Avatar billede brownghost Nybegynder
28. maj 2007 - 16:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mange filer, eller mange mapper med filer inde i, hastighed.

Spørgsmål..
på min server har vi nogle billede gallerier.
der indeholder mere end 100.000 billeder.
de ligger alle i 1 mappe.
Betyder det noget for IIS og web hastigheden ?

villede det være bedre at få den lagt i mapper for hver billede serie.

Så gallerimappen ville have mange mapper, og ca 100 billeder inde i hver mappe.

Nogle der ved noget om det her.?
Avatar billede jokkejensen Novice
28. maj 2007 - 16:41 #1
Det er lige gyldigt hvor mange billeder du placerer i hver mappe.

En mappe med 100.000 billeder i lyder dog lidt voldsomt, det vil i hvert fald tage lidt tid for windows at indexere mappen når du kigger i den gennem explore...

Men med hensyn til performance i IIS er det lige gyldigt.

/JJ
Avatar billede brownghost Nybegynder
28. maj 2007 - 20:40 #2
jeps det med win explore passer, tager lige noget tid.
men det er kun hvad iis angår. da det kun er den der kigger i mappe.
eller ASP kode.. så hvis det ikke sløver den så er alt godt :)

Lav svar...
Avatar billede jbone1 Nybegynder
12. juni 2007 - 13:55 #3
Det HAR betydning hvor mange filer der er i en given mappe.
Ydermere: på filsystem niveau - har det også betydning hvor på disken filerne ligger.
c:/Inetpub/wwwroot/xxx/xxx/xxx/xxx/yyy/zzz/xxx/ er LANGSOMMERE end c:/xxx/

Hvis du vil optimere ud i marginalerne så download følgende tools fra: www.sysinternals.com

Procmon.exe (følg med i hvad windowsboksen egentlig laver på process-niveau når du rekvirere en fil via IIS (kan bruges til mange andre ting også))

Filemon.exe (ditto bare kun på disk-niveau)

Ydermere har det betydning hvor mange permissions du har sat på forskellige mapper og under mapper... tommelfinger regel: jo færre permissions (altså i antal ikke i rettigheds niveau) - jo færre opslag i registerdatabsen , jo hurtigere.
Avatar billede brownghost Nybegynder
13. juni 2007 - 12:11 #4
okay.. har det stor ydelse forskel tror du.?
jeg mener skal vi lave det om.
Så alle billede serierier ligger som:
c:/Inetpub/wwwroot/xxx/01/
c:/Inetpub/wwwroot/xxx/02/
c:/Inetpub/wwwroot/xxx/03/
osv

i stedet for : c:/Inetpub/wwwroot/xxx/100.000 billeder her/

??
Avatar billede brownghost Nybegynder
16. august 2007 - 02:10 #5
?? spurte om noget :) mangler svar..
Avatar billede brownghost Nybegynder
19. august 2010 - 11:05 #6
lukker