Avatar billede shoofixmafi Nybegynder
08. juni 2007 - 08:13 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

at eje en script

Hi

Hvad skal man lav til at eje en script
saa kan han beskytte og saelge kopi?

tak
Avatar billede jps6kb Novice
08. juni 2007 - 08:16 #1
Altså, så vidt jeg ved, så ejer du jo scriptet.. selve filen.
Det er noget du har skabt. MEN! Funktionaliteten vil du ikke kunne eje.

Den tilhører jo i bund og grund alle. Alle har mulighed for at lave samme funktionalitet. Så den eneste måde du kan beskytte dig på, er ved at lave en løsning hvor du selv hoster, hvad end det nu er du har lavet, så andre ikke kan se kildekoden i scriptet. :)

Det ville jo være lidt trist hvis jeg havde en dropdown menu på min hjemmeside, og der kom en og sagde "Hey! Det ejer jeg det der.. giv mig penge!" :)
Avatar billede shoofixmafi Nybegynder
08. juni 2007 - 08:39 #2
ikke paa den maade
Jeg har en ide' som jeg har ledet hele hotscripts.com mange gange og kunne ikke finde nogen der har gjorte det endnu
og den er rigtig vigtig til hee verden.

selvfoelig jeg kommer til at brug din dropdown menu hvis jeg kunne lige den ;-)
uden at spoerge dig
Avatar billede jps6kb Novice
08. juni 2007 - 08:49 #3
Det jeg mener er, at du kan ikke eje koden.
Så hvis du laver det, og en anden laver det efter.. ja, så er i TO med den service eller hvad det nu er.

Ligesom hvis jeg nu ville lave en side som exp, så er der ikke nogen der kan forhindre mig i det.

Men hvis det er php, så er det jo ikke noget folk ser. Altså koden.
Så den har du i det mindste i fred. :)
Avatar billede shoofixmafi Nybegynder
08. juni 2007 - 09:34 #4
ja, de er en php script
med en ny ide'
Avatar billede jps6kb Novice
08. juni 2007 - 09:52 #5
Det gør ingen forskel. :) Med mindre du har en specifik teknologi, så har du ingen chance for at få det beskyttet.

Du kan ikke sige at du laver noget, og så må ingen andre lave det, uden at du får penge.
Sådan virker det ikke. :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. juni 2007 - 09:57 #6
I så fald skal du bruge et andet sprog (som M$ altid gör), der kan "indkapsle" koden. Så kan du sälge det på skive eller lign.
Eller også sälger du det via en hjemmeside, men eftersom PHP er open source kan du ikke skjule koden. Og den er derfor frit tilgängelig efter man har downloadet den.
Avatar billede jps6kb Novice
08. juni 2007 - 09:59 #7
Ja, det bedste du vil kunne beskytte koden er, ved at hoste skidtet selv, og så lave et interface som folk kan bruge.. altså, så de aldrig kommer i nærheden af koden.

Men altså, idéen vil du ikke kunne beskytte.
Avatar billede shoofixmafi Nybegynder
08. juni 2007 - 22:35 #8
tak til alle jer
men det er ikke det som jeg vil

det er meget simpelt ..
Hvordan for eksampel Joomla ejer Joomla ? eller vBulletin ejer dette forum og saelger det, og det er kun dem der kan saelge det?

Hvad skal man lave til at lave ligesom dem og de andre tusindvis scripter paa internettet?
Avatar billede jps6kb Novice
09. juni 2007 - 08:05 #9
Det er helt simpelt. Du kalder dit "script" for "mitScript" og så siger du.. Dét der er mit.. MEN, som jeg sagde.. hvis jeg nu vil lave noget SOM joomla eller vbullitin, så gør jeg jo bare det.. det kan du på ingen måder forhindre. :) Så, sorry. Der er ikke noget at gøre.
Avatar billede Bjarne Novice
10. juni 2007 - 15:27 #10
Det passer mig bekendt ikke helt. Man kan godt beskytte kildekoden til sine php-applikationer. Der findes forskellige programmer til det, fx Zend Guard: http://www.zend.com/products/zend_guard

Virker ved at at koden gøres ulæselig, og det kræver så et program på serveren, som kan fortolke de encodede filer. Til Zend Guard bruges Zend Optimizer. På den måde kan man godt overdrage filerne til en anden, men der kan ikke laves om i dem eller aflures hvorledes koden er skruet sammen.
Avatar billede jps6kb Novice
10. juni 2007 - 17:08 #11
Ehm, altså, hvis du havde læst hvad jeg skrev, så ville du vide at det er det samme jeg har skrevet.

Dog med den forskel, at jeg valgte at gå ud fra, at han selv ville hoste det.
Skidt også med det, for jeg tror hans oprindelige tanke var, om han kunne tage patent på en tanke. En idé.

Og der er svaret jo selvfølgelig nej. Du kan ikke være den eneste i verden der må lave tekstbehandling. Andre må gerne være med, og tage udgangspunkt i din idé. Det eneste de ikke på, er at bruge din kode til det.
Avatar billede shoofixmafi Nybegynder
10. juni 2007 - 18:32 #12
bjarne003 og michael_stim
smid lig et svar, fordi jeg vil giv points til til jr sammen med jps6kb
jeg er glad for dine indsats
tak til jer
Avatar billede superanden Nybegynder
10. juni 2007 - 18:46 #13
Jeg tror ikke det passer helt det i siger, jeg havde en lærer hvis far opfandt et laser visker system til biler og tog patent på idéen, da han havde det færdige produkt. Der var dog ingen bilfirmaer der ønskede at købe produktet så idéen faldt lidt hen, men han beholdt patenten. Et par år efter lancerede Mercedes så en bilserie med deres visketeknologi uden at have kontaktet dem først, og det resulterede i at mercedes fik af vide at de kunne kalde alle deres biler tilbage og udskifte viskesystem ellers måtte de betale en afgift til idée mændene.

Det er selvfølgelig en hårfin grænse, men hvis man først kan få patent på sin idé så har man rent faktisk patent på den, så længe man bliver ved med at betale. Men grænsen er hårfin jeg må gerne lave en bil, men jeg må ikke kopiere designet fra en porche 911 fordi det har de patent på.

F.eks. kan nævnes at apple har tegnet 120 patenter i løbet af udviklingen af deres iPhone, og hvis patenterne blive accepteret er der ikke andre der må benytte dem. Men patentet skal godkendes først.

Man kan også godt få patent på en idé, uden at have et færdigt produkt, det er dyrt for private, i sær hvis det skal gælde ud over DK's grænser eller ud over Europas grænser. Mener det er over 100.000kr pr år for en tanke patent der gælder EU.

Du kan læse meget mere på patent og varemærkestyrelsens hjemmeside:
http://startguiden.dkpto.dk/introduktion/har-du-designet-noget-nyt.aspx