Avatar billede masteraaen Novice
26. maj 2007 - 18:37 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Ingen tekst i rykkerskrivelser

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at sende en rykker til en debitor via funktionen rapporter under debitorer.
Men når jeg gør det og printer til f.eks. skærm sker der ikke noget.
Jeg tror, det er fordi standardteksten til rykkerskrivelsen ikke er importeret korrekt eller sådan noget. For når jeg går ind i Debitor>Tilpasning>Hent Layout>Rykker og så trykker 'Vis Layout' får jeg beskeden

Elementet: REP_2359297
er ikke registreret i versionskontrollen.
Skal elementet oprettes?

Dette trykker jeg så 'Ja' til, men der bliver ikke oprettet noget element, for jeg får samme besked næste gang.

Hvad skal jeg gøre for at få oprettet rykkerskrivelserne?

På forhånd tak alle I kloge hoveder :-)
Avatar billede adnb Juniormester
28. maj 2007 - 13:02 #1
Tillad mig at klippe nedenstående ind fra on-line manualen. Det forklarer eget godt hvad du skal gøre. Det er fint nok, at du har hentet et layout ind og registreret det i versionsdatabase. Dette er for at kunne vedligeholde en log over tilretnigner i systemet og har ikke noget med funktionaliteten at gøre.

Quote fra manual:

Her er mulighed for at udskrive rykkere til et udvalg af debitorer, som ikke har indbetalt forfaldne fakturaer. I Debitor/Periodisk/Efterberegn saldi kan debitorposterne automatisk tildeles rykkerkoder efter, hvor overskreden betalingsfristen er. Debitorpostens rykkerkode bestemmer, hvilken rykkerskrivelse den udskrives på, idet udskriften afgrænses pr. rykkerkode. Der udskrives en rykker pr. konto, pr. rykkerkode, pr. valuta.

Der kan evt. afgrænses på et interval af tildelte rykkerkoder. Debitorposternes aktuelle rykkerkode er bestemmende for hvilken rykkertekst, der skrives på rykkerformularen. Tekst til rykkere sættes op i menupunktet Debitor/Tilpasning/Tekster. Der kan angives, hvor mange dage der skal være gået siden sidste rykker på de enkelte poster, for at de kommer med på rykkerbrevet. Endvidere kan der angives evt. rykkergebyr, som kan overføres til en finanskladde, og bogføres derfra.

Der findes følgende tekster til rykkerkoderne.

Rykker 1
Rykker 2
Rykker 3
Rykker 4
Incasso.

Rykkertekster indtastes som et notat ved at placere lysbjælken på rykkerteksten og aktiver kommandoen Notat.

Udskriften kan afgrænses på Debitorkartoteket samt posteringsjournalen. Indsæt evt. afgrænsningsfelter i posteringsjournalen med kommandoen Tilføj en linie/tilføj afgrænsning, således at der udskrives posteringer, som er Åbne posteringer med Forfald i et givent interval og af en bestemt Posttype.

Derved vil alle åbne posteringer, af en given type med en forfaldsdato, der ligger mellem de 2 datoer, komme med ud. Det gælder således alle ikke-udlignede fakturaer inkl. evt. kreditnotaer, som endnu ikke er brugt til udligning.

Udskriften udskriver rykkerbrev til alle debitorer jf. den angivne afgrænsning. Der tages ikke hensyn til, om funktionen DebRykker findes eller er spærret i Debitormodulets aktionslister. Benyt evt. i stedet udskrift via en af aktionslisterne for måneds-, års- og valgfri kørsel. Derved undgås udskrift af rykkere til debitorer, hvor aktionen er spærret. I aktionslisterne for måneds-, års- og/eller valgfri kørsel indsættes aktionen Debitor_Rykker_Udvælg, der igangsætter en søgning før udskrift, der først undersøger, om funktionen DebRykker findes, eller er spærret i debitors egen aktionsliste, dernæst undersøges standardaktionslisten for debitorer. Den tilhørende aktion bestemmer, hvilken handling (rapport), der skal aktiveres.

Unquote.

Vend endelig tilbage hvis det ikke er fyldestgørende.
Avatar billede masteraaen Novice
10. juni 2007 - 14:00 #2
Jeg troede der var forud-definerede tekster, som man kunne benytte sig af, og så kunne man selv variere eller rette i disse tekster. Skal man virkelig bygge dem helt op fra bunden?