Efter endt config. Virker internettet heller ikke fra serveren og resten af mine PC'ere kan ikke få IP addresser. Nogen ide om hvad der kan være gået galt?

/Ali :-)
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 12:53 #6
har du deaktiveret DHCP i din router ? (det skal du)

du skal angive din routers IP som gateway på serveren og under DHCP options, angiver du samme IP (under router), og man begynder aldrig at installere AD osv, før man har sikret sig at net forbindelsen virker ;)
Avatar billede alradk Nybegynder
25. juni 2007 - 13:04 #7
DHCP er deaktiveret i routeren.
Jeg har angivet Routerens IP som gateway på netkortet i serveren.

Hvilken IP skal jeg angive under router i DHCP? Serveresn eller Routerens?

Det er serverens IP i dag...

Skal jeg afinstallere AD, før jeg går videre?

/Ali :-)
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 13:09 #8
under router i DHCP angiver du din routers ip.

nej du behøver ikke fjerne AD og DNS igen, men det lyder dog underligt at du skriver at VPN også er installeret, det sker ikke automatisk.
Avatar billede alradk Nybegynder
25. juni 2007 - 13:23 #9
Jeg har ændret router IP, men det hjælper ikke noget...

Jeg kan heller ikke tilgå internettet fra serveren selv. Jeg tror det er et DNS problem?

/Ali :-)
Avatar billede alradk Nybegynder
25. juni 2007 - 13:24 #10
Den installere følgende når den konfigureres automatisk første gang:

- Remote Access / VPN Server
- Domain Controller
- DNS Server
- DHCP Server
Avatar billede screem_brille Novice
25. juni 2007 - 13:33 #11
fjern alle rollerne, og start forfra, det er nemmere at fejlfinde når den kun er en standalone server (især fordi det kan give underlige fejl senere), og du har næppe oprettet brugere osv endnu, så det er minimalt arbejde du skal lave for at lave det om ;)
Avatar billede alradk Nybegynder
26. juni 2007 - 01:02 #12
Jeg reinstallerede serveren og tilføjet først AD og derefter DHCP og så virkede det. Jeg har dog et lille problem. Jeg har mit domæne oppe og køre kaldet firma.local, men når jeg vil tilmelde en af pc'erne til domænet siger xp at domænet er ukendt af DNS...
Avatar billede screem_brille Novice
26. juni 2007 - 01:11 #13
din klient benytter med stor sandsynlighed IKKE din servers IP som dns server, og det skal den, kontroller DNS settings på din klient, og kør ipconfig /flushdns på den, så spiller det ret sikkert.
Avatar billede alradk Nybegynder
26. juni 2007 - 08:26 #14
du har sku ret! 1000 tak for hjælpen!

Et lille tillægsspørgsmål, findes der et hack så windows xp media center edition kan blive medlem at et domæne?

/Ali :-)