Avatar billede orbit Nybegynder
03. juni 2001 - 20:11 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Windows 95 contra Windows 98

Jeg fik i sin tid min bærbare Compaq Armada 1592DT leveret med Windows 95 som egentlig dækker mit behov udmærket (primært tekstbehandling og en smule billedbehandling af ikke specielt tunge filer). Computeren er på 233 mhz og har 32 MB RAM.

Er der ulemper forbundet med at opgradere computeren til Windows 98? Kræver 98\'eren f.eks. mere RAM end 95\'eren for at køre ordentligt?

Det skal bemærkes at der ikke er ret meget plads af give bort af på harddisken som er partioneret i et C-drev (1,56 GB)og et D-drev (1,44 GB). Jeg har pt. 700-800 MB fri plads tilbage men kan formentlig frigøre et par hundrede MB mere ved at formattere harddisken og starte på en frisk.

Avatar billede meistro Nybegynder
03. juni 2001 - 20:15 #1
win 98 kræver ca 200-250mb
32 mb ram er nok. Win me skal kun bruge 32mb.
Avatar billede bandit1 Nybegynder
03. juni 2001 - 20:59 #2
Jeg har kørt win 98 sek, på en p133 med 48 mb ram, og det kørte godt og stabilt, men jeg har også prøvet og køre win 98 sek på en compaq LTC 5200 (notbook) P120/72 mb,ram. og der swappede hd konstant, fordi at exploren er \"indbygget\" i 98, og har prøvet samme løsning med 95 og en explore 5, som også kryber helt ind i 95, der arbejde hd også en del, men nu køre jeg win 95 på compaqen og Opera Browser, og der køre det fint.

Sagt på dansk kør win 95 og opgrader din browser, så funker din maskine perfekt, ellers må du ud og købe mere ram da 98 \"fungere\"  med 32 mb ram, men endnu bedre med feks 128 mb ram...

Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2001 - 21:32 #3
Man skal ikke installere ME med kun 32 MB ram, det giver ikke andet end besværligheder. De mest elementære ting under systembehandling kan ikke kører på så lidt ram i ME. Så går det bedre med windows 98 , det system kan nemt køre med 32 MB ram. Men det bedste er at blive i det system, som pc\'eren er født med, også opgradere Internetexploren til 5,0
Avatar billede bsp Nybegynder
03. juni 2001 - 21:57 #4
jeg vil sige at hvis du kun bruger din computer til primær tekstbehandling og billedebehandling bør du absolut beholde win 95. Men hvis du også fx vil bruge internet skal du vælge win 98

win95 er meget hurtigere og mere stabil en win 98
Avatar billede orbit Nybegynder
04. juni 2001 - 21:49 #5
Supplerende oplysning: Jeg har IE version 5.5 som browser.

Maskinen kørte væsentligt hurtigere da jeg fik den for et par år siden. En kollega mener at jeg bør bruge den vedlagte restore-CD til at rense ud og starte helt på en frisk og det agter jeg at gøre. Og det er i den forbindelse jeg gerne vil vide om jeg bør opgrade til Windows 98, når jeg nu alligevel skal til at lægge mine programmer ind igen.

Men hvis jeg har forstået svarene det rigtigt, så bør jeg altså af hensyn til hurtigheden og stabiliteten ved tekst- og billedbehandling beholde Windows 95, hvorimod internettet kører bedre/hurtigere med Windows 98!? Hvorfor egentlig det?

Er Windows 95 i øvrigt mere nøjsom mht. RAM end Windows 98?

NB: Det skal tilføjes at maskinen har et netkort som jeg bruger på mit arbejde, hvor vi har en hurtig internetforbindelse, mens jeg kører på modem på min hjemmearbejdsplads.

Avatar billede quibbler Nybegynder
05. juni 2001 - 20:15 #6
Jeg har i et halvt år kørt med win98 på en 486dx266 med 16MB RAM det kørte ok jeg kører nu win98 på en p133 m/32MB RAM. jeg ville absolut anbefale dig at opgradere. Men først ville jeg kontrollere om alle drivere til din hardware er tilgængelige i 98version. win98 er ikke ustabil hvis du ikke installerer alt muligt skrammel!\"