Avatar billede elm Nybegynder
13. maj 2007 - 19:16 Der er 17 kommentarer

Netværksproblem i Vista

Jeg har to computere (En Stationær & En Bærbar), den bærbare kører Vista Home Premium og den stationære kører Vista Ultimate.

De kører begge samme arbejdsgruppe, jeg kan se det der er delt på dem begge to, men jeg kan ikke komme ind på det, dvs. jeg har delt drev I som er en ekstern harddisk på den stationære, jeg kan sagtens se den på den bærbare men jeg kan ikke komme ind på den, det samme er gælden på den bærbre hvor jeg har delt en mappe, som jeg satens kan se på den stationære men jeg kan heller ikke komme ind på den heller.

Hvad kan der være galt.

Jeg har tjekket rettighedder på dem begge og de står efter hvad jeg kan se til at "Alle" har rettighdder til både at kunne skrive, læse og oprette filer.

/Elm
Avatar billede jokerper Nybegynder
14. maj 2007 - 00:45 #1
1. Har du firewall - slå dem fra.

2. kører de med samme protocol´er.

3. har du tilladt i netværks og delingscenter - deling uden adgangskode og aktiver fildeling.

4. skal også indstille dem begge til privatnetværk - samme sted N og D center.
Avatar billede elm Nybegynder
14. maj 2007 - 16:14 #2
1. Ja (Jeg har kun den indbyggede)
2. Ja (Jeg har ikke instaleret nogen ekstra protocoler)
3. Ja (Den står så der ikke skal bruges noget password og fildeling er aktiveret)
4. Ja (Det står som Privat Netværk)

/Elm
Avatar billede jokerper Nybegynder
14. maj 2007 - 17:42 #3
Bruger du switch eller router?
Avatar billede elm Nybegynder
14. maj 2007 - 18:19 #4
Jeg bruger en router.

Den stationære er sat til via. kabel og den bærbare kører trådløst.
Sådan har jeg altid kørt, da jeg kørte XP var der ingen problemer.

/Elm
Avatar billede elm Nybegynder
14. maj 2007 - 19:55 #5
Nu har jeg lige prøvet at køre begge computere på kabel, men den siger det samme.

Jeg kan se den anden computer på begge, jeg kan se hvad den deler, men jeg kan bare ikke komme ind på den, det eneste jeg kan komme ind på er : Public folderen

/Elm
Avatar billede elm Nybegynder
14. maj 2007 - 20:02 #6
Avatar billede nellem Nybegynder
23. maj 2007 - 16:43 #7
Jeg har haft det samme problem og da PC Planet netop har haft en opsætningsvejledning herom, har jeg skrevet og fået dette svar:

"Det er lidt tricky, fordi Vista har så mange sikkerhedstiltag og XP for sig kan være tung at danse med.
Du bliver nødt til at slå brugerkontostyring i Vista fra under Brugerkonti, og så oprette 'alle' som læsere af filer både under deling og avanceret deling (højreklik på de mapper, du vil dele).
Det kan også være du bliver nødt til at genstarte computeren flere gange, før det lykkes.
Og du skal forøvrigt være opmærksom på, at du nu er mere sårbar, så den øvrige beskyttelse af hjemmenetværket er vigtigt. Bl.a. kunne du jo slå adgangskodebeskyttet deling til.

PS. Da vi syntes, at det var et godt spørgsmål, har vi besluttet at lave en udførlig guide i næste nummer af PC-Planet. Det er dog først på gaden 21. juni."

Da jeg først har fået svaret i dag, har jeg endnu ikke afprøvet løsningsforslaget.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 10:46 #8
Sidder med samme problem nu. Fandt du en løsning?
Avatar billede boxe Nybegynder
22. juni 2008 - 08:58 #9
Gammel tråd men sad med samme problem med min nye vista bærbar igår. Problemet ligger i at den konto du logger på Vista med, er den samme konto som du logger på netværket med. I XP spurgte computeren efter bruger og adganskode, hvis man prøvede at komme ind på en delt mappe over netværket, men det gør vista ikke.
Løsningen på mit problem kan måske også være løsningen på dit / jeres.
Sådan her gjorde jeg:

START >> INDSTILLINGER >> KONTROLPANEL >> Administration >> Computeradministration >> (ude i venstre side) Tjenester og Programmer >> Tjenester

Her finder du så punktet "Netlogon" og dobbeltklikker. Tryk på fanen "Log på", makér punktet "Denne konto", og trykker på "Gennemse". Så trykker du på "Avanceret" og dernæst "Søg nu". Så kommer der 5 punkter frem. Her vælger man så den bruger man vil logge på med og trykker "Ok", hvorefter man kan skrive den tilhørende adgangskode. (I mit tilfælde vil jeg logge på netværket som admin)

Nu kommer man tilbage til "Computeradministration" og her trykker man på punktet "Netværksforbindelser" (er lige nedenunder "Netlogon")og foretager samme procedure som før med, bruger og adgangskode....

