Avatar billede rdc Nybegynder
21. juni 2007 - 10:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

GPS eller PDA?

Hejsa,

Tja spørgsmål titlen fortæller lidt om mit spørgsmål :)
Jeg står og mangler en vejviser (GPS) til rejsen her om 10 dages tid :)
Har snakket med nogle venner, og nogle af mine venner har fortalt mig at en GPS ikke kan opdateres, men at hvis jeg fx. købte en PDA så kunne jeg benytte den som GPS, via en antenne og samtidig opdatere software til enhver tid. Skal lige siges at jeg gerne have Tyrkiet med softwaren, og har desværre ikke set nogen GPS endnu som har Tyrkiet installeret i softwaren.

Mine spørgsmål:
Er det korrekt at en GPS til fx 1500 ikke kan opdateres? Hvis nej, kan du så ikke komme med en evt. model nr til en GPS som kan opdateres.

Hvilken PDA ville I anbefale til fx brug som GPS. PDA’en behøver ikke nødvendigvis at være helt ny, den må også gerne være let brugt… Jeg har fx fundet en brugt, som koster 1500,- og har følgende inkl:
” HP IPAQ 4150, 400 Intel Xscale MHz, 64 MB Ram, wireless, bluetooth, infrarød, GPS, Microsoft Pocket PC v4.20, Der medfølger Holux GPSSlim 236 Bluetooth, 256 mb SD-Ram kort, alle kabler medfølger, sugekop til bil”
Ville i anbefale den?

Hvad synes i at en PDA skal have som minimumskrav til fx brug af GPS?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juni 2007 - 11:18 #1
Skal vi lige blive enige om, at en GPS kun er enheden der sætter dig i forbindelse med satelitten?

Det du leder efter er en navigator/navigations system :-)

Langt de fleste navigationssystemer du køber i dag, kan opdateres, uanset om de er kombineret af en GPS antenne og en PDA, eller om de kommer bygget ind i en boks. Det gælder i hvert fald Tomtom og Garmins produkter - jeg har ingen erfaring med "Medion", "Navigon" o.s.v....

Hvis du vælger PDA løsningen er du altid sikker på at kunne opdatere kortene, og evt. opgradere til en ny version af navigationssoftwaren.

Men m.h.t. at vælge en med indbygget GPS, så pas på. Det er ikke altid den indbyggede GPS kan fange signaler, med mindre den ligger helt oppe i forruden. Det gælder specielt på biler med tonede/lavenergiruder. Så vidt jeg har hørt har de fleste franske biler disse ruder.

Selv samme biler har typisk et område bag bakspejlet, hvor man kan sætte en ekstern antenne, hvor ruden er lavet til at lade signalet passere...
Avatar billede rdc Nybegynder
21. juni 2007 - 11:45 #2
Mange tak for dit indlæg ole_madsen...
Hvad synes du om den her:
"HP IPAQ 4150, 400 Intel Xscale MHz, 64 MB Ram, wireless, bluetooth, infrarød, GPS, Microsoft Pocket PC v4.20, Der medfølger Holux GPSSlim 236 Bluetooth, 256 mb SD-Ram kort, alle kabler medfølger, sugekop til bil"

Du nævner at man godt kan opdatere TomTom og Garmins produkter... men hvilken prisklasse skal man op på for at få disse produkter, som netop kan opdateres
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juni 2007 - 17:30 #3
Jammen den lyder da fint. Jeg kender dog ikke Microsoft PocketPC v4.2 - mig bekendt hed det PocketPC v2003, og følgende hed det PocketPC v5 og nu 6.

Der vil du i hvert fald kunne købe TomTom 5 til. Når det ikke er PPC v5 eller 6, ville jeg holde mig til den - TomTom 6 kører vist ikke på alle PPC versioner før 5.

Alle TomTom GO produkterne mener jeg kan opdateres via SD kort.
Avatar billede hep_ Nybegynder
01. juli 2007 - 20:20 #4
Har selv haft en MIO168, som er en PDA med indbygget GPS. Den virkede fortræffeligt med Navigon (jeg havde dog en ikke helt lovlig kopi med hele verden).

Jeg vil gerne have en PDA med GPS indbygget igen, men MIO er gået over til at lave "ægte" navigationssystemer ligesom Garmin og (lorte)TomTom. Og da de er så billige efterhånden, så bliver det nok sådan een istedet.

så rdc: køb en PDA, hvis du vil have PDA-funktionerne: kalender, E-mail, Word osv.
Ellers så køb en standard navigator, hvis det kun er til det.
Avatar billede hep_ Nybegynder
01. juli 2007 - 20:20 #5
ups, det var så svaret... Du kan godkende her hvis du har lyst.