Avatar billede laasby Nybegynder
31. maj 2007 - 15:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Named PIpes og TCP/IP / langsom afvikling

Hej

Jeg har en MS-SQL 2005 Workgroup Edition som er installeret på en Microsoft Windows Small Business Server 2003 Premium. Serveren kører generelt som den skal uden nogen problemer.

Vi har et specialt udviklet program, som kører op imod SQL serveren. Dette program skal iflg. leverandøren køre med Named Pipes.
Når vi har slået både Named Pipes samt TCP/IP til, kører programmet som det skal, dog ulideligt langsomt.
Fjerner vi TCP/IP kører programmet med normal hastighed.

Problemet er dog i dette tilfælde hvor den normale hastighed er til stede, at ikke alle arbejdspladser så kan køre det specialudviklede program. (de kan ikke finde serveren).
Slår vi TCP/IP til igen kører alt som det skal - dog stadigt meget langsomt.

Til alm. orietering har alle PC'ere har kørt Microsoft Update.

Har nogen en ide til hvad vi kan gøre, for at få enten de sidste arbejdspladser med, eller til at få alt til at køre hurtigt med TCP/IP slået til (sidstnævnte er ønskesituationen, af hensyn til fremtidige eventuelle programmer).

Alt indput er velkomment.

/Laasby
Avatar billede mainz Nybegynder
01. juni 2007 - 13:04 #1
"(de kan ikke finde serveren). Slår vi TCP/IP til igen kører alt som det skal - dog stadigt meget langsomt."

Hvordan connecter I op imod serveren? Hvis ikke alle klienter kan finde serveren når TCP/IP er slået fra, antager jeg at det er med serverens IP-adresse. Kører SQL-serveren mixed mode? Trusted eller non-trusted?

Når applikationen kører langsomt, kan I med management-toolet se om der er evt. deadlocks. Jeg har også erfaring med, at visse applikationer ikke bryder sig om at SBS-monitoring og WSUS kører på SQL-serveren. I kan evt. teste med at deaktivere disse midlertidigt.
Avatar billede laasby Nybegynder
02. juni 2007 - 14:16 #2
Iflg. udvikleren af programmet bliver der benyttet Named Pipes. Oplysninger i programmet omkring serveren er serverens NETBIOS navn. SQL-serveren kører mixed mode - umiddelbart vil jeg mene, at den kører non-trusted, idet der bliver benyttet en speciel SQL-brugerkonto fra programmet til at kommunikere med SQL-serveren.

Jeg har prøvet at slå SBS-monitorering og WSUS fra - Vil dog gerne forsøge igen.

Har du evt. andre forslag?

/Laasby
Avatar billede mainz Nybegynder
02. juni 2007 - 18:01 #3
Jeg vil ikke udelukke, at det kan være antivirus, der skal kigge trafikken mellem front- og backend over skulderen, særligt hvis frontenden er skrevet i VB/VBA (makroer). Prøv at slå det fra på server såvel som klienterne, det kører langsomt hos.
Avatar billede mainz Nybegynder
02. juni 2007 - 18:04 #4
- også hvis nogle af klienterne er forbundet op mod netværket via VPN, så kan der gå ged i forbindelsen til databasen (eftersom upload-hastigheden ikke altid er høj nok). Den samme problematik kan også opstå, hvis nogle af klienterne kører trådløst.
Avatar billede laasby Nybegynder
05. juni 2007 - 23:09 #5
Tak for input mht. antivirus - Det vil jeg forsøge mig med.

Lige til orientering - Der er ingen VPN - alt kører på et alm. 100Mbit LAN.

Jeg vender tilbage snarest.

/Laasby
Avatar billede laasby Nybegynder
23. oktober 2008 - 23:37 #6
Den her er så gammel at den bliver lukket nu - Det er desværre så lang tid siden at jeg ikke kan huske hvad det endte med - beklager - lukketid