Avatar billede sysus Nybegynder
28. maj 2007 - 21:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til parameterangivelse

Jeg har installeret C5 vers. 3.0 Sp3 på min lokale computer. Det er helt fint. Nu er der flere af mine kolleger, der skal have læseadgang til programmet, så derfor skal jeg have datfilen på serveren. Jeg ved, man kan angive bibliotek til datfilen i opstartsparameteren, men trænger til at få det meget grundigt gennemgået, så jeg selv kan gøre det. Programmet er standardinstalleret på C i Microsoft Business Solutions og datfilen ligger på L-drevet i en mappe, som jeg har kaldt C5. HJÆLP - det haster!  På forhånd tak
Med venlig hilsen
Susanne
28. maj 2007 - 22:07 #1
Der er 2 muligheder.

1) Enten tilføjer du en parameter til en genvej, der starter programmet - f.eks.:
C:\Programmer\Navision\C5\C5W32.EXE -dL:\C5;.

2) Den anden mulighed er at du opretter en tekstfil med navnet C5.ini placeret i programmappen. Den skal kun indeholde denne ene linie, for at løse din problemstilling:

-dL:\C5;.
Avatar billede sysus Nybegynder
28. maj 2007 - 22:13 #2
Tusind tak, jeg vil afprøve i morgen - så kan du få dine points.
Avatar billede mariaf Juniormester
28. maj 2007 - 23:47 #3
Ini-filen bør altid indeholde -p- og -p1

Hvis datafilen skal ligge på serveren, så kan hele C5 lige så godt ligge der, og så blot oprette genveje på alle de pc'ere, der skal have adgang. Det giver mere sikker drift. Hvad gør I med backup i dag? Husk at fortælle programmet at filen er flyttet.

Du skal også være opmærksom på at dine kollegaer med -d løsningen skal have installeret C5 på deres maskiner i samme mappe som dig og at de skal have tilretningerne med over (f.eks. faktura elelr andre layout). Ligeledes skal du være opmærksom på at de ikke kun får læseadgang men fuld adgang. For at begrænse dem til læseadgang, skal du have modulet brugertilretninger.

Det er ikke voldsomt svært, men der er mange ting, der skal tages højde for.
Avatar billede sysus Nybegynder
29. maj 2007 - 14:42 #4
Til Mariaf
I starten var min intention, at programmet skulle ligge på serveren, men af andre årsager, har jeg ikke rettigheder til at installere der og kan ikke få indlæst koder, så jeg har aftalt med vores IT-ansvarlige, at programmet bliver installeret lokalt og datfilen skal ligge på serveren. Jeg kan dog stadig ikke få det til at virke med ovenstående forklaring fra ErikJuul. Mangler der nogle anførelsestegn eller andet. Jeg har skrevet således i inifilen:
-dF:\Furtec\C5Drift;  - Jeg har lagt datfilen ind i mappen C5Drift på denne placering.
29. maj 2007 - 14:56 #5
-dF:\Furtec\C5Drift;.
29. maj 2007 - 15:04 #6
Linien afsluttes med et punktum
Punktum står her for den aktive mappe.
Avatar billede sysus Nybegynder
29. maj 2007 - 15:17 #7
Kære Erik Juul

Vil du sende et svar til mig - så jeg kan give dig point - for nu virker det - og jeg kan afslutte 1½ måneds døje. Tusind tak.
29. maj 2007 - 15:24 #8
Det får du her!

Godt det lykkedes for dig.
Avatar billede mariaf Juniormester
29. maj 2007 - 20:51 #9
Blot du er opmærksom på de problemer, du har ved opdateringer og daglig drift, så skal det nok gå fint med -d løsningen.

Jeg ville få den it-ansvarlige til at lave en ordentlig løsnign til jer. Du kommer under alle omstændigheder til det, når du skal opdateres til version 4.0, som nu er 1½ år gammel (læs: Du burde være opdateret).