Avatar billede bjarnebif Praktikant
10. maj 2007 - 11:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Flere HD'er vises som éen

Findes der ikke et eller andet smart program, som kan få flere harddiske til at virke som éen harddisk. D.V.S. Så det ser ud som om der er kun éen stor harddisk.
Jeg har 2 SATA HD'er på tilsammen 420 GB, og 1 IDE på 300, og 1 IDE på 250, og 1 IDE på 80
Det ville jo være genialt hvis man kunne få dem allesammen til at opføre sig som éen eneste kæmpe HD på lidt over 1 TB
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. maj 2007 - 11:23 #1
du kan checke om dit bundkort har indbygget RAID, hvis ikke kan man investere i et controllerkort. Men du skal være opmærksom på at ikke hele disken vil blive brugt, man skal forvente en 5-10%, vil være ubrugt.
Og at hvis den en hd går ned, er alle data mistet.
Avatar billede rh3985 Nybegynder
10. maj 2007 - 11:34 #2
Det er da vist også sådan i raid, at hvis man sætter 2 diske sammen af
forskellig størrelse, så er det den mindste, som sætter størrelsen.
Det vil sige, 1 disk på 250 GB og 1 på 80 GB giver i raid 2X80 GB.
Jeg mener din ide er håbløs, og jeg undrer mig over at du finder den genial.
Hvad i alverden skulle formålet være?
Avatar billede ligeglad Nybegynder
10. maj 2007 - 12:03 #3
Det er fordi du ikke kører raid rigtigt. Der er flere måder du kan køre raid på. Raid 0 og raid 1.

Den ene måde "stacker" du diskene, og får mere plads, og det vil egentlig være hurtigere end en enkelt disk, idet data placeres på begge disks. Derved opnår du en hurtigere skrivetid.

Den raid du taler om er sat op således at du vil få 2 gange 80G, fordi man replikere data. Dette vælges ud fra sikkerhed, hvis der ryger en disk.

Du skal vælge den første mulighed, så virker det som en stor og hurtig disk.
Avatar billede ligeglad Nybegynder
10. maj 2007 - 12:04 #4
PS. der er flere en raid 0/1 muligheder, men de er irirelevante i forhold til dit spørgsmål.
Avatar billede rh3985 Nybegynder
10. maj 2007 - 12:38 #5
Men så er man jo tilbage til det problem bartfreak beskriver.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. maj 2007 - 13:57 #6
jeg kan intet genialt se i en TB disk sat sammen af så mange forskellige disks. Med mindre du mener at længere søgetid mm er genialt
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. maj 2007 - 13:58 #7
Avatar billede rh3985 Nybegynder
10. maj 2007 - 14:22 #8
Der er derimod gode grunde til ikke at gøre noget i den retning.
Det tager en helvedes tid at defragmentere en disk af den størrelse.
Og hvad med med scanning for virus og spyware. Og hvis, eller rettere
når der er alvorlige problemer, kan du miste alt.
Jeg vil påstå, at det eneste fornuftige er, at du bruger en af dine
harddiske til backup for alt det, du vil ærgre dig over at miste.
Så kan du jo godt sætte dine 2 sata sammen i raid, selv om jeg ikke
tror du får glæde af det, til alm. privat brug. Men som legetøj:)
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. maj 2007 - 14:30 #9
helt enig, det er bare 1 af dine mange diske der skal gå ned og alt er tabt.

Som RH3985 foreslå så prøv de 2 sata i et raid array, det vil dog kun være rigtig brugbart hvis du er hardcore dvd ripper/encoder mm
Avatar billede bjarnebif Praktikant
11. maj 2007 - 13:15 #10
OK, glem det bare igen