Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
12. maj 2007 - 11:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problem med netværk

Jeg har ofte problemer med at komme på internettet fra min bærbar.
Problemet er, at jeg ikke kan komme på internette på trods af, at der er forbindelse til det trådløse netværk.

Jeg har en anden computer koblet på det trådløse netværk, og her er der aldrig problemer, så jeg regner med, at det er opsætningen af den første computer, den er galt med.

Selvom jeg ikke kan komme på internettet kan jeg næsten altid bruge MSN Messenger?

Jeg har læst forskellige ting på internettet og har bl.a. prøvet at pinge google.dk. Det virker ikke, men når jeg pinger ip-adressen til google.dk får jeg svar.

Betyder det, at det er DNS-opsætningen, der ikke er i orden, og hvordan kan jeg få det til at virke?
Avatar billede triton Nybegynder
12. maj 2007 - 21:49 #1
måske...måske ikke....
Hvilken fejl får du når du ikke kan pinge google.dk?
DNS er jo navneopløsning, så er den i stand til at

F.eks får jeg denne fejl hvis navneopløsning ikke virker

C:\>ping notgonnawork.dk
Ping request could not find host notgonnawork.dk. Please check the name and try
again.

Du kan kontrollere at navneopløsning virker ved at foretage en navneopløsnining ved hjælp af nslookup

C:\>nslookup
Default Server:  ns3.inet.tele.dk
Address:  193.162.153.164

> google.dk
Server:  ns3.inet.tele.dk
Address:  193.162.153.164

Non-authoritative answer:
Name:    google.dk
Addresses:  216.239.59.104, 72.14.221.104, 66.249.93.104

>
...hvad benytter du som dns server?

(se dette ved hjælp af ipconfig /all)
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
13. maj 2007 - 18:14 #2
Fra ipconfig:

DNS: 192.168.1.1
Dette er det samme som DHCP og standardgateway.

-----

C:\>nslookup
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Can't find server name for adresse 192.168.1.1: Timed out
*** Default servers are not available
Default Server:  Unknown
Address:  192.168.1.1

> google.dk
Server:  Unknown
Address:  192.168.1.1

Non-authoritative answer:
Name:    google.dk
Addresses:  216.239.59.104, 72.14.221.104, 66.249.93.104
Avatar billede triton Nybegynder
13. maj 2007 - 20:00 #3
ok, så din firewall / router fungerer som DNS gateway.
hvad hvis du forsøger at benytte en ekstern dns direkte? f.eks. din IPS DNS. Har du ip adressen på den?

Du kan så starte en nslookup session igen og skifte hvilken dns server den skal spørge ved kommandoen:
server + ip adresse på dns server...jeg bruger selv TDC så mit svar ser således ud

C:\>nslookup
Default Server:  ns3.inet.tele.dk
Address:  193.162.153.164

> server 194.239.134.83
Default Server:  ns3.tele.dk
Address:  194.239.134.83

> eb.dk
Server:  ns3.tele.dk
Address:  194.239.134.83

Non-authoritative answer:
Name:    eb.dk
Address:  81.19.246.13

>
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
13. maj 2007 - 21:20 #4
Det virker med cybercity´s dns-server.

Hvis problemet med netværket skyldes dns-opsætningen skal jeg så ændre opsætningen af netværket under: Egenskaber for netværk -> Egenskaber for tcp/ip -> Brug følgende dns-serveradresser?
Foretrukken DNS-server: 212.242.40.3
Alternativ DNS-server: 212.242.40.51
(cybercity's dns-adresser)
Avatar billede triton Nybegynder
13. maj 2007 - 23:29 #5
ja der er en god ide, men den "rigtige" løsning er at ændre dit dhcp scope til at give dig cybercity's DNS servere i stedet.

Ellers vil du skulle ændre dine DNS settings hver gang du er på et andet net end dit eget.

Hvis du derimod altid er på dit eget netværk, er det ligeså nemt bare at sætte dine dns servere fast som du selv forslår.
Avatar billede triton Nybegynder
13. maj 2007 - 23:33 #6
...ups det er sent, og det er nok ikke alle der ved hvad et dhcp scope er.

Men det er de ip informationer som du får når du sætter din computer på netværket. Jeg ved ikke præcist hvad du har på netværket udover at jeg gætter på at den har ip adresse 192.168.1.1
Håber det kan bruges
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
14. maj 2007 - 13:38 #7
Tak for hjælpen...
Smid et svar, så giver jeg point.
Avatar billede triton Nybegynder
14. maj 2007 - 21:29 #8
kommer her