Avatar billede jonasjersborg Nybegynder
09. maj 2007 - 15:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

EISA partition

Hej eksperter.
jeg har i Computeradministration -> diskhåndtering fundet en partion på mit drev der hedder EISA-konfiguration. hvad der dette og hvorfor kan jeg ikke slette den eller tildele den et drevbogstav?
Avatar billede screem_brille Novice
09. maj 2007 - 15:35 #1
EISA partionen er oftest en lille partion som indeholder f.eks oplysninger brugt af en RAID controller, eller i forbindelse med et preinstalleret os (compaq RAID controllere laver bla. denne lille partion på 32 eller 8 MB)
Avatar billede jonasjersborg Nybegynder
09. maj 2007 - 15:50 #2
hej screem_brille. partitionen er først kommet efter at jeg har testkørt suse linux 9.2 live cd...
Avatar billede screem_brille Novice
09. maj 2007 - 16:04 #3
det tror jeg ikke helt på (en live cd, bruger nemlig ikke harddisken, og kan derfor afvikles uden der er en harddisk i maskinen)
Avatar billede jonasjersborg Nybegynder
09. maj 2007 - 16:24 #4
okay. ellers ved jeg ikke hvorfor den er kommet. men der er ikke mulighed for at fjerne den?
Avatar billede screem_brille Novice
09. maj 2007 - 17:07 #5
jo men så skal der "special" programmer til f.eks acronis disk suite (men personligt ville jeg ikke slette den partion medmindre du er 100% sikker på hvad du gør)
Avatar billede zenze Nybegynder
09. maj 2007 - 22:47 #6
Det kan også være "recovery" som ligger på en EISA-partition. Er det en bærbar eller præinstalleret desktop?
Avatar billede screem_brille Novice
09. maj 2007 - 23:00 #7
det kan faktisk også være den grafiske del af BIOS, men så taler vi ret gamle computere (vi skal dog ikke mange år tilbage før Compaq stadig kørte med den grafiske del på en EISA partion, maks 8 år siden)
Avatar billede jonasjersborg Nybegynder
11. maj 2007 - 13:34 #8
jeg fik en virus efterfølgene og har geninstalleret alt. og jeg formatterede alle partitioner så den er væk. tak til screem_brille :)
Avatar billede screem_brille Novice
11. maj 2007 - 15:10 #9
;)
Avatar billede venturer Nybegynder
11. maj 2007 - 15:18 #10
Blot en tilføjelse.
Jeg vil også mene at EISA partitionen har været der hele tiden. I Windows vil du kun se den under Diskhåndtering (og altså ikke i "Denne Computer"). Men i Linux ser du let alle partitioner og dérfor lægger du mærke til EISA delen.
Avatar billede jonasjersborg Nybegynder
11. maj 2007 - 18:50 #11
jeg har også set den under diskhåndtering. men nu virker det :)
Avatar billede pop59 Nybegynder
18. januar 2010 - 21:26 #12