Avatar billede innoteck Nybegynder
22. maj 2007 - 11:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kurvediagrammer i Excel

Jeg skal til en rapport bruge et lodret kurvediagram.
Er der nogen som kan fortælle mig hvordan man kan lave dette?

Det er desværre IKKE en mulighed at anvende et vandret kurvediagram (og vende resten på højkant). Jeg kan heller ikke bruge liggende søjler!

I rapporten indlæses data som følger, og kurvediagrammet skal som angivet vises til højre for datasættet.

Dato  Data    Data
      serie1  serie2

----  ------  ------          |------------------------->
----  ------  ------          |        *    ø
----  ------  ------          |      *    ø
----  ------  ------          |    *    ø
----  ------  ------          |      ø*
----  ------  ------          |    ø    *
----  ------  ------          |      ø    *
----  ------  ------          |        ø  *
----  ------  ------          |          *ø
----  ------  ------          |        *    ø
----  ------  ------          |        *      ø
----  ------  ------          |          *      ø
----  ------  ------          |            *      ø
                              |            *      ø
                              V
Avatar billede japping Nybegynder
22. maj 2007 - 14:50 #1
Som jeg forstår opgaven vil du have x-aksen øverst på grafen. Dette gør du ved at højre-klikke på y-aksen og vækge "formater akse". Vælg fanen "Skala" og indtast din maksimale x-værdi. Derved flyttes x-aksen øverst op på grafen.

Hvis x- og y-værdier står omvendt i forhold til ønsket, bytter du bare om på data.

Y-aksen kan flyttes på samme måde.
Avatar billede innoteck Nybegynder
22. maj 2007 - 16:20 #2
Ikke helt!?...

Forestil dig at du laver et helt almindeligt standard kurvediagram med f.eks. 2 eller 3 serier.

Derefter markerer du hele diagrammet og vælger at rotere det 90 gr. med uret.
Så har du det resultat som jeg ønsker! - Problemet er at man tilsyneladende ikke kan rotere et diagramobjekt?
Avatar billede japping Nybegynder
24. maj 2007 - 11:49 #3
Gør følgende:
- Hvis du bytter om på x og y-data
- flyt y-aksen som beskrevet ovenfor
- byt om på rækkefølgen på y-aksen (højreklik på y-aksen og vælg "formater akse".Under fanen "skala" vælger du "værdier i omvendt rækkefølge".

Så skulle den være hjemme.
Avatar billede innoteck Nybegynder
25. maj 2007 - 09:15 #4
Hmmm? - hvis jeg bytter om på x og y -data grupperes de forkerte data, og dataserierne vises fortsat vandret i diagrammet?

Forestil dig følgende tabel vist grafisk:

..........Man...Tir

Grafisk (alm. std. horisontal kurvediagram):
--------------------------------------------
......A
......|...........................
..150.|...........................
..125.|.............T.............
..100.|........T.........T........    M = Mandag
...75.|...T........M...M......T...    T = Tirsdag
...50.|........M...........M......
...25.|...M...................M...
......----|---------|---------|---->
........09:00.....10:00.....11:00

Ønsket resultat (vertikal kurvediagram):
----------------------------------------

............25...50...75..100..125
.........----|----|----|----|----|--->
.........|...........................
...09:00.-...M.........T.............
.........|......M.........T..........
.........|..........M........T.......
...10:00.-.............M.........T...
.........|..........M........T.......
.........|......M.........T..........
...11:00.-...M.........T.............
.........|...........................
.........V
            M = Mandag  T = Tirsdag
Avatar billede japping Nybegynder
27. maj 2007 - 13:11 #5
Jeg kan godt oprette et diagram svarende til det du viser herover.

Jeg vil forsøge at guide dig. Hvis du ikke kan finde ud af nedenstående må du lige oplyse din e-amil, så kan jeg guide dig pr. telefon og sende dig et eksempel.

1) Tryk på "Guiden diagram"
2) væng xy-punkter med streger mellem punkterne og tryk "næste"
3) Vælg dit dataområde med x-værdier og y-værdier for begge serier
4) Tryk på fanen "Serie". Du har nu 3 serier. Slet den ene og tilpas de to andre. Husk at vælge dine tids-data som Y-akse og dine værdier som x-akse. Når serierne er defineret, trykker du på "Næste" 3 gange (andre indstilleinger kan du altid foretage).
5) Tryk på "Udfør" for indsættelse af diagrammet.
6) Højre-klik nu på y-aksen og vælg "Formater akse". Vælg fanen "Skala" og sæt hak ud for "Værdier i omvendt rækkefælge". Tryk på "OK" og grafen er fædig som ønsket.

Jeg håber, at jeg fik det hele med. Men husk at det KAN lade sig gøre.
Avatar billede japping Nybegynder
28. maj 2007 - 13:39 #6
?
Avatar billede innoteck Nybegynder
29. maj 2007 - 08:44 #7
Det virker!... tak for hjælpen.
Avatar billede innoteck Nybegynder
29. maj 2007 - 08:49 #8
fik du dine point?.... hvordan er det nu man afslutter/tildeler point?.... *lol*