Avatar billede electra Nybegynder
14. juni 2007 - 14:51 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

WLAN - sikkerhed så man slipper for at være barnepige?

Kære eksperter,

Er flyttet ind i en lejlighed jeg deler med 2 andre, og her er trådløst net. Ejeren af bygningen har givet mig brugernavn og password til routeren (så jeg selv kunne kofigurere porte), på betingelse af at jeg til gengæld kan fixe et-eller-andet så enhver ikke bare kan springe på.

Har nu læst om krypteringer og firewalls, men alle løsninger lader til at involvere at man sætter de enkelte maskiner op til alverdens ting. Jeg har intet ønske om at skulle ind og rode i fremmede menneskers computer med noget jeg ikke har forstand på

Nu til spørgsmålet:
Kunne man ikke sætte et eller andet op, så jeg f.eks. bare kan underrette mine samboer om at de skal bruge en nøgle, password, ANYTHING!?
Routeren er en Zyxel p-660r-d1 med et Cybercity abonnement. Aner ikke hvad switchen er, thi den ligger på et loft - ved dog at min ene room mate har en ledning hooket op til den, da han ikke har trådløst netværkskort.
Avatar billede screem_brille Novice
14. juni 2007 - 14:54 #1
den router du omtaler har ikke WLAN, så det er ikke i den du skal ændre noget mht sikkerhed.
Avatar billede majbom Novice
14. juni 2007 - 14:56 #2
har du ikke et menupunkt inde på routeren, der hedder security eller lignende?

så kan du sætte den op til noget WPA-PSK eller måske kun WEP hvilket ikke er lige så sikkert som før nævnte, der angives en nøgle som du skal bruge for at benytte netværket...
Avatar billede screem_brille Novice
14. juni 2007 - 15:15 #3
nej det er der ikke, for den router har ikke wireless lan. (jeg har selvsamme model, så der er ingen som helst tvivl om den ikke har wireless indbygget)
Avatar billede majbom Novice
14. juni 2007 - 15:26 #4
-> screem - nej det kan jeg så regne ud, havde bare ikke tjekket om den havde wlan, da jeg gik ud fra at den havde når det blev skrevet :) og dit svar var ikke kommet, da jeg skrev...

-> electra - du må lige høre din udlejer om ikke han har kode osv til det trådløse net osse, hvis det er hans router, og ikke en anden i bygningen :)
Avatar billede electra Nybegynder
14. juni 2007 - 15:52 #5
Fedt i forsøger at hjælpe.. Nu har jeg altså heller ikke sagt at der var tale om en trådløs router ;) blot en nyttig oplysning da jeg idet jeg har adgang til routeren, også kan logge på cybercity kontoen. Altså, det er switchen der er trådløs, så langt er jeg med.

@splazz: Jeg er ikke med- det tråløse net? Hvordan logger man på et trådløst net? Skriver man en adresse i sin browser, og så er man logget på?
Avatar billede majbom Novice
14. juni 2007 - 16:03 #6
du sagde der var trådløst net, og du skrev om en router - så jeg gik ud fra at det var en trådløs router der var tale om :)

det trådløse net skulle din computer gerne finde via dit trådløse netkort :)
Avatar billede electra Nybegynder
14. juni 2007 - 16:11 #7
Altså, i netværksforbindelser kan jeg vælge imellem hele én forbindelse - min. Kan dog ikke finde noget med hverken brugernavn eller password under egenskaberne. Kunne det være så enkelt, bare at angive det dér? For så er jeg sgu' den der gør det, helt sikkert :D
Avatar billede majbom Novice
14. juni 2007 - 19:20 #8
hvad hedder den forbindelse?
Avatar billede phreaking Nybegynder
15. juni 2007 - 11:14 #9
Det er muligt, med en proxy server,
men går ud fra det ikke er en sådan løsning du søger.

Så den eneste rigtige løsning til denne konfiguration vil være at oprette sikkerhed på det trådløse net,
og så må du bide i det sure æble og banke på hos den skumle nabo :)
hvis han vil bevarer adgang til netværket,

yderligere info om konfiguration af sikkerhed:
Lås på mac adr. (indsamel alle mac adresser og indtast i Access pointet)
benyt WPA-PSK TKIP kryptering, med en LANG kode.
Husk at ændre koden væk fra default til login på Access Pointet.
Avatar billede ranglen Nybegynder
15. juni 2007 - 11:17 #10
hvis man benytter kryptering, kan man lette det administrative arbejde, og glemme alt om mac adresse filtrering
Avatar billede screem_brille Novice
26. juni 2007 - 12:54 #11
er du komemt videre ?
Avatar billede majbom Novice
21. januar 2009 - 09:52 #12
electra?
Avatar billede electra Nybegynder
09. juni 2009 - 19:54 #13
Hold kæft, havde jo helt glemt at give point :/ Sorry. Endte med en WPA-PSK kryptering. Det er svært at give point her, når både Splazz, Ranglen og Phreaking bidrog. Hit med nogle svar, så jeg kan give nogle point. Bedre sent end aldrig ;)
Avatar billede majbom Novice
09. juni 2009 - 20:34 #14
smider et svar, så må du selv vurdere hvad det var værd :)
Avatar billede electra Nybegynder
09. juni 2009 - 22:02 #15
Argh! Jamen, det er da 30 point værd, har jeg besluttet. Siden hvronår kan man ikke længere dele op? Har mulighed for 120 point, ved "acceptér svar". Synes ikke de andre gutter skal snydes :(
Avatar billede majbom Novice
10. juni 2009 - 07:12 #16
du skal vente med at give point til alle har lagt et svar...
Avatar billede electra Nybegynder
10. juni 2009 - 09:52 #17
Fedt, hvad skal vi sige? Er det fair at sige at de andre har en uges tid, til at komme på banen før end alle pointene går til de 1-2 pers. der HAR afgivet svar. Tror det er fair nok.
Avatar billede majbom Novice
10. juni 2009 - 12:08 #18
ja det lyder vel rimeligt nok :)
Avatar billede phreaking Nybegynder
10. juni 2009 - 12:27 #19
Er ligeglad med point :D
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 10:21 #20
done?
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 16:36 #21
tfp :)