Avatar billede caagaardc Nybegynder
19. juni 2007 - 16:00 Der er 10 kommentarer

Internetadgang mysterium

Jeg har kort fortalt problemer med at komme på internettet og det forekommer mig ret mystisk. Jeg bor i en opgang der, som jeg har forstået det, har en router fra TDC stående, som spytter IP-adresser ud til os (har dog ikke adgang til den). Det har altid virket fint og næsten upåklageligt. For nylig har jeg dog opgraderet min staionære computer med bla. nyt bundkort, der ligesom mit forrige bundkort har indbygget LAN (faktisk 2 stk). Kortet er et ASUS P5K-Deluxe.

Jeg installerer Vista 32 bit, men kan ikke komme på nettet selvom Vista har fundet og installeret netkortene. OK, så propper jeg den medfølgende CD til bundkortet i og installerer alle driverne herfra med samme resultat. I enhedshåndteringen ser alt perfekt ud, så mener man kan gå ud fra, at det ikke er et driver problem.

Det er heller ikke et kabelproblem, da min bærbare går fint på nettet, når den tilsluttes de samme kabler. Dermed er det heller ikke et problem med selve forbindelsen, da min bærbare i hele perioden med problemer har koblet fint op.

Beskeden jeg får i Vista er "Netværk ikke indentificeret". Har ligeledes prøvet at installere XP i stedet, men heller ikke det hjalp.

Det mystiske kommer ind i billedet ved at jeg på et tidspunkt bare lod computeren stå tændt i nogle timer, og da jeg kom tilbage kunne jeg lige pludselig godt komme på nettet! Mit net er vel selvkonfigurerende i den forstand at jeg bare skall sætte mine netkort til at modtage IP-adressen automatisk (DHCP enabled) og jeg har nulstillet kortene utallige gange uden resultat.

Dermed troede jeg, at mine problemer var ovre, men jeg skulle imidlertid have styresystem på en anden HD, så jeg installerede Vista forfra og igen kunne jeg i starten ikke få internetadgang. Den kom så igen nogle timer senere, efter jeg igen havde prøvet alt mellem himmel og jord. Dernæst henter jeg de seneste opdateringer til Windows og rebooter, men derefter er jeg igen uden adgang, og sådan er det forblevet. Denne gang får jeg ikke forbindelse bare ved at lade computeren stå tændt. Jeg kan virkelig ikke se hvad der skulle have ændret sig bare ved at installere opdateringer til Windows.

I takt med at der er gået længere og længere tid, har jeg forsøgt alverdens ting, bla. at disable DCHP på det ene kort og tildele en IP-adresse manuelt, men uden held. Har også forsøgt med at tilføje en linje i reg-databasen for kortet ud fra et lignende problem som behandles på en microsoft-side, men også uden held.

Hvis jeg kører cmd og skriver ipconfig /renew får jeg svaret tilbage, at forbindelsen til DHCP-serveren "timede out". Dette tror jeg dog næppe er problemet, for på den bærbare får jeg samme besked, og der virker nettet som sagt upåklageligt.

Jeg har været tilbøjelig til at tro, at det er en hardwarefejl, men så er det jo underligt, at Windows finder kortene og registrerer dem 100 % korrekt med drivere der fungerer + det faktum, at forbindelsen jo har virket.

Er der nogen der har nogle ideer/forklaringer til hvordan jeg får adgang til internettet? Jeg har bøvlet max med det, så giver gerne max. point til en hjælpende sjæl...
Avatar billede ziron Nybegynder
19. juni 2007 - 16:16 #1
Kan du prøve at teste netkortet mellem dine 2 computere og se om du kan få fondindelse der, og har "normal" overførelses hastighed.

