Avatar billede grillmand Nybegynder
21. juni 2007 - 08:16 Der er 4 kommentarer

Ikke se source kode i java script

Hej.

Jeg er faldet over sider med ren javascript og ikke kunnet se source i IE. Efterfølgende har jeg i artikler på Eksperten set, at det er muligt at skjule koden i java-scriptet.

Er det med at skjule koden normalt (altså noget der sker automatisk) eller er det når programmørerne ikke vil dele ud af sit arbejde? Det er selvfølgelig også forståeligt hvis der er brugt langt tid på det!

Et tillægsspørgsmål: Bliver java-script kørt på serveren eller læser IE scriptet?

Tak
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2007 - 08:18 #1
Javascript er klient scripting.
Hvor PHP/ASP/.NET ect. er server site scipting.
Avatar billede fennec Nybegynder
21. juni 2007 - 08:27 #2
Det med at skjule kode er ikke normalt, og det er faktisk spild af tid at prøve på det. Jo koden er skjult for den almindelige befolkning, men har man lidt erfaring med programmering og browsers, kan man få fat i koden. Her snakker jeg kun om client side koden (HTML/JS..). Serverside koden kan man ikke få fat på, uden at skaffe sig adgang til serveren.

JS bliver normalt kørt af klienten, men det er muligt at sætte en runat="server" parametre.
Avatar billede grillmand Nybegynder
21. juni 2007 - 09:13 #3
Med hensyn til runat="server":

Er det noget der kan sættes af klienten (læs: mig) eller programmøren?
Fennec: kender du nogen onlineartikler vedr. dette emne specifik?
Avatar billede fennec Nybegynder
21. juni 2007 - 10:30 #4
Det er primært noget der bruges i ASP.NET, men jeg fandt da denne lille tut:
http://www.raritanval.edu/departments/cis/full-time/Schwarz/asp/aspch2.htm