Avatar billede atoom Nybegynder
08. maj 2007 - 20:28 Der er 3 kommentarer

Data entry, mange til mange relationer.

Jeg har følgende mange til mange relation: mange opskrifter med mange ingredienser. Jeg har modeleret det således at tabellen Opskrifter indeholder opskriftens informationer og tabellen ingredienser indeholder informationer om den enkelte ingrediens. Imellem de to tabeller er en tabel der holder Opskriften's ID og Ingrediensen's ID, således at mange til mange relationen er lavet gennem en mange til en og en en til mange relation.

Mit problem er at jeg har svært ved at få lavet en form der tillader at jeg når jeg er i gang med at indtaste informationer om en opskrift samtidig kan vælge en række ingredienser, således at dette valg gemmes i min mange til mange tabel.

Hvordan laver jeg en form der tillader at min indtastning bliver gemt? Skal der anvendes subforms? Er en list box svaret på problemet?
Avatar billede terry Ekspert
08. maj 2007 - 20:45 #1
Make a main form which is used for the "opskrifter" data and a sub form for entering the information for the ingrediens. The sub form is actually the LINK table which contains just the IDs from opskrifter and ingredienser. On the sub form you have a combo box which contains all ingredienser which you can choose from.
Avatar billede terry Ekspert
08. maj 2007 - 20:52 #2
Because the sub form is linked to the main form through the opskrifterID and the combo is linked through the IngrediensID, choosing an ingredient from the combo will add a record into the LINK table.
Avatar billede -anders- Juniormester
08. maj 2007 - 21:40 #3
Hej

Jeg har skrevet en artikel som jeg tror kan hjælpe dig videre, artiklen tager godt nok udgangspunkt i et adressekartotek hvor en person kan være medlem af en eller flere gruppe, men tankegangen er den samme. Artiklen er gratis og kan læses her http://www.eksperten.dk/artikler/894