Avatar billede wolf_ Nybegynder
03. juni 2001 - 18:50 Der er 24 kommentarer og
4 løsninger

BIOS opdate !!

Jeg har en Computer hvor jeg er har en del problemer med bundkortet, og der er efterhånden ikke det, jeg ikke har prøvet.
Så nu er jeg kommet frem til at den eneste løsning der kan være tilbage inden det ryger ud, må være at prøve at opdate BIOS, i håb om at det løser problemet, ellers er kortet dømt dødt.

MEN, jeg kan ikke finde en opdate til BIOS !!!!!!

Så vidt jeg kan finde ud af, er bundkortet et \"SuperPower\" bundkort og BIOS hedder \'7XZ ver:A.1\' det er en \'award plug and play bios extention v1.0A
Avatar billede wolf_ Nybegynder
03. juni 2001 - 18:52 #1
Der er ind til nu lykkedes mig at finde en opdate 2 steder på nettet, MEN begge steder har det været \"DØDE\" link. :-(((
Avatar billede pyrofreak Nybegynder
03. juni 2001 - 18:53 #2
Gå ind på www.award.com og find BIOS Wizard

Den kan fortælle dig hvad din bios hedder nøjagtigt - så kan vi andre hjælpe dig
Avatar billede pyrofreak Nybegynder
03. juni 2001 - 18:54 #3
hmmm - det dur vist ikke
Avatar billede madskp Nybegynder
03. juni 2001 - 18:59 #4
Der findes et program der hedder Ctbios. Det kan give dig de oplysninger om din bios du har brug for!
Avatar billede wolf_ Nybegynder
03. juni 2001 - 19:09 #5
hvor henter jeg jeg Ctbios henne ???
Avatar billede madskp Nybegynder
03. juni 2001 - 19:23 #6
kan ikke lige huske hvor det er henne men hent den bare herfra
http://userportal.iha.dk/~00734/ctbios15.zip
Avatar billede nobob Nybegynder
03. juni 2001 - 19:41 #7
prøv at tjekke om de har noget du kan bruge på www.abios.com
Avatar billede wolf_ Nybegynder
03. juni 2001 - 20:12 #8
nummeret der står i højre hjørne under opstart er: 01/22/1999-i444BX-W977TF-2A69KSMFC-00
Avatar billede madskp Nybegynder
03. juni 2001 - 20:23 #9
skriver den noget om hvem producenten er
Avatar billede wolf_ Nybegynder
03. juni 2001 - 20:43 #10
det jeg ind til nu har fundet udaf ud fra nummeret 2A69KSMFC-00 er:

2A69K = Intel 440BX chipset (Pentium II based chipset)

SM = San-Li and Hope Vision, Superpower

men hvad det sidste FC-00 står for ved jeg ikke´og jeg har stadig ikke fundet en update til bios\'en :-((
Avatar billede wolf_ Nybegynder
03. juni 2001 - 20:48 #11
http://ic.doma.kiev.ua/bios/rom/system/sanli.htm

Det her link er det nærmeste jeg kan finde, den eneste jeg kan forestille mig det skulle være, må være den her, men hvad siger i ??

SP-P2BXA  Ver A.2 10/01/98 i440BX-W977TF-2A69KSM9C-00
Avatar billede madskp Nybegynder
03. juni 2001 - 20:55 #12
Det kan godt være at den er rigtig men du skal ikke bruge den. Hvsi du kigger på datoen er din egen noget nyere så det ville være at skyde dig selv i foden hvis du brugte den.
Hvad er problemet med bundkortet forresten??
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
03. juni 2001 - 22:06 #13
her er osse en:
http://www.adhoc.de/mainbo/SP-P2BXA.htm
direkte link:
http://www.adhoc.de/mainbo/Treiber/P2BXA-A2.zip
dog kan jeg ikke se datoen :(
Avatar billede madskp Nybegynder
03. juni 2001 - 22:10 #14
kimrosgaard -> når ma downloader den og kigger på datoen står der også 1998 på den. mystisk at han har en der er så ny at man ikke kan downloade den
Avatar billede makse Nybegynder
03. juni 2001 - 22:17 #15
Dit bundkort er et Superpower SP-7XZ med et 440ZX chipset, korrekt?
Så skal du ikke regne med, at du kan bruge en bios opdatering til et 440BX chipset.
Jeg ville ikke anbefale det.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
03. juni 2001 - 22:22 #16
Avatar billede makse Nybegynder
03. juni 2001 - 22:26 #17
De kan også ses på http://www.dospara.co.jp/article/driver/99a/9906e.html
Men der er linksene også døde. :)
Avatar billede wolf_ Nybegynder
04. juni 2001 - 13:25 #18
De sidste link fra \'kimrosgaard\' og fra \'makse\' er de samme som jeg også selv har haft fundet frem til.

makskp >>> Problemet med bundkortet er temeligt specielt, det er ikke noget jeg selv har oplevet før.