Derved kan du udelukke at det er en hardware fejl?
Avatar billede thegenuine Praktikant
19. juni 2007 - 16:28 #2
Kan det være fordi, du har fået ny MAC-adresse, da du fik ny hardware?
Avatar billede caagaardc Nybegynder
19. juni 2007 - 16:36 #3
@Ziron
Det vil jeg prøve

@thegenuine
Det ved jeg ikke, er faktisk ikke 100 % klar over hvad en MAC-adresse er?
Avatar billede thegenuine Praktikant
19. juni 2007 - 16:44 #4
Avatar billede teko Nybegynder
19. juni 2007 - 18:30 #5
Hej
Min computer(XP) kan ikke finde ud af det hvis det er to aktive net kort, prøv at deaktivere det som du ikke bruger og genstart Explore
IP skal være hent automatisk
Avatar billede caagaardc Nybegynder
20. juni 2007 - 11:05 #6
@Ziron
Jeg kan godt forbinde min bærbare og stationære med et cross-over kabel, så hardwarefejl skulle vel være udelukket
@teko
Jeg har forsøgt at deaktivere det ene, sågar prøvet at deaktivere det ene/andet i Bios, men det giver samme resultat.
@thegenuine
Det kan meget vel være, at jeg har fået ny MAC-adresse, men hvordan kan det så være problemet? Vi har jo her i opgangen ikke det samme system som feks Odense Kollegienet, som dit link beskriver, hvor man skal tilmelde et nyt netkort.
Avatar billede thegenuine Praktikant
20. juni 2007 - 11:16 #7
http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t49722.html Check lige den tråd her i bunden. Det ser ud til, du skal forsøge at "disable" noget. Jeg ved ikke, hvor det er, men måske en "ekspert" ved, hvor det er.
Avatar billede ziron Nybegynder
20. juni 2007 - 11:42 #8
caagaardc >> Jeg tror ikke det hjælper noget, men bliver nød til at høre, har du vista driver og de nyeste? http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5K%20Deluxe

Og andet når den er på nettet er det så som om den er MEGET langsom når den har forbindelse?
Har set haft et problem hvor et asus P5B deluxe bundkort med vista, kun kunne komme delvist på nettet og ved meget langsomme hastigheder. Her mente en 'rigtig ekspert', at det måske var fordi routeren ikke kunne håndtere at det var et 1000Mbit netkort, hvilket du jo også har.
Du kunne evt, hvis du har et gammel netkort prøve at sætte det i og se om det hjælper.

thegenuine >> Det du henviser til er hvis der er direkte forbindelse til udbyderen, i dette tilfælde er der en router på. Så det skulle ikke være det.
Avatar billede caagaardc Nybegynder
20. juni 2007 - 17:21 #9
@Ziron
Jeg har forsøgt med både de medfølgende drivere og også de nyeste fra Asus, og enhederne virker også 100 % korrekt ifølge Vista.
Jeg kommer slet ikke på nettet, ikke engang MEGET langsomt. Du har muligvis ret med netkorttypen, selvom det virker utroligt, hvis det skulle være sandt. Jeg har desværre ikke et gammelt netkort, da jeg længe kun har kørt onboard LAN.

MEN, der er sket en udvikling! Jeg har nemlig fået netforbindelsen tilbage på min stationære computer efter 2-3 dage kom den tilbage uden jeg ændrede noget i stil med hvad jeg tidligere skrev. Husk på, at jeg hele tiden har haft netforbindelse fra min bærbare.
Min teori om hvad der er/var galt er, at routeren er meget "sløv" til at genkende ny hardware. Er det noget der kan passe? For lige nu virker alt som det skal og det eneste der er sket, er at tiden er gået....
Takker alle for konstruktive indlæg
Avatar billede ziron Nybegynder
20. juni 2007 - 18:08 #10
At routeren en langsom giver ikke rigtig nogen mening, så skal det være noget sygt med at den er opsæt til kun at måske give 2 iper ud til hver lejlighed, og da du har brugt den ene på den bærbar og den anden på den gamel stationærer, skulle du vente på at routeren nulstiller den tid en ip er reserveret til en bestemt mac-adresse som er givet gennem dhcp-serveren. lyder ikke muligt.
Men synes nu heller ikke det lyder muligt forbindelsen sådan kommer og går uden nogen rigtig forklaring.

Men da du ikke ved hvad der er i den anden ene af din ledning, kan det også være svært at svare på. Men som sidder og hiver stikket ud hver gang det den nye computer du sætter på, og nu han blevet træt. Lyder underligt.
Men du må jo melde tilbage hvis der er fejl igen.