Avatar billede zemoh Nybegynder
01. juni 2001 - 19:51 Der er 19 kommentarer

Ram-Udskiftning..............

Jeg sidder med en gammel computer, med 166 Mhz. processor, og kun 16 MB sd-ram (2x8mb-blokke) .... Jeg har nu købt 64 MB sd-ram (PC133 - i en blok).... Problemet er at computeren stadig kun tæller op til 16 MB, og de 2x8 ramblokke HAR jeg pillet ud... Nu skal det lige siges at bundkortet er et gammelt socket 7 - AT -, og der passer både EDO-ram, og SD-ram i.... Hvordan får jeg den op på de 64 MB ram ?????????
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
01. juni 2001 - 19:52 #1
Ny bios? Hvad er det for et bundkort?
Avatar billede riversen Nybegynder
01. juni 2001 - 19:52 #2
har ikke så meget tjek på det, men nogle mobos kræver to ens ramblokke ad gangen.
Avatar billede dexxa Nybegynder
01. juni 2001 - 19:53 #3
1) Under biosen - Stop at 16m ram eller noget lign. - Skal slås fra!
*kun på nogle bundkort*

2) har du sat rammen i sokkel 1

3)
Avatar billede egede Nybegynder
01. juni 2001 - 20:02 #4
Skal rammene sidde pravist, det skal EDO?
Understøtter den 64mb ram i én blok?
Avatar billede egede Nybegynder
01. juni 2001 - 20:02 #5
pravist = parvist
Men det opdagede jeg lige at riversen havde sagt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juni 2001 - 20:13 #6
Jeg tror ikke dit mobo understøtter 133Mb ram, det kan du vist godt opgive.
Avatar billede zhark Nybegynder
01. juni 2001 - 20:14 #7
Jeg er 99,9% overbevist om din PC ikke kan køre med SD133 ram med en 166Mhz CPU! Du kan sikkert bruge 66Mhz ram
Avatar billede zhark Nybegynder
01. juni 2001 - 20:16 #8
retaxes>
Vi er vist eneige:)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juni 2001 - 20:17 #9
Det tror jeg også ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juni 2001 - 20:18 #10
Og du kan heller ikke køre win2k, jeg ved godt det ikke var en del af spørgsmålet, men det mobo er ca. 5 år gl.
Avatar billede zhark Nybegynder
01. juni 2001 - 20:19 #11
Naturligvis KAN muligheden for der kan ændres på nogle jumpere på mobo, men jeg har ikke hørt om så stor \"spændvidde\". Du må frem med hvilket mobo du har for at komme vider!
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juni 2001 - 20:26 #12
Hvis du har købt eller fået det er der sikkert ingen manual med og så er det svært.
Du kan gå ud og søge på dit mobo, så finder du måske nogle FAQ (frequently asked question)
Avatar billede zemoh Nybegynder
01. juni 2001 - 20:54 #13
Jeg skal til at opdatere min bios... I øvrigt er det da fuldstændig ligemeget om det er PC133 ram, når den måske kun køre med en fsb på 75-100mhz... Og når jeg har opdateret min bios KAN JEG OGSÅ WIN2K.... Så deeeeet.... PS. SD-Ram sidder IKKE parvis, det er kun de gamle EDO.....

Jeg håber bare det hjælper at updatere BIOS...
Avatar billede madskp Nybegynder
01. juni 2001 - 20:57 #14
Jeg har samme problem med et gammelt mobo hvor 32mb sdram 66mhz kun tælles som 16mb :o(
Avatar billede zhark Nybegynder
01. juni 2001 - 21:29 #15
FSB 100Mhz - ja! Men det tvivler jeg MEEEGET på dit mobo kan? Og så med en 166Mhz CPU, held med det :-)))
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juni 2001 - 21:38 #16
zemor> Jeg tror kun der var 33 Mz på bussen i de gl. mobo.

Man skal nok være mere end heldig, hvis man får fat i en bios så længe efter, men man ska jo ikke forsværge.
Avatar billede egede Nybegynder
01. juni 2001 - 21:41 #17
Efter min mening var den på 60-66Mhz
Avatar billede nimmr Nybegynder
02. juni 2001 - 00:01 #18
Jeg er 99.9% sikker på at alle RAM er fuldstændig ligeglade med om de bliver underclocked.
zemoh> det eneste du kan gøre er at bladre din mobo manual igennem og sørge for at alt er som det skal være.. på nogle moboards er der er dusin jumpere som skal indstilles før man kan køre med SDRAM hvis boarded var sat til EDORAM
Avatar billede riversen Nybegynder
02. juli 2001 - 20:03 #19
Hvad med at lukke?!