Avatar billede ut Nybegynder
16. juni 2007 - 18:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Installation af xp på SATA harddisk

Den gamle harddisk (en SATA) på min pc er stået af. Forsøger nu at installere XP på en ny SATA harddisk. Men når jeg sætter xp-cdrom'en i cdrom-drevet, vil den ikke boote fra cdrom'en. Jeg har testet XP-cdrom'en på andre pc'er, hvor den booter fint. Jeg har også prøvet at kopiere XP-cdrom'en over på en anden cdrom for at se, om det kunne løse problemet, men nej - samme dårlige resultat.

Jeg har så prøvet at installere Win98 på pc'en for så derfra at opgradere til XP. Men langt henne i installationen af Win98 kommer der en meddelelse om, at "Flerfunktionsenheden (Standard Dual PCI IDE-controller) har underliggende enheder, der benytter 32-bit drivere, og andre, der benytter kompatibilitetsdrivere..." og meddelelsen fortsætter med at fortælle, at installationen er standset for ikke at skade pc'en. Resultat: Når jeg starter pc'en, bliver den hængende med Win98-fanen på skærmen uden at komme videre. Når jeg så genstarter maskinen, får jeg mulighed for at starte pc'en i fejlsikret tilstand. Men det giver mig ikke adgang til cdrom-drevet og dermed heller ikke adgang til at opgradere til XP. Hvad gør jeg?
Avatar billede a1a1 Novice
16. juni 2007 - 20:04 #1
du skal bruge en diskette med sata driveren på, i bios skal du aktivere boot fra cd.

Når den så booter fra cd'en skal du trykke på f6 (eller f8) når den skriver noget med "install drivers press f6"
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2007 - 20:20 #2
Er du sikker på at din WIN-XP CD er bootbar
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2007 - 20:23 #3
Du har prøvet at boote fra CD'en på en anden PC - så den er bootbar

Har du så indstillet bios til at boote fra CD-rom ?

Så er der en quide her du kan læse:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede ut Nybegynder
16. juni 2007 - 20:36 #4
Ok, jeg er lige ved at finde ud af, hvilket bundkort pc'en har. Der fulgte ingen cdrom med til bundkortet (færdigbygget HP Pavilion), så jeg ser om jeg kan finde nogle drivere på nettet. Vender tilbage om lidt.
Avatar billede ut Nybegynder
14. august 2007 - 14:47 #5
Løsningen på problemet blev, at jeg kopierede indholdet fra Windows-cd'en over på en usb-memorystick, som pc'en så - til min overraskelse - kunne boote fra.