Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
23. juni 2007 - 15:42 Der er 9 kommentarer

c-compiler til PATH.

Jeg har installeret gcc 4 og gcc 3.3 via CD'en til Mac OS X.
Men hvis jeg prøver at compile noget får jeg stadig fejlen:
error: no acceptable C compiler found in $PATH

Jeg har tilføjet usr/local/bin til min PATH hvor mine gcc-filer, men uden held?
Avatar billede egonspock Seniormester
23. juni 2007 - 16:59 #1
Hos mig ligger gcc sig i /usr/bin, som burde være i $PATH. Har du blot installeret hele developer tools, eller har du blot kopieret filerne over. Hvis du blot har installeret det hele som Developer Tools, som det måske kunne være en ide at hente en ny udgave af fra http://developer.apple.com, hvis du synes det er sjovt at være på forkant.
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
24. juni 2007 - 23:54 #2
Jeg har også tilføjet /usr/bin/ men der ligger gcc-3.3 og gcc-4.0, ikke en som kunder hedder gcc som ./configure vel leder efter?
Jeg har installeret Developer Tools, ikke kun kopieret dem over.
Avatar billede egonspock Seniormester
25. juni 2007 - 01:24 #3
Kan du hjælpe med at fortælle hvorfor du ikke kan nøjes med 4.0.1, som du får i den præinstallerede gcc, se f. eks.
gcc -v
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
26. juni 2007 - 09:13 #4
Det kan jeg vel også, men var i tvivl da jeg skulle installere dem?
Avatar billede egonspock Seniormester
26. juni 2007 - 09:51 #5
[/usr/bin] % ls -la gcc
lrwxr-xr-x  1 root  wheel  7 Mar 30  2006 gcc -> gcc-4.0
Som du kan se, linker gcc til gcc-4.0, så det er det du får, hvis du blot bruger gcc. Det er utroligt så meget man bare får ud af kassen på sådan en Mac :-)
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
26. juni 2007 - 13:25 #6
Jeg får:
ls: gcc: No such file or directory
Avatar billede egonspock Seniormester
26. juni 2007 - 14:39 #7
Prøv evt. med
which gcc
og se om den ikke peger det rigtige sted hen
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
27. juni 2007 - 21:01 #8
Så får jeg fejlen:
no gcc in /usr/local/bin /bin /sbin /usr/bin /usr/sbin /usr/local/bin /usr/texbin
Avatar billede egonspock Seniormester
27. juni 2007 - 21:14 #9
he, så ville jeg nok installere developer tools igen, da det sikkert er de to enkelt-installationer, der har f**k'ed den installation "up".