Avatar billede larsbrink Nybegynder
06. maj 2007 - 11:11 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Ny PC med masser af plads

Jeg har ikke samlet en PC siden januar 2001 og nu er det vist ved at være tid igen. Den gamle har kørt uden problemer til for ca. ½ år siden og jeg vil gerne have en ny som kan klare ca. 5 år!

Krav:
* Vista ready - skal kunne køre vista Home Premium
* Støjsvag - dog uden det koster en formue mere end den knap så lydløse version
* Wake on lan - da den skal køre SlimServer og Squeezeboksen skal kunne vække den
* Plads til 4 Harddiske á 3,5"
* Hardware RAID på motherboard med plads til 4 diske (RAID 1 eller 5)
* 2-3 * 500GB harddiske (jeg har selv en 250GB disk som evt. bliver den 4.
* Harddiske skal være støjsvage og kunne spin/power down når de ikke bruges.
* Strømbesparende komponenter - dog uden det koster en formue mere end den knap så støjsvage version
* Må gerne kunne bruges til nyere spil (WoW, SecondLife etc. etc.) selv om det langt fra vil være det primære.
* Kvalitets DVDbrænder med lightscribe og god til at rippe CDere til musiksamlingen (f.eks. c2 error check)
* Strømforsyning skal kunne trække det hele :)
* Gerne kortlæsere
* Masser af USB porte 2.0
* Lydkort ikke så vigtigt evt. integreret på bundkort (headset vil blive brugt)
* God min. 19" skærm (min. 1280x1024) evt. bredformat.

Skal kunne bygges af komponenter fra samme leverandør, meget gerne SHG.dk som jeg har gode erfaringer med fra 2001.

Pris omkring: 10.000

Jeg har evt. en PCI raid-controller som er 2-3 år gammel som kan bruges hvis motherboardet ikke har raid.
Avatar billede larsbrink Nybegynder
06. maj 2007 - 12:35 #1
* Grafikkort min 256MB ram (til vista og evt. spil)
* Ram min. 1-2 GB, hvis 1 så plads til at sætte 1 mere i
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 19:32 #2
CPU : Intel E4300, E6600 eller QX6600 alt efter
temperament og tegnebog.

CPU køler: Scythe Infinity eller Thermalright 120 Ultra (excl. blæser)

Bundbræt : Måske MSI P6N SLI Platinum
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=313583
billigste bræt med RAID 5, overvejer det selv :
http://hwt.dk/forum.asp?mode=traade&id=221059&emneID=2

Harddiske: Western Digital's RE-serie

PSU : 400-500W fra NorthQ med 140mm blæser.

GF-kort: Et Nvidia 8600GT baseret kort, helst passivt
kølet(hvis det findes), jeg er ikke spillenørd vil jeg
lige indskyde.
Avatar billede larsbrink Nybegynder
06. maj 2007 - 19:39 #3
Hej spuncut,

Har du noget bud på et godt kabinet og noget ram?
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 19:50 #4
Jeg er lidt i tvivl med RAM, tør jeg at
vælge 2 stk V-DATA 1 x 1 GB til sølle 700,-
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253891
eller om man skal tage den sikre vej og vælge
Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched 2GB :
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206422
Jeg er dog ikke i tvivl om at første prioritet er
2GB.
Avatar billede larsbrink Nybegynder
06. maj 2007 - 19:56 #5
Den der Thermalright 120 kræver den andre blæsere i kabinettet da den jo ikke har nogen som blæser på køler-gitteret?
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 19:56 #6
Kabinet :
Skal det være billigt..?? feks. http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810832
Skal det være KRAAAMMM ..?? Lian Li
Skal det være mediecenter..?? Antec eller termaltake, Silverstone hvis du har klejnerne.
Skal der være godt luftgennemtræk ved lav støj..?? feks. Antec Ninehundred
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 19:58 #7
Thermalright 120 : jeg vil anbefale at du monterer en
Scythe eller Pabst 120mm på den, der medfølger monterings-
materiale.
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 20:25 #8
Jeg skal lige redegøre for valget af de viste komponenter.
RAM-hastighed, CPU-køling, bundbræt/chipset og PSU  er valgt
således at man opnår et stabilitets-overskud.
RAM-hastigheden er klikket en tand op i forhold til hvad der
strengt taget er nødvendigt.
Cpukøleren er valgt mht. støjsvaghed eller mulighed for at
overklokke, hvilket er to sider af samme sag.
PSU'en skal være af god kvalitet og skal kunne klare spændings-
fluktuationer fra forsyningsnettet uden at brænde af. Der bør være
et effektoverhead på mindst 100W. Når en PSU brænder af tager den
ofte flere af systemets komponenter med sig, så det må helst ikke
ske.
Kabinettet bør vælges udfra kriterier til god luftgennemstrømning
samt mulighed for montage af blæsere på mindst 120mm for at reducere
støjen.
Avatar billede larsbrink Nybegynder
06. maj 2007 - 20:29 #9
Jeg vil gerne give lidt mere for et kabinet med flot (anonymt) design og net indvendigt design for montering og skift af dele.
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 20:37 #10
Så skal du måske kigge på noget Lian Li
http://www.lian-li.com/index.php
Antec laver osse nogle fine kabinetter,
feks. P180
http://www.antec.com/us/
Antec-kabinetter er dog generelt mere plastic-agtige
end Lian Li's, prismæssigt hænger det dog sammen.
Avatar billede larsbrink Nybegynder
06. maj 2007 - 20:43 #11
Jeg har lige været igennem en del af Lian Li's og de fede koster godtnok over 1200 kr. og på til 2000 kr. - det er måske lige i overkanten for at have den stående under et bord. Hvad med noget i 700-1000 kr. klassen med godt air-flow og lav støj?
Avatar billede larsbrink Nybegynder
06. maj 2007 - 20:46 #12
En PSU 500w strøm burde kunne trække det hele og 4 diske også ikke? Sikkert 2 * 500GB og 2 * 250 GB som jeg har liggende.
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 20:50 #13
Ja hvis vi så skal tage den billige ende:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810832
Her er der bestemt ikke gået på kompromis med luft-
gennemstrømning og støjsvaghed. Kabinettet har en 250mm
blæser i siden som kan flytte en masse luft ved lave RPM.
Om det så er kønt, kan diskuteres og der er heller ikke
gjort meget ud af nemme montagen.
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 20:52 #14
PSU: jo hvis du ikke tager et alt for "råddent"
grafikkort, er der rigeligt effekt til rådighed
med 500W.
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 20:59 #15
Når du har bestemt dig for hvilke komponenter du vil
have, kan vi da prøve at regne på hvor meget effekt
der skal til.
Avatar billede larsbrink Nybegynder
06. maj 2007 - 21:09 #16
Cool, 1000 tak for dine inputs. Jeg vil sætte noget sammen for at se på hvad det bliver.
Avatar billede larsbrink Nybegynder
08. maj 2007 - 21:43 #17
spuncut

Lav et svar så får du points som tak for dine svar. Jeg laver en ny tråd med det jeg har fundet til at få kommentarer på.
Avatar billede spuncut Nybegynder
08. maj 2007 - 21:54 #18
;o)