Avatar billede albertvanharten Nybegynder
07. maj 2007 - 10:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Flere brugere på MySQL, må ikke se hinandens databaser

Jeg kan næsten ikke tro at der ikke findes en løsning til dette her:
Jeg har en MySQL-server stående, og der kører jeg nogle databaser på (mærkeligt, hva?). Nu har jeg selvfølgelig en user der hedder ROOT, og jeg har en user der hedder AHAR. Og jeg vil have det sådan, at ROOT kan se ALLE databaser, men at AHAR kun kan se max. 5 databaser, som ikke endnu er rettet op. Og selvfølgelig må AHAR ikke udføre administration querys.

Jeg er 100% overbevist om, at der må være en mulighed for det, jeg kan bare ikke gennemskue det endnu.
Avatar billede albertvanharten Nybegynder
07. maj 2007 - 10:59 #1
Og når jeg laver en bruger mere, skal den også kunne se 5 databaser, som han selv opretter.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
07. maj 2007 - 11:42 #2
Avatar billede dennism Nybegynder
07. maj 2007 - 11:45 #3
Du kan, ved oprettelsen af din AHAR-user vælge hvilken database denne bruger skal have adgang til. Samtidig kan du give brugeren privilegier.
Avatar billede albertvanharten Nybegynder
07. maj 2007 - 21:21 #4
@fixxxer
Takker, skal nok se om jeg kan gennemskue det. Efter fem år har jeg besluttet, at det nu var tid til at lære PHP, så det forstår jeg nu rimelig godt. SQL er noget andet, det har jeg til en vis grad rimelig styr på, men GRANT og REVOKE vil ikke endnu komme ind i mit hoved.

@Dennism
Ja, det har jeg set, men alligevel har en bruger, som jeg lige har oprettet, muligheden for at se andre databaser også. Og det var det jeg ville undgå.

Tror jeg må foreslå for mine venner, at jeg bare selv udfører queries på databaserne, og at de ikke selv må rode rundt i PHPMyAdmin.