Avatar billede craft Nybegynder
27. maj 2007 - 18:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Windows XP virker pludselig ikke

Sidder med en Win XP Pro, som lige pludselig har genstartet sig selv og derefter ikke virker. Når man starter computeren kommer Windows-logoet frem og den der "bar" på midten af skærmen kører, men efter det er skærmen bare sort - der sker ikke mere.

Hvad kan der være galt? Skal jeg reparere Windows? Og hvordan gør jeg i så fald?
Avatar billede ebe Praktikant
27. maj 2007 - 18:47 #1
prøv med en repair i første omgang:  (oprskriften er stjålet fra retaxes)

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"
Avatar billede rh3985 Nybegynder
27. maj 2007 - 19:22 #2
En repair er udmærket, men har det minus, at man bagefter skal ind i microsoft update,
og updatere hele molevitten igen.
Men der er jo også andet man kan prøve, f.eks. en jeg har skrevet af fra Eksperten:
CHKDSK har flere parametre du kan få disse parametre vist hvis du i din konsol skriver cdkdsk /?  -> enter

I denne guide vil det kun være parametrene /r /f og /p der omtales

Hvis du stadig har mulighed for at starte computeren kan du vælge at bestille en CHKDSK ved næste genstart, det gøres således

Start -> Kør -> skriv, cmd -> Enter -> i konsollen skriver du -> chkdsk /r /f  -> Enter -> bekræft    -> Enter -> genstart
Når computeren genstarter må du ikke afbryde CHKDSK, er der problemer på disken kan operationen godt tage ganske lang tid. Da du valgte parametrene /r og /f gør CHKDSK nu følgende
/f Retter fejl på disken.
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data

Hvis din computer helt har tabt pusten må du i stedet udføre CHKDSK fra din XP installations cd, hvis du kører med SATA diske skal du i den forbindelse huske at indlæse SATA driverne for at disken kan findes

CHKDSK fra din installations cd gøres således, sæt din computer til at boote fra cd / dvd – boot op på din installations cd – tryk på en tast når du bliver spurgt (kræver normalt PS2 tastatur)

I første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen  -> Enter

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1  -> Enter
Skriv  chkdsk /p /r  -> Enter
Da du valgte parametrene /r og /p gør CHKDSK nu følgende
/p Checker disken omhyggeligt for fejl
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data

Når processen er færdig (kan godt være langvarig) skriver du exit  -> Enter. Nu genstarter computeren og du skal ikke trykke på en tast, når computeren er startet op fjerner du din cd og forhåbentlig er din computer nu blevet mere stabil
Avatar billede craft Nybegynder
27. maj 2007 - 20:10 #3
En repair jf. ebes indlæg hjalp desværre ikke - men tak for hjælpen alligevel.

rh3985, jeg prøver din metode.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. maj 2007 - 21:58 #4
Jeg har netop lavet følgende, men ved ikke om du vil bruge den...
http://www.eksperten.dk/artikler/1104
Avatar billede craft Nybegynder
27. maj 2007 - 22:33 #5
chkdsk'en resulterede i følgende: http://i17.photobucket.com/albums/b75/dermeister2k/IMG_3020.jpg

Så vidt jeg kan se, er det driveren til grafikkortet, som er et GeForce TI4200 og IKKE DIGITALT SIGNERET! Jeg har haft computeren i fire år, og har formateret den utallige gange, seneste for en måneds tid siden, og hver gang jeg har installeret driveren (altid den seneste fra nVidias hjemmeside), har jeg fået advarslen om, at driveren ikke var signeret digitalt, men jeg har jo været nødt til at installere - og det har altid fungeret problemfrit.

Så hvad foreslår I, jeg gør?
Avatar billede ebe Praktikant
27. maj 2007 - 22:41 #6
du er vist ikke den første.. :)  der siges at være en løsning på siden her  http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=4432
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. maj 2007 - 23:20 #7
De gange du har formateret din maskine og geninstalleret Windows, husker du da som det første, IKKE at være online og som det andet, at installere driveren til bundkortets chipset, inden installation af de øvrige drivere, som f.eks. grafikkort driveren?
Avatar billede rh3985 Nybegynder
27. maj 2007 - 23:27 #8
Hvis ovenstående ikke hjælper, så prøv at starte op i fejlsikker og slet driveren.
Du kan også prøve med en ældre driver. Hvis det er et onboard grafikkort har du
den oprindelige driver på den CD som hører til bundkortet.
Eller for at sikre det er grafikkort fejl; sæt et andet kort i og prøv med det.
Avatar billede Jensen DK Novice
28. maj 2007 - 07:09 #9
Det er sikkert skærmopløsningen der skal sættes ned det gør du i fejlsikret tilstand,
kontroldpanel/skærm/indstillinger.
Avatar billede craft Nybegynder
29. maj 2007 - 09:55 #10
ebe, dit link fik det til at virke! Mange tak :) Smid et svar, så er der point.
Avatar billede ebe Praktikant
29. maj 2007 - 12:41 #11
det var da godt! :)
Avatar billede ebe Praktikant
29. maj 2007 - 12:43 #12
men uden rh... ´s  checkdisk havde vi ikke fået fjelmeldingen her, og jeg ville ikke have fundet linket.. så han skal da også ha´ ...
Avatar billede craft Nybegynder
29. maj 2007 - 13:25 #13
Ja, det har du faktisk ret i - det havde jeg da glemt.

rh3985, også tak til dig. Hvis du smider et svar, så deler I point.
Avatar billede rh3985 Nybegynder
29. maj 2007 - 23:52 #14
Takker men springer over:)