Avatar billede bigzer Nybegynder
22. juni 2007 - 10:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

OC Hvad taler imod?

Hej

Jeg har aldrig beskæftiget mig med OC, da jeg har haft indtryk af et der var større risiko for at futte noget af.

Hvad risikerer man når man overclocker og hvor meget vinder man?

Dette er det setup jeg vil købe i øjeblikket:

Bundkort:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=257256

Ram:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382288

CPU:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216462

Skal jeg OC? hvad synes i? og så har jeg hørt noget om timing af ram hvordan gør man det?

er der andet man kan gøre for at optimere sit system?

Hjælp
Avatar billede screem_brille Novice
22. juni 2007 - 10:53 #1
hvis vi tager udgangspunkt i den cpu du linker til, kan langt de fleste med standard køler (dvs ingen dyre kølesystemer), oftest clockes til 3-3.3Ghz, det er 30% og det er uden maskinen bliver ustabil (hos min kammerat der har næsten ovenstående setup af bundkort og cpu, kom vi op på 3.2, uden at ændre på spændingen, og den blev kun 8 grader varmere, og stadig under 50grader)

overclocking er næsten en kunstform ;) men der er nogle cpuer der er bedre end andre, de bedste 3 jeg lige kan komme på er den gamle slot1 celeron 300A den kunne nemt køre 450Mhz (altså 50%) socket 370 celeron 850Mhz (den kunne også nemt klare omkring 40% uden meget voldsomme kølesystemer, og til sidst den cpu du nævner), der har uden tvivl været andre (nogle af AMD´s har også været ret OC venlige), men der krævede det nogle fysiske ændringer, men det har også været tilfældet med nogle af intel´s cpuer.
Avatar billede thegenuine Praktikant
22. juni 2007 - 11:01 #2
www.hwt.dk - lidt studie ;o)
Avatar billede bigzer Nybegynder
22. juni 2007 - 11:20 #3
Her er den CPUkøler jeg vil købe:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206825

det vil sige jeg kan overclocke til 3,2 Ghz uden at få problemer?

Hva med ramne skal de også overclockes?
Avatar billede screem_brille Novice
22. juni 2007 - 11:32 #4
det er umuligt at svare på om lige netop den cpu du køber kan, men jeg ville blive overrasket hvis den ikke kan, men som alt andet, så kan man være uheldig med det man køber, så der kan ikke gives nogle garantier.
Avatar billede bigzer Nybegynder
22. juni 2007 - 11:37 #5
ok tak
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. juni 2007 - 12:40 #6
Og siden du nu skal købe nyt og overclocke dette, får du så lige et andet synspunkt på sagen...

Nyt hardware masn finder nødvendigt at overclocke fra nyt af er et dårligt køb.
Køb hardware der kan det du forventer og overclock så når det begynder at halte efter på performance.
Avatar billede screem_brille Novice
22. juni 2007 - 12:44 #7
uenig, hvis man kan få mere performance ud af det fra starten er der ingen grund til at vente indtil senere.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. juni 2007 - 12:48 #8
Jo for så er det et dårligt køb :)
Avatar billede screem_brille Novice
22. juni 2007 - 12:52 #9
det er da vanvid at købe en dyrere cpu, der kan tæske en bestemt cpu, hvis samme cpu der er overclocket kan tæske den dyrere cpu.
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juni 2007 - 23:06 #10
core2duo E6550 2.33gh 1333mhz fsb OC til 3.57ghz 2040mhz fsb på ren luft køling, ca 53% OC

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-e6850_11.html#sect0
Avatar billede hep_ Nybegynder
01. juli 2007 - 08:04 #11
Har altid overclocket uden problemer... Mest AMD og med ASUS bundkort

Tjek også Toms Hardware (google) for info om eventuelle fejl på bundkort