Avatar billede skov-bording Nybegynder
12. juni 2007 - 10:09 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

XP-OEM på ny harddisk

Hej
Hvordan installerer man windows XP (mediecenter edition) OEM-version på en ny harddisk.
Det er på samme computer - jeg vil blot udskifte harddisken.
Avatar billede screem_brille Novice
12. juni 2007 - 10:17 #1
på præcis samme måde som man normalt gør, booter op fra skiven og installerer windows.
Avatar billede screem_brille Novice
12. juni 2007 - 10:18 #2
Avatar billede skov-bording Nybegynder
12. juni 2007 - 10:36 #3
Bare lige for at få det skåret ud i pap (sorry)
Dvs. at jeg bare tager den gamle hdd ud og sætter den nye i. Derefter sætter jeg recovery cd'en i - Og så skulle det køre?
Avatar billede screem_brille Novice
12. juni 2007 - 10:45 #4
det er korrekt ja, men husk at jump dem ens, så stod den gamle som master skal den nye også det.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. juni 2007 - 10:47 #5
Lidt du kan tænke over:

Recovery cd'en vil højst sandsynligt slette alle partitioner, og derefter genoprette dem, som de var, da bærbaren blev solgt.

Dvs.: Hvis du har data på harddisken, er der en chance for at de bliver slettet.

Jeg går ud fra, at nogen recovery-systemer, genbruger eksisterende partitioner.. men det er nok de færreste, da de så ikke kan "garanterer" optimal opstilling af partitioner..

Eksempel:
- Din nye harddisk er en lille harddisk på 5 GB. Recovery-systemet kræver en partition på 10 GB. Her vil der opstå fejl.

- Partition C er på 5 GB, mens harddisken er på 60. Recovery-systemet kræver en partition på 10 GB. Her vil der opstå fejl.

Derfor skal recovery-systemet sikre sig, at den kan installere systemet korrekt, hvilket betyder, at den højst sandsynligt vil slette samtligt 60 GB, og oprette f.eks. en partition til "C", på f.eks. 10 GB.

PS:
Hvis recovery-systemets image indeholder specielle driver/indstillinger til den harddisk, som fulgte med recovery-systemet, kan det også give problemer, eller f.eks. overhovedet ikke lade sig gøre.
Avatar billede screem_brille Novice
12. juni 2007 - 10:53 #6
der er næppe ret mange data eller partioner på en helt ny disk ;)

> Partition C er på 5 GB, mens harddisken er på 60. Recovery-systemet kræver en patition på 10 GB. Her vil der opstå fejl.

nej for hvis det er et image, vil disken automatisk blive repartioneret.

>Hvis recovery-systemets image indeholder specielle driver/indstillinger til den harddisk, som fulgte med recovery-systemet, kan det også give problemer, eller f.eks. overhovedet ikke lade sig gøre.

nævn ET eksempel hvor der er specielle drivere til harddisken ? ;)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. juni 2007 - 10:57 #7
Jeg havde lige overset det med "ny" harddisken.. tænkte: "anden" harddisk.. :-)

"5 gb, 60, 10 GB" -> copy&paste fra tidligere punkt :-)
Her vil den sikkert bare slette partitionerne.. med andre ord: Der vil højst sandsynligt gå data tabt

Man kan installere 3. parts drivere til SATA diske (eller raid-halløj).. det var det jeg mente.. :-)
Lige som med starten af Windows installationen..
Avatar billede skov-bording Nybegynder
12. juni 2007 - 11:00 #8
Mange tak for svarene Screem_brille og thesurter.

jeps! Det er en helt ny disk og derfor heller ingen partitioner.
Jeg anvender S-ATA - Så der er vel ingen problemer med, at de skal jumpes ens?
Avatar billede screem_brille Novice
12. juni 2007 - 11:16 #9
thesurfer, ja men husk recoveryu skiven er til den computer, og derved er der allerede den evt sata driver der skal benyttes, du havde haft ret hvis recovery skiven skulle bruges på en anden ikke identisk maskine ;)
12. juni 2007 - 12:42 #10
... og når Recovery proceduren er gennemført så smut STRAKS til WindowsUpdate for alle opdateringer http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/default.aspx?ln=da
Samt opdateringer at dit (selvfølgelig) antivirusprogram ...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. juni 2007 - 18:55 #11
dr1_larry> Faktisk er rækkefølgen:

Download Service Pack (og så mange opdateringer som muligt) til en lokal harddisk/cd/dvd/usb-pen/lagermedie, fjern internet-stikket, geninstaller Windows, installer Service Packs, isæt internet-stikket, hent nye opdateringer :-)