Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
11. juni 2007 - 19:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Død MacBook, Harddisk?

Hej Eksperter.

Jeg har en næsten et år gammel MacBook som jeg ikke har haft problemer med før. I forgårs så jeg noget tv på den og klappede den sammen for at den skulle gå i standby, og følgende morgen var den ikke gået i standby, der var strøm på og blæseren  kørte men med sort skærm. Jeg slukkede ved at holde powerknappen i bund og når jeg prøver at tænde den nu booter den slet ikke op.

Der kommer lys i skærmen og den siger "tænd-lyden" fra højttalerne men når den skal boote op (den er indstillet til at boote fra windows xp partitionen) sker der ikke andet end at skærmen er  sort og markøren står og blinker øverst i venstre hjørne...

Den siger også en lyd fra harddisken (tror jeg) lige når jeg tænder, det lyder lidt som fire korte "kradse-lyde" og jeg synes det lyder lidt som en gammel computer jeg havde hvor harddisken gradvist begyndte at sige sådan før den stod helt af. Jeg har prøvet at pille harddisken ud og sætte den i igen og kan umiddelbart ikke se fejlen men har overhovedet heller ikke forstand på hvordan sådan en fejl kunne se ud... Fona, hvor jeg købte maskinen, vil gerne sende den til reparation men så snakker vi 3 uger + alt data sansynligvis går tabt, og det ville være ret forfærdeligt. Jeg har en rigtig god forsikring som muligvis vil betale for en reparation, eller i det mindste at redde mine data, og ellers vil jeg overveje selv at betale vor det.

Først, har nogen et forslag til noget der kan fikse problemet? Eller en bedre diagnose? Ellers, er der nogen der har gode erfaringer med en reparatør til sådan et job? Meget gerne i nærheden af Århus hvor jeg bor.

På forhånd mange tak!

Vh Martin
Avatar billede valbyhus Nybegynder
11. juni 2007 - 20:23 #1
Hvis der kommer metalliske lyde fra harddisken, ja så har du ret, så er den
syg eller død. Du kan prøve at sætte den til som slave på en anden PC.
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
12. juni 2007 - 08:29 #2
Ja, det lyder lidt metallisk, bare fire korte lyde hver gang jeg tænder den... Er der nogen der ved om jeg kan sætte en anden harddisk i fra en anden MacBook for at teste om det nu er harddisken? Jeg ved ikke hvordan en MacBook fungerer med boot osv, den har vist ikke nogen CROM chip...
Avatar billede valbyhus Nybegynder
12. juni 2007 - 13:15 #3
Det er da en god ide at prøve med en anden harddisk.
Avatar billede valbyhus Nybegynder
16. juni 2007 - 00:00 #4
Hvordan går det med harddisken?
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
16. juni 2007 - 17:41 #5
Jeg har lige sendt den til DKC Data som laver data-rekonstruktion. De kan give et gratis bud på hvad det vil koste at få data ud af disken... Jeg prøvede at sætte en harddisk i fra en anden macbook og så virkede den fuldstændig som den skulle. Så nu er jeg bare spændt på hvor meget det vil koste at få mine data igen, og skal bestemme mig for hvad det er værd... Det er sikkert lidt alvorligt når computeren slet ikke kunne mærke at harddisken var tilsluttet.
Avatar billede valbyhus Nybegynder
16. juni 2007 - 19:06 #6
Uha! Lad os høre nærmere. Det er normalt kostbart at få et firma til
at hente data ud.
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
15. oktober 2007 - 20:34 #7
ville koste ca 6000 at få data ud så jeg lod være :(