Avatar billede mazlar Nybegynder
21. maj 2007 - 10:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Installer XP på Vista formateret bærbar?

Jeg har en helt ny HP nx7400 bærbar som kommer pre-installeret med Windows Vista Basic, jeg vil imidlertid gerne installere XP Pro på den. Men XP-cden kan ikke finde harddisken. Jeg har så fundet frem til at det er fordi den er formateret til Vista som er en nyere version af NTFS end XP kender.

Jeg har ikke mulighed for at pille harddisken ud (garanti) eller at boote op på en diskette og dermed formatere hd'en.

Så hvordan får jeg gjort hd'en "XP-Kompatibel"?
Avatar billede nhe Nybegynder
21. maj 2007 - 10:19 #1
Jeg tror nærmere det er fordi du har en SATA-Disk og driverne til denne ikke ligger i dit XP-image.
Avatar billede mazlar Nybegynder
21. maj 2007 - 10:33 #2
Det lyder meget logisk, men hvad gør man så??
Avatar billede mnc Nybegynder
21. maj 2007 - 10:39 #3
Idét XP installationen starter får du i et kort øjeblik mulighed for at trykke F6 for at give installationen de nødvendige drivere. Jeg mener at disse kan ligge på en USB key, men du må ikke hænge mig op på det. Hvis du ikke har et floppy drev, så kan du brænde de nødvendige drivere ud på en CD-rom for sig selv.
For at undgå dette problem kan du vha. et program der hedder nLite lave en XP cd der allerede indeholder de nødvendige harddisk drivere, men det kan være en smule teknisk. Hvis man er lidt teknisk snu i forvejen skulle det dog ikke være noget problem.
Håber at du fik lidt inspiration til at komme igang.
21. maj 2007 - 10:42 #4
Avatar billede mazlar Nybegynder
21. maj 2007 - 11:56 #6
Nu har jeg været ude og investere i et usb-diskettedrev og det ser ud til at virke, xp-installationen formaterer i hvert fald hd'en as we speak. Det er godt nok besværligt at man SKAL den vej rundt... Det underlige er så at jeg med BootCamp aldrig har haft problemer med at installere XP, og MacBook Pro/MacBook/iMac kører jo også med SATA, så problemet må være at XP ikke kender HP's SATA drivere?

Nå men drop et svar så skal i få point.

@ dr1 larry, jeg skal give dem point der har svaret men det er bare et fåtal.
Avatar billede mnc Nybegynder
21. maj 2007 - 14:13 #7
Det er i og for sig XP der er synderen, som du er inde på til sidst. Men det er nok ikke HP der er 'problemet', da jeg ikke kan se at HP sku lave deres egne computere fra bunden af, men nok bare samler computerne.

Til sidst, du skal nok specificere hvem du mener der skal have point. Det er jo dine og dig der vurderer hvem der har hjulpet dig. :)
Avatar billede mazlar Nybegynder
21. maj 2007 - 14:19 #8
nhe og mnc kan bare dele pointene for min skyld kom med noge svar så skal i få point.
Avatar billede nhe Nybegynder
21. maj 2007 - 14:22 #9
Gør bare som du synes med point - nogle har gjort mere ud af løsningen end jeg :-). Tillykke med din nedgradering ;:
Avatar billede skamf Nybegynder
21. maj 2007 - 14:35 #10
Du skal bar slå Sata Support fra under din bios , så finder xp din Hdd og du kan installer Windows Xp , Bagefter installer du bar driver og slår det til igen