Avatar billede rickypriv Nybegynder
25. maj 2007 - 17:15 Der er 7 kommentarer

P5P800 med P-ATA - langsom boot

Hej.

Jeg håber der er nogen af jer der kan hjælpe mig med dette problem.
Min computer er UHYRE lang tid om at starte op .. vi snakker 30+ sekunder før den går igang med at indlæse XP.

Problemer ligger i at den ikke detecter min HDD - med mindre jeg går ind under IDE Configuration og vælger følgende:

IDE Detect Time Out - 35 sec.

Vælger mindre , finder den intet under opstart, og beder mig indsætte en bootdisk og genstarte. Går man efterfølgende ind i BIOS har den ikke nogen HDD under Primary IDE Master, indtil jeg går ind og detecter den igen.

Jeg er nødt til at holde IDE Detect Time Out på 35 sec før den vil boote op .. men det tager jo en krig. :o(

Er der nogen der har erfaring med dette problem?
Avatar billede a1a1 Novice
25. maj 2007 - 17:49 #1
din bios står nok til at autodetect'e harddisken, når den i bios har fundet den plejer man at kunne tage de indstillinger, du kan også de aktiver de ide kanaler du ikke har brug for ;o)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. maj 2007 - 20:43 #2
jeg ville prøve at reset bios, og så deaktivere de controllere du ikke bruger i bios, feks. sata.
Og sørg for at dine diske, er jumpet rigtigt.!
I nogle bios, kan selv sætte hastighed på drevet. Gør det.!
ellers hvis du har haft et crash, så kan xp finde på at sætte hastigheden ned på disken, så prøv at slette ide/atapi controlleren i bios. Og genstart (2 g.)
se evt. her.->>http://www.dbhome.dk/bartfreak/guider/Langsom%20computer2.htm
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. maj 2007 - 21:41 #3
FEJL->så prøv at slette ide/atapi controlleren i bios..<- FEJL. i windows selvfølig.. i enhedshåndtering..sorry.O)
se linket.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
26. maj 2007 - 13:23 #4
-bartfreak > Jeg kan ikke se hvordan dit link skulle hjælpe. Problemer opstår før windows starter op, og har altså kun noget med BIOS settings at gøre.

a1 > jeg har desværre ikke mulighed for at vælge at den IKKE skal autodetecte. Jeg kan kun ændre tiden for Detect Timeout. :/
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
26. maj 2007 - 20:44 #5
hvis harddisken køre langsomt, vil den være langsom til at starte op.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
27. maj 2007 - 09:12 #6
Den kører ATA133 - og når først den begynder på Win boot kører den hurtigt nok , også i selve windows (når man starter programmer osv)
Det er KUN når den detecter.. umiddelbart. :o/
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
27. maj 2007 - 09:54 #7
du kan måske sætte hastigheden på din hd, i  bios..?