Avatar billede linuxklovnen Nybegynder
05. maj 2007 - 21:20 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

eps-format, photoshop til illustrator

Hejsa eksperter,

Jeg har længe tænkt på at lave nogle designs til tryksager på t-shirts. Til dem, som dette spørgsmål måtte vedrøre, så ved i jo nok at eps-formatet er det man bruger i sådanne tilfælde.
Jeg er dog i den uheldige situation at jeg ikke kan finde ud af illustrator særlig godt, men derimod er langt mere tryg i photoshop. Mine evner i illustrator er, for at sige det mildt, elendige.

Jeg ville derfor gerne 'converte' mine designs til et brugeligt eps-format - evt. overføre til vectorformater. Hvordan gøres det smartest? Jeg kender til live trace, men der får man bare et utrolig ærgeligt tegneserie-look - det har jeg ikke lyst til.
Er der andre muligheder? Der hvor jeg skal have trykt t-shirts kræver at det skal være i eps-format, og derfor ikke photoshopfil i høj kvalitet. Jeg ved at ps også kan gemme i eps, men når jeg så åbner i illustrator, så ligner det mildest talt lort - undskyld udtrykket.

Er der nogen måde jeg kan gøre det nemt? Er der eventuelt nogle forslag til tutorials eller deslige?

på forhånd tak!
Avatar billede doggy82 Praktikant
05. maj 2007 - 21:52 #1
Øhh hvorfor vil de ikke modtage et pixel-format?!
Sig til dem at det er det du laver, og ellers må du finde en anden leverandør hvis de ikke kan finde ud af det.

Det bliver aldrig fedt at trace eller lign. Vektor skal tegnes fra bunden af.
Så enten lærer du Illustrator, eller også finder du nogle som vil trykke pixel-grafik :)
Avatar billede linuxklovnen Nybegynder
06. maj 2007 - 00:31 #2
well.. damen sagde at han skulle have det i eps, så formoder jeg at han vil have det i eps.. hvis det skal trykkes i pixelgrafik bliver det vel også derefter..
Avatar billede aeblenet Nybegynder
06. maj 2007 - 06:08 #3
Det lyder for mig som om der ikke er noget problem. Det visuelle indtryk du får i Illustrator kan du ikke regne med.
Jeg er faktisk 99,9% sikker på at din fil bare vises i f.eks JPG, når du ser den i Illustrator.

De faktiske tegnede dele vil altid være 100% som du tegnede dem i Photoshop, når du anvender EPS.

Ring og forklar din kunde/arbejdsgiver situationen og bed dem lave en enkelt prøve . . .
---

Du kan i INDSTILLINGER > FILE BROWSER i PhotoShop vælge HØJ OPLØSNING til Previews og andre ting.
-prøv at granske denne . . .
Avatar billede doggy82 Praktikant
06. maj 2007 - 10:17 #4
Arj altså prøv at høre.
Hvis han vil have en EPS er det måske fordi det bliver skåret i folie. Og så bliver det kun én farve. Og ja, så skal det være vektor-format (Og alle fonte og paths skal outlines).
Hvis det er digitaltryk kan han trykke pixelgrafik og det bliver udmærket kvalitet bare det ligger i 260-300 ppi.

Hvis det er vektor han vil ha' så skal du lave det i Illustrator. I Photoshop brug evt. File -> Export -> Export Paths to Illustrator. For at få paths over i Illustrator.
Avatar billede doggy82 Praktikant
06. maj 2007 - 10:20 #5
Avatar billede linuxklovnen Nybegynder
07. maj 2007 - 14:54 #6
det bliver kun i 5 farver.. well.. hvordan kan jeg så lære basic ting, sådan noget som positionering, merge shapes og størrelser?

fx. hver gang jeg laver en cirkel i illustrator og vælger under transform at den skal være 5mm så bliver den lavet til 5,127 eller noget i den stil. det forstår jeg ikke helt :/ så er det halvsvært at lave noget præcist jo.. håber på lidt hjælp..
Avatar billede linuxklovnen Nybegynder
07. maj 2007 - 14:58 #7
altså.. fx, hvis jeg gerne vil have en cirkel med en diameter på 100mm og en stroke der er på 1mm? kan det lade sig gøre overhovedet? :D
Avatar billede doggy82 Praktikant
07. maj 2007 - 15:53 #8
Jaja, sagtens. Når du tegner den så lav blot et enkelt klik på "papiret", altså istedet for at trække figuren ud. Så kommer der en dialogboks hvor du kan skrive størrelser.
Stroke sættes i paletten "Stroke" :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
07. maj 2007 - 15:54 #9
Det med at sætte figurer sammen gøres i Window -> Pathfinder
Avatar billede linuxklovnen Nybegynder
07. maj 2007 - 19:26 #10
jeg fandt stille og roligt ud af det selv :D
men mange tak for svarene - glemte at trykke før :)