Avatar billede ffparken Nybegynder
21. maj 2007 - 12:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Access - begynder problem

Hej
Jeg sidder her og roder med Access 2003 for første gang, har været igang i ca 1 time, så det hele går meget langsomt endnu.

Jeg har dog fået oprettet en database med nogel varer, som jeg har anført en kostpris - derudover har jeg angivet en salgspris.
Det jeg nu ønsker er at Databasen udregner min fortjeneste ved hver af varerne.

Derudover ville det være lækkert hvis databasen kunne komme med et foreslag til en ny salgspris hvis kostprisen nu ændre sig.
Lad mig forklare:

Jeg har et æble, som jeg tjener 20% på, nu ændre min kostpris sig, så jeg kun tjener 15 %, så skal systemet, i en ny kollonne, komme med min nye kostpris + den tidligere fortjeneste, altså 20% som foreslag til ny pris.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2007 - 13:04 #1
Lav et tekstfelt (fortjeneste) på din formular og så i egenskaber for feltet vælger du kontrolelementkilde (eller noget i den retning!~) og skriver:
=[salgspris]-[kostpris]
Format sætter du til:
Fast

Så kunne du lave et andet tekstfelt (fortjeneste i %) hvor du skriver:
=([salgspris]/[kostpris])-1
Format sætter du så til:
Procent

Så højreklikker du på feltet med % og vælger betinget formattering:
Her kan du sætte et kriterie, som siger at hvis værdien er mindre end 0,2 så kan du gøre skriften fed og rød. Du kan evt. sætte feltet til standard at være fed og grøn. Du har nu en visuel kontrol på fortjeneste!~)

Hvis du vil have automatik, som går igang, så skal du have gang i noget vba kode...
Avatar billede ffparken Nybegynder
22. maj 2007 - 09:03 #2
Hej
Jeg kan ikke få det til at fungerer, jeg er gået ind i Formularer og har oprettet en ved hjælp af design visning og indsat en teksboks som jeg så har valgt egenskaber på og i kontrolelementkilden har jeg indsat følgende info fra min tabel og sat det til fast.
=Tabel1![salgspris pr stk]-Tabel1![Kostpris pr stk]

Men jeg kan stadig ikke få den til generer noget ?
Avatar billede ffparken Nybegynder
22. maj 2007 - 09:09 #3
Den skriver bare #Navn?
Avatar billede ffparken Nybegynder
22. maj 2007 - 09:09 #4
Der hvor udregningen burde stå ?
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2007 - 09:12 #5
Fjern Tabel1!~)
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2007 - 09:13 #6
Du skal selvfølgelig have Tabel1, som Kilde til din formular!~)
Avatar billede ffparken Nybegynder
22. maj 2007 - 09:20 #7
Jeg fandt ud af det nu, jeg skulle trække tallene det fra forespørgesel istedet for tabel :)
Avatar billede ffparken Nybegynder
22. maj 2007 - 09:20 #8
Så tak for hjælpen, her er lidt Point :)