Avatar billede sobo Nybegynder
20. juni 2007 - 18:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan kun se 3Gb RAM ud af 4Gb

Jeg har installeret 4Gb RAM, men systemet viser kun 3Gb?!
Hvordan får jeg systemet til vise og vigtigst kunne bruge den sidste Gb?

32bit Vista Home Premium.
20. juni 2007 - 18:47 #1
Velkendt 'problem' ->
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx

Har været oppe at vende en del gange her på E ...
20. juni 2007 - 18:51 #2
Avatar billede sobo Nybegynder
21. juni 2007 - 10:59 #3
Læg venligst et svar, så gir jeg lidt point som tak for udvist interesse.
21. juni 2007 - 18:12 #4
Ping...
(Det var et [svar]...)
Avatar billede coolbas Nybegynder
25. juni 2007 - 12:35 #5
32 bit systemer har en øvre grænse på ram mængden, der lyder på 4gb, dit graffikkort blandt andet og måske lydkort (hvis man eks. har et x-fi med ekstra ram på), tager også en del af disse 4gb, da Windows allokerer alle ram over samme kam. Har du derfor 4gb ram i, og dit grafikkort også har f.eks. 512 mb ram, så vil Windows lade være med at allokere den sidste gb ram, for at der er plads nok til allokere ram fra dit GFX.

Her er en artikkel om, hvordan man løser problemet, husk at lave gendannelsespunkt, da systemet kan blive ustabilt, hvis man har inkompatibel hardware.

http://www.vistaguide.dk/tweaks/tweaks/article/5/slaa-support.html