1. Når man sætter en Hadrdisk i computeren og sætter strøm til har den ingen problemer med at spinne op, MEN ligeså snart man sætter datakablet på kan Harddisken ikke spinne op (den for ingen strøm) for at løse dette har jeg testede med 3 forskellige harddiske og 4 forskellige datakabler (samme resultat) på både primær og sekunder controleren og som både slave og master på begge stik på datakablerne.
Men hvis man hiver datakablet ud og ind af harddisken en del gange så virker den lige pluslig !?!?! også kører den fint lige ind til næste gang man skal pille ved et eller andet på bundkortet (også selv om man slet ikke har været i nærheden af harddisken) f.eks. ram eller lyd eller netkort.

2. Skærmkortet laver mærkelige farve fejl på skærmen efter at have kørt et stykke tid, og det er ikke til at regne med hvornår det kommer, det kan komme 2 min efter man har startet computeren eller den kan kører fint i flere timer også kommer fejlen. selv og der intet grafik krævende er blevet lavet på maskinen.

3. Lige meget hvilket Netkort jeg sætter i maskinen og lige meget om det er et 10MBit eller et 10/100MBit, så laver den fejl.
Den kan sagtens finde den anden maskine og man kan også sagtens begynde at overføre filer, MEN den overføre kun mappen filen ligger i og derefter \'fryser\' masiknen totalt !?!?!

Jeg har efter hånden testet alt i maskinen og der er ingen af de dele der sidder i maskine, jeg har kunne finde fejl på. det jeg er kommet frem til må være at der enten er en fejl BIOS (har haft prøvet at sætte den op til at kører med DEFAULT) eller også er det AGP/PCI controleren og controleren til primær/sekunder der er ved at stå af.
Avatar billede wolf_ Nybegynder
04. juni 2001 - 13:28 #19
Jeg har også haft tjekkede det med en anden strøm forsygning.
Avatar billede madskp Nybegynder
04. juni 2001 - 13:31 #20
Tja det kunne godt lyde som om der ikke er mange chancer så. Jeg har har ikke nogen gode bud på der i hvertfald :o(
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
04. juni 2001 - 13:32 #21
dét jeg kan læse ud af det du skriver der, er at dit bundkort er pis-hamrende defekt! du har prøvet stort set alt ser det ud til..selv en anden strømforsyning..det udelukker ihvertfald dårlige stikforbindelser på dén side!
selv om du fandt en bios update til bundkortet, tror jeg simpelthen ikke at du får løst dit problem! Jeg er ret overbevist om at dit bundkort er på vej til de evige skrot-marker :-/
Avatar billede wolf_ Nybegynder
04. juni 2001 - 14:45 #22
Det jeg håber på er at der findes en BIOS update som lavede noget update på controlerne også, i håb om at det eventuelt ville løse problemet
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
04. juni 2001 - 14:48 #23
det skal du ikke regne med! især ikke når du har problemer med både skærmkort og harddiske! det lyder som fysiske fejl som en bios update aldrig ville kunne fikse!
Avatar billede wolf_ Nybegynder
04. juni 2001 - 15:06 #24
Det er jeg næsten godt klar over men, det var også sidste chance inden det røg ud.
Avatar billede wolf_ Nybegynder
04. juni 2001 - 16:01 #25
Efter som jeg ikke har fået et egentligt svar jeg kunne bruge til noget med hensyn til at findeen update fordeler jeg point ligeligt mellem os alle sammen
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. juni 2001 - 01:09 #26
det er vel også okay :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. juni 2001 - 16:54 #27
tak for points :)
Avatar billede wolf_ Nybegynder
05. juni 2001 - 16:57 #28
Og tak til dig og alle jer andre for indsatsen med at hjælpe mig med at finde en løsning på problemet´.