Avatar billede kausing Nybegynder
12. juni 2007 - 09:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Blokering af streaming

Jeg sidder i felten med en 2Mb sattelit forbindelse på en øvelse og vil gerne tilbyde personelet en trådløs Internetforbindelse. De får forbindelse gennem en linksys wrt54g router men jeg vil gerne lukke af for streaming af lyd, billeder, messenger og andet der kan "ligge" forbindelsen ned. Det eneste brugerne har behov for er at surfe og kunne læse webmail. Kan jeg regulere dette ved hjælp af routeren eller er det helt umuligt. Gode forslag modtages gerne :-)

mvh.
Avatar billede dpp83 Nybegynder
13. juni 2007 - 10:58 #1
Det burde være muligt, men det er ikke helt nemt da du skal lukke for de porte som de forskellige applikationer lytter på.
Dvs. at du for alle de applikationer du vil lukke for (MSN, 2p2 software, mediaplayer og andre afspillere) skal finde ud af hvilke porte de kører på, og derpå blokere for denne i routerens setup program.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
13. juni 2007 - 13:14 #2
Det ville være nemmere, at blokerer for alle porte, der ligger over 1024, som er reserveret til Windows.

Derefter tillader du de porte, der må bruges.

Problemet er bare, at HTTP ("internet-protokollen" som man bruger til surfe på nettet med) som er 80, tillades til surf, men bruges også til streaming via browserne.

Du kan nemt blokerer for ekstra programmer.. Men hvis de skal have lov til at surfe, får de også lov til at streame via multimedia-plugins i browserene.

Så du bliver nødt til at fjerne samtlige multimedia-plugins (f.eks. Windows Media Player, Real, Flash, Director, osv), samt forhindre at brugerene kan installere multimedia-plugins. Jeg mener ikke at have set en Java-mediaplayer før, som de findes i f.eks. Flash, men hvis de findes, skal du også forhindre brugen af Java.

Og så er det nok også en god ide, at forhindre dem i at installere programmer, hvilket du højst sandsynligt kan via profiler/brugerkonti.
Avatar billede kausing Nybegynder
13. juni 2007 - 15:21 #3
Jeg har overvejet det med at lukke porte men der findes jo et utal at streaming programmer så det vil nok tage for lang tid. Jeg kan desværre heller ikke fjerne programmer, plugins og andet da det er private maskiner i et tildelt velfærdsområde som kører på forsøgsbasis. Vi slipper nok ikke for at sætte en server op :-(
Jeg er ny her på stedet og kender ikke codecs ang. pointsystemet. Kan/skal jeg tildele point til alle svar eller tildeler man kun til brugbare svar ?
mvh
Avatar billede dpp83 Nybegynder
13. juni 2007 - 15:38 #4
Hej igen,

Du beder den/de person(er) du mener kommer med et brugbart svar, om at smide et svar på dit spørgsmål, hvorefter du selv tildeler point. Hvis 2 brugere smider et svar, kan du vælge at tildele hver svar en del af de point du har lovet til svaret på dit spørgsmål.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
13. juni 2007 - 21:03 #5
kausing>

Vejledning til nye brugere af eksperten.dk: http://expfaq.dk/

- Specielt behandling af svar: http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar

Ekspertens regler: http://www.eksperten.dk/regler.phtml
Avatar billede kausing Nybegynder
22. juni 2007 - 20:59 #6
Hey igen
Undskyld det sene svar men jeg har haft travlt i felten. Problemet blev løst ved at sætte velfærds pcer op, hvor mediaplayer/flash er afinstalleret og brugeren ingen rettigheder har. Jeg forsøger at tildele pointsene i mellem jer :-)
Avatar billede kausing Nybegynder
22. juni 2007 - 21:09 #7
Tak for hjælpen til jer begge. Jeg kan ikke tildele point til jer, ved ikke om det skyldes det I har skrevet kommentarer. Men hvis det er tilfældet, så skriv et svar så jeg kan tildele jer points.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. juni 2007 - 21:33 #8
Det er jo præcist det der står i 13/06-2007 13:14:59.. nice :-)

- Her er et svar.
Avatar billede dpp83 Nybegynder
25. juni 2007 - 08:40 #9
Giv du bare thesurfer point'ne :)
Hans svar var mere brugbart end mit.

Glad for at du fik løst problemet.
Avatar billede kausing Nybegynder
21. august 2007 - 10:12 #10
Tak for hjælpen og undskyld det sene svar men sommerferien kom lige på tværs :-)