En MEGET besværlig måde som Microsoft har valgt at køre tingene på i Vista.. Jeg savner XP :-(
Avatar billede nellem Nybegynder
23. juni 2008 - 11:44 #10
Hej Boxe

Meget fin beskrivelse du har lagt ind for en løsning, som jeg har læst med stor interesse. Jeg har også været turen igennem, men endnu ikke turde foretage rettelserne. Jeg vil nemlig ikke risikere, at din løsning medfører, at jeg fremover er nødsaget til at logge ind på computeren ved opstart. Men da jeg har både bærbar og stationær, har jeg brug for at udveksle filer mellem de to computere. Indtil nu har jeg kun kunne få adgang til Public.

Derfor to spørgsmål:
1. Medføre din løsning, at der er tvungen logon ved opstart af computer?
2. Medføre din løsning, at der er fuld adgang til hele harddisken via netværket?

PS. Du har ret, det er en MEGET besværlig måde, som Microsoft har valgt i Vista.
Avatar billede boxe Nybegynder
23. juni 2008 - 18:30 #11
Har lige forsøgt mig lidt frem og tilbage. Du kan nøjes med kun at rette i "Netlogon" og lade "Netværksforbindelser" være som den er.

1. Du bestemmer selv om der skal være logon ved opstart fra "Brugerkonti" i Kontrolpanel.
2. Jeg ved ikke helt hvad du mener. Jeg har adgang til ALLE de mapper og drev som er delt, inkl dem som man kun kan komme ind på via admin bruger og dertilhørende adgangskode...
Avatar billede nellem Nybegynder
25. juni 2008 - 11:06 #12
Hej Boxe.

Tak for dit svar. Jeg har forsøgt din opsætning på fjerncomputeren. Jeg er i tvivl om din opsætning skal gennemføres på begge computere. Sådan som jeg opfatter det, burde det være tilstrækkeligt, at foretage opsætningen på fjerncomputer - altså på den computer, som man ønsker adgang til.
Jeg har, som dig, opsat Netlogon som administrator på fjernecomputeren. (Men altså ikke gjort noget på den computer, som forsøger adgang fra.)

Alligevel er det ikke lykkedes mig at få adgang til C-drevet, selv om drevet er delt. Jeg kan godt få adgang til Public.
Jeg bliver ej heller bedt om at logge ind – skal jeg gøre noget aktivt selv herom?
Avatar billede boxe Nybegynder
25. juni 2008 - 14:26 #13
Det er computeren som du forsøger FRA som skal have opsætningen.. Det er ligemeget med den computer som har delt mappen...
Og det er en selvfølge at du har slået Firewall fra, ik ??  ;-)
Avatar billede nellem Nybegynder
25. juni 2008 - 20:54 #14
Tak for hurtigt svar. Har forsøgt dit forslag desværre med samme negative resultat. Jeg har ikke særskilt Firewall, da jeg bruger Vista's egen. Har dog for en sikkerhedsskyld slået begge fra.

Jeg har lagt nogen fejlmeddelelser fra mit forsøg på at få adgang, ind på denne side: http://www.nellemose.dk/support.htm
Prøv at kigge der.
Avatar billede boxe Nybegynder
25. juni 2008 - 21:54 #15
Hmmm.. Du har ikke installeret Internet Security på PCen vel ?? Har før haft samme problem med en Vista PC som havde det installeret og efter vi afinstallerede det, virkede alt...
Avatar billede nellem Nybegynder
25. juni 2008 - 23:56 #16
Jeg går ud fra du mener Kaspersky Internet Security. Nej, det har jeg ikke. Jeg har Avast, version 4.8.
Avatar billede boxe Nybegynder
26. juni 2008 - 06:21 #17
Hmm.. Jeg må indrømme at jeg er ved at løbe tør for idéer...  Jeg har aldrig selv kunne få Vista til at opføre sig som jeg ville have det... Derfor fandt jeg alle XP drivere til min bærbar og installerede XP på maskinen i stedet for...
Men kommer jeg på nye idéer, så skriver jeg lige...