Avatar billede michaelbs Nybegynder
31. maj 2007 - 11:38 Der er 15 kommentarer

Grafikkort med opløsning 2560*1600 pixels ?

Jeg skal have en skærm til fotoredigeringsbrug med opløsning 2560*1600 pixels. (HP LP3065)
Hvilke grafikkort kan trække det?
Det skal ikke bruges til spil overhovedet. Er det ikke flintrende ligegyldigt hvilket grafikkort man får, bare det kan trække denne opløsning? Er billedkvalitet/farvepræcision osv ikke præcist det samme om man tager det billigste kort eller et dyrere grafikkort?
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. maj 2007 - 16:36 #1
Skal først og fremmest vide om det er AGP eller PCI-e du skal bruge. Hvad er max budget? Så er det nemt nok at finde dem, fra ca 380kr og opefter, men skal det trække den opløsning OK ville jeg dog gå op omkring 1000-2000kr
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. maj 2007 - 16:38 #2
Der findes jo QuadroFX og FireGL kort specielt beregnet til fotoredigering, 3d rendering mm og disse kort har en klart bedre farvegengivelse end standard kort
Avatar billede michaelbs Nybegynder
31. maj 2007 - 17:41 #3
3d skal jeg ikke bruge. Er du helt sikker på at de gengiver farver bedre end almindelige kort?
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. maj 2007 - 20:19 #4
ja meget sikker, de kort er beregnet til proffessionelle grafikere og 3d folk, koster så også op til 50.000kr. Men hvad er dit budget ca på, da du skal op i en vis prisklasse før disse kort kan betale sig
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. maj 2007 - 20:22 #5
her snakker vi også ekstreme kort der kan køre 3840*2400
Avatar billede michaelbs Nybegynder
31. maj 2007 - 21:18 #6
Jeg har altså fra særdeles kompetente kilder at i 2d er der INGEN forskel. I 3d er der derimod en verden til forskel.
Jamen mit budget er lille og det er kun 2560*1600 jeg har brug for.
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. maj 2007 - 21:45 #7
OK så må de pålidelige kilder kunne finde et kort ;) de tager nu fejl anyway agp eller pci-e?
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. maj 2007 - 22:28 #8
2d ydelse er der måske ikke den store forskel, men i farve gengivelse er der, det garanterer jeg
Avatar billede michaelbs Nybegynder
31. maj 2007 - 22:52 #9
et kort kunne være xfx geforce 76ooGS til 7-800kr. Den skal have DVI dual link for at kunne trække den høje opløsning og det har det kort.
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. juni 2007 - 00:06 #10
jeg ville klart tage et ATI Radeon X1950pro i stedet så, lidt dyrere men uendeligt meget bedre

PCI-E x16
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=247134

AGPx8
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=379299&Images=true

Sammenlign de 2 kort i et væld af tests her
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=725&model2=717&chart=318
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. juni 2007 - 00:06 #11
altså 7600GS og x1950 pro du kan sammenligne
Avatar billede michaelbs Nybegynder
01. juni 2007 - 10:14 #12
okay mit bundkort har PCI-E x16.
Bundkortet er Asus a8n32-sli deluxe.

I øvrigt kan jeg præcisere det med 2d billedkvalitet ned til at der kan være stor forskel på den analoge indgang men overhovedet ingen på DVI, og det er jo det jeg skal bruge.
Avatar billede michaelbs Nybegynder
01. juni 2007 - 10:18 #13
mht dit Ati radeon, er det jo ikke passivt kølet. Det skal det være. Gider ikke blæserstøjen.
Lige nu har jeg Asus en 7800 GTX med arctic cooling køler, som jeg har påmonteret. Det larmer mindre og køler mere end det system, grafikkortet er født med. Desuden har jeg skiftet ramkølerne ud med nogle store kobber klodser...husker ikke navnet. Dette kort skal jeg jo sælge, da det ikke understøtter den høje opløsning (det har ikke DVI dual link). Hvad kan jeg få for sådan et kort,tror du???
Avatar billede michaelbs Nybegynder
01. juni 2007 - 10:23 #14
Når du anbefaler et kort, så husk lige at det er bedøvende ligegyldigt hvordan det performer til spil. Der skal ikke spilles på denne maskine. Kun laves foto arbejde.
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. juni 2007 - 13:50 #15
jeg ved godt det er ligegyldigt med spil, men et kort der er så meget bedre end 7600GS på alle punkter er måske værd at overveje. Kortet er nyere og har derfor en meget nyere og bedre arkitektur end 7600GS. Hurtigere ram, hurtigere GPU mm. Du skal tænke på at uanset hvad så vil det trække en del på dit GFX kort at køre så høj en opløsning, og med sådan en fin dyr skærm er det da direkte dumt at gå på kompromis med GFX kortet, ellers kan du jo bare købe et til 380kr, der efter dine udsagn skal klare jobbet lige så godt som et til 20.000kr. Jeg kan garantere dig der kan være forskel i farvedybde på et DVI stik. Der er en grund til at prof grafikere bruger FireGL og QuadroFX kort til over 20k i stedet for et GForce 7600GS til 700kr. Men det lader til du har fuldt styr på unified shaders, vertex shaders, pixel pipelines, GPU ydelse, Ram ydelse mm og hvilke kort der kan lige præcis hvilke ting, og du kan åbentbart argumentere for at købe et kort til 700kr fordi det kan alt ligeså godt som et prof grafiker kort til 20.000kr, så køb du bare et 700kr kort til din super skærm, jeg melder fra her..