Avatar billede peterfrand Nybegynder
06. juni 2007 - 23:25 Der er 13 kommentarer

spildt the i harddisk

Desværre har min kone spild the med honning på sin bærbare pc og vi prøver at redde data fra harddisk. Kan man tage diskene ud og rense dem uden at data går tabt?
jeg håber den kan reddes...
på forhånd tak for det gode forum..
mvh
Peter f
Avatar billede screem_brille Novice
06. juni 2007 - 23:32 #1
du skal IKKE åbne den! hvad du end går, åbner du den ikke, disken er normalt næsten hermetisk lukket, og det er for der ikke må komme støv ind på pladen(erne), så åbner du den, er løbet i 99.99999% kørt.

men ja du kan godt tage den ud, og jeg tror ikke der er ret meget te på selve harddisken, jeg er ihvertfald meget sikker på du sagtens kan sætte den til en USB boks /converter og kopiere data ud af disken.
Avatar billede team1885 Nybegynder
07. juni 2007 - 13:07 #2
Når du som SB har skrevet, har taget harddisken ud og tørret den ren, uden
at åbne den, kan du vel bare rengøre resten, så godt du nu kan, og køre videre.
Computeren behøver ikke at have taget skade, selv om det godt nok var uheldigt
med honning på det sted. For det smager jo godt i Theén:)
Avatar billede peterfrand Nybegynder
07. juni 2007 - 14:23 #3
Det viser sig pc en fungerer igen med en ny harddisk -men vi prøver at redde data ud af en den gamleharddisk og den har stået og aflæst data i ca en uge, vores tekniker siger at den kører meget langsomt. Så jeg foreslog at rense den, men jeg tror vi lader den køre et par dage til ihåbet om at få dataen
tak for svarene!
mvh
peter
Avatar billede nva Praktikant
07. juni 2007 - 14:29 #4
'aflæst data i ca en uge' - det lyder vanvittigt !!

Er den sat til via ekstern box eller som slave eller hvordan?
Avatar billede team1885 Nybegynder
07. juni 2007 - 14:36 #5
Enig med nva. prøv at putte harddsiken i fryseren et par timer. lad den så
opnå stuetemperatur igen, Det har faktisk hjulpet nogen, selv om det lyder skørt.
Avatar billede team1885 Nybegynder
12. juni 2007 - 00:01 #6
Husk at lukke dit spørgsmål.
Avatar billede screem_brille Novice
12. juni 2007 - 00:23 #7
Avatar billede peterfrand Nybegynder
12. juni 2007 - 21:18 #8
hej igen:
stadigvæk så står den og aflæser og er nu oppe på 95 % (vi har ikke turdet at afbryde aflæsningen). Jeg vender tilbage når den er færdig , formentlig imorgen
mvh
peterf
Avatar billede screem_brille Novice
12. juni 2007 - 21:24 #9
hvis den ikke er færdig nu, så tror jeg ikke den finder nogen data.
Avatar billede kone Nybegynder
19. juni 2007 - 08:31 #10
Hvis det er muligt så skru printet af skyl det i lunket vand vask det med en blød pensel med lidt opvaskemiddel på læg det på radiatoren på et vskestykke og lad det tørre et døgns tid.
har selv været ude for det samme bare med cola jeg gjorde som jeg har skrevet og
disken lever i bedste velgående den dag i dag
Avatar billede screem_brille Novice
19. juni 2007 - 08:56 #11
når printet har siddet til en uge med strøm på, så er det for sent.
Avatar billede kone Nybegynder
19. juni 2007 - 08:59 #12
det er nok rigtigt nok men det er et forsøg værd..
Avatar billede screem_brille Novice
26. juni 2007 - 13:10 #13