Avatar billede cars Nybegynder
06. maj 2007 - 14:26 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Hvordan overspiller man sine gamle vhs bånd til dvd

Hej Allesammen.
Jeg har nogle gamle udsendelser på vhs bånd, hvordan overspiller jeg disse til computeren, så jeg kan få dem ud på en dvd. Mit grafikkort er geforce fx 5700. Med et Dvi, S-vhs og skærm stik. Hvordan sætter man det op så jeg får video signalet over på computeren. Mit stik er således : Audio L og R og Video-------------------------- Audio L og R og video tilkoblet i en scart stik, hvorkontakten står på in. Men de 3 stik der skal i computeren aner jeg ikke lige hvordan jeg kobler op, så min movie maker kan detecte min vhs film. Håber på i har løsningen.
Avatar billede screem_brille Novice
06. maj 2007 - 14:33 #1
du skal have et tv kort der har video in (dit GFX kort har kun udgange, medmindre det er et VIVO kort).
Avatar billede trav4u2 Novice
06. maj 2007 - 16:33 #2
Du kan gøre det på 3 måder.

Enten som screem_brille forklarer eller

Med et TV-tuner-kort / TV-tuner-boks hvor du forbinder VHS’ens udgang til kortets / boksens antenne indgang.

eller

Ved at overspille dine VHS-bånd til en stationær DVD-optager, og derefter kopierer DVD’en til computeren - med mindre du bare vil have dem rå på DVD’er, for så er arbejdet jo færdigt :-)

Jeg foretrækker selv den sidste løsning. Det giver, efter mine erfaringer, den bedste kvalitet.
Avatar billede cars Nybegynder
06. maj 2007 - 19:27 #3
Hvad koster et TV-tuner kort eller nyt grafikkort der kan det der skal til for at overspille? Hvad vil være at foretrække?

Der er en DVI indgang på grafikkortet, hvad bruges den til??
Avatar billede trav4u2 Novice
06. maj 2007 - 20:05 #4
Kan du fortælle hvad kortet hedder mere præcist.
Hvis dit kort har DVI-in burde du kunne optage direkte fra VHS'en.

Fulgte der optageprogram og stik til DVI-in med kortet?
Avatar billede screem_brille Novice
06. maj 2007 - 20:43 #5
der er IKKE DVI In på dit grafikkort! (og der findes INGEN VHS videoer der har DVI ud!).
Avatar billede trav4u2 Novice
06. maj 2007 - 21:29 #6
screem_brille > DVI-in er i realiteten video in og svarer til det de fleste kalder VIVO.

Det skal ikke forveksles med DVI-out som jo er forbindelsen til fladskærmen.

Her er et billede at et DVI-in stik - det runde i midten ;-)
Avatar billede trav4u2 Novice
06. maj 2007 - 21:30 #7
Avatar billede screem_brille Novice
06. maj 2007 - 21:35 #8
NEJ! DVI = Digital Video Interface! stikket i midten er S-video!
Avatar billede trav4u2 Novice
06. maj 2007 - 22:25 #10
screem_brille > Jeg beklager, men du er forkert på den. Her har du et link
http://www.madshrimps.be/?action=gethowto&number=2&howtopage=94&howtoID=37
Læg mærke til sætningen
"Doesn't look like S-Video at all. But all those manufacturers include some cable to change that connection to a regular S-Video and/or composite TV-out."

Det er det som ASUS og vist nok også MSI kalder DVI-in ;-)
Avatar billede screem_brille Novice
06. maj 2007 - 22:38 #11
trav4u2 vil du vædde 10000 ? jeg tør endda og ligge hovedet under en guilllotine, så sikker er jeg (jeg er udlært radiomekaniker, og har arbjdet med computere og monitorer i over 10 år).

Og det er 100% forkert det du skriver, DVI stikket er det til venstre, Svideo er det i midten, og det er ANALOG signaler det arbejder med, ikke digitale som DVI.
Avatar billede screem_brille Novice
06. maj 2007 - 22:40 #12
Hverken ASUS eller MSI kaldet det DVI in, men VIDEO IN!
Avatar billede trav4u2 Novice
06. maj 2007 - 22:57 #13
screem_brille > Læste du slet ikke hvad der stod i mit sidste link om at det ikke er et s-video stik?

