Avatar billede j_rukov Nybegynder
30. maj 2007 - 00:24 Der er 1 kommentar

optimering af hardware og batteritid på laptop

Hej Eksperter

Jeg skal konfigurere hardwaren til en Dell latitude D620 og har et par spørgsmål:

Jeg kan vælge et af de to følgende grafikkort.

Intel® Core™ 2 Duo T7200 (2,00 GHz) med integreret Intel 950-grafikkort [Omfattet af prisen]

Intel® Core™ 2 Duo T7200 (2,00 GHz) med NVIDIA Quadro NVS 110M 256 MB [tilføj kr 488,18]

Umiddelbart virkder det sidste bedst, med tilhørende grafikkort, men jeg er også opsat på at optimere batteritiden. Vil valget af den sidste processor sænke batteritiden mærbart?

Og i samme dur:

Dell har også en D630 model der kører nye santa rosa platform. Bruger en sådan ny platform mere strøm?

Gør det en forskel på batteritiden om man vælger 7.200 eller 5.200 omdrejninger på harddisken?

Jeg kommer primært til at bruge officeprogrammer ogh se en DVD i ny og næ, så jeg regner ikke med at belaste min nye laptop specielt meget. Jeg vil gerne toppe maskinen, men ikke på bekostning af batteritiden.

Tak for hjælpen.
Avatar billede huset Praktikant
30. maj 2007 - 08:03 #1
der vil ikke være forskel du kan mærke

Harddiskene til laptops kommer i 3 forskellige hastigheds varianter. 4200rpm, 5400rpm og en 72rpm. Disse hastigheder referere til hastigheden hvori pladen indeni harddisken rotere. Uden at gå for dybt ind i det tekniske, så er der her mest tale om hvor hurtigt dataen kan tilgås på disken. Mange omtaler de hurtige diske som strømslugende. Dette er som sådan også ganske korrekt, men forskellen mellem de langsomme 4200 og 7200rpm er nu ikke så markant som mange antager. Faktisk har jeg set 5400rpm diske reportere om lavere strøm brug end 4200 diskene. De mere sjældne 7200rpm harddiske æder dog en del mere end de to forgængere, men igen snakker vi kun ganske få minutter mindre batteritid.

En anden væsentlig overvejelse tilknyttet hastigheden er varmen genereret af høje omdrejningstal. 4200 samt 5400 vil generer langt mindre varme kontra harddiske med 7200rpm, og sidder man med en maskine, som allerede lider under varme, er det måske en idé at se bort fra 7200 disken.
En ting som ofte følges af, er priser og hastigheder. Hoppet mellem 42 og 5400 er ikke markant, men når der hoppes fra 4200, 5400 og til 7200 er pris hoppet noget tegnebogen kan mærke
Personligt ville jeg stile efter den gyldne mellemvej med 5400rpm disken.

MEN har du mulighed for hybrid disk så tag den