Jeg har ingen ambitioner om at overbevise dig, men kan da fortælle, at jeg selv har Ti-kortet.
Bortset fra det; så synes jeg ikke denne snak bringer os nærmere en løsning for cars.

cars > Hvis du fortæller navn, model osv. på kortet; så er det lettere at hjælpe.
Avatar billede screem_brille Novice
06. maj 2007 - 23:08 #14
trav4u2, det er dig der fejlagtigt taler om at DVI er en indgang, det er og bliver det ALDRIG. (og du kan ikke overbevise mig om det, ligesom du heller ikke kan overbevise mig om at jorden er flad, og solen er en appelsin)
Avatar billede trav4u2 Novice
07. maj 2007 - 00:48 #15
screem_brille > Suk! Her gik jeg og troede at det var dig der var påståelig ;-) og så var det bare min hukommelse der har spillet mig et puds. Jeg har lige checket min gamle manual og stikket står anført som av-in. Beklager :-(
At det så er korrekt at det ikke er noget s-video stik er ret underordnet. Det hedder ikke dvi-in.

cars > Mit bud er at den dvi indgang du nævner reelt er en udgang som du kan bruge til at forbinde PC’en til en fladskærm med.

Så vi er tilbage ved dit spm. om tv-kort, og de behøver ikke at koste en bondegård.
Her har du en søgning på edbpriser på pci-kort til under 500,-

http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=45&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=500&Soegeord=&True25670=1&Trueval25670=96770&True12644=&Trueval12644=94859&True7226=&Trueval7226=45636&True1911=&Trueval1911=28193&Equal42=&Direction109=2&Sorted109=&True12627=&Trueval12627=94826&True6143=&Trueval6143=42110&True2297=&Trueval2297=30932&True1912=&Trueval1912=28196&True1915=&Trueval1915=28200&Submit.x=18&Submit.y=8

Til den pris kan du oven i købet få et kort der både kan optage det analoge signal fra din video og optage TV fra det digitale sendenet.

Løsningen med en DVD-optager skal du regne med løber op i min. omkring 1.000,-
Avatar billede cars Nybegynder
07. maj 2007 - 17:57 #16
Hej igen. Jeg har været ude og investere i et Tv - kort til Pcen. Har koblet det op, men video billedet på mit movie maker program er i sort hvid og lyden mangler. Skal lyden fra Videoen i Pc´ens lydkort eller i tv kortet?? Når jeg skal overspille hakker billedet en gang i mellem og står stille i 5- 10 sek. Hvad skyldes det?? Tv kortet er af typen WinTV.
Avatar billede trav4u2 Novice
07. maj 2007 - 21:05 #17
Kan du fortælle hvad dit tv-kort hedder ?
Så er det lettere at guide dig.

Var der ikke software og ledning med til kortet?

Sørg endelig for at optage på en HD med masser af plads og hvor der ikke er andre aktiviteter - dvs. at du skal ikke optage på C-drevet.
Avatar billede cars Nybegynder
13. maj 2007 - 09:47 #18
Hej igen.
Tv kortet er et Hauppauge WinTV PCI-FM TVTUNER kort. Men jeg tror, uden overhovedet at have noget forstand på det, at problemet ligger i svhs udgangen. Jeg skal vel have en omformer, som også skal bruges når man skal have et billede frem på tv´et. Det vil jeg lige prøve. Når du nævner meget plads, hvad snakker vi så om?? 10 - 20 gb? mere?
Avatar billede trav4u2 Novice
13. maj 2007 - 12:04 #19
Lad os lige holde fast i at vi taler om at overspille dine VHS-bånd til PC’en, altså at optage videosignalet på computeren. Lad os holde afspilning på TV’et udenfor :-)

Det kort du har købt kom på markedet for 3-4 år siden, og som du kan se af specifikationerne kører det med en max. opløsning på 384 x 288 pixcel.

Det tror jeg desværre du vil blive træt af når vi taler optagekvalitet :-(

Det er fint nok til at se TV i et vindue på PC’en, men når vi taler optagelser der skal gemmes og overspilles på DVD, bør du kigge efter et kort der kan optage i en opløsning på 720 x 576.
Så jeg håber du har købt kortet et sted hvor du kan levere det tilbage.

Samtidig kører kortet med formater som også er langt fra optimale. Mpeg1 er en for dårlig kvalitet og AVI fylder alt for meget. Kortet skulle helst kunne arbejde med mpeg2 og evt. mpeg4 / divx. Med mpeg2 fylder 1 times video i 720 x 576 ca. 2 Gb.

Det er længe side jeg selv har købt et TV-kort så jeg har svært ved at anbefale et kort frem for et andet. Men hvis vi skal holde os nede i pris kunne det måske være det her
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=156558
Du finder en anmeldelse her
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=4537

Jeg ville dog stadig foretrække løsningen med en DVD-optager, men hvis du bedst kan lide et pci-kort, bør du, som sagt, få fat i et der klarer 720 x 576, mpeg2 og har et medfølgende optageprogram. Du skal også være opmærksom på at nogle kort kun fungerer til Windows media center.
Avatar billede cars Nybegynder
29. oktober 2007 - 17:02 #20
Trav4u2

Bedre sent end aldrig

Kommer du med et svar så du kan få nogle point, tak for hjælpen.
Avatar billede trav4u2 Novice
29. oktober 2007 - 18:13 #21
Helt fint :-)
Fik du fat i et godt kort?