Avatar billede ingeburg Nybegynder
03. maj 2007 - 20:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan pludselig ikke holde ud at kigge på min skærm

Jeg har installeret WinVista og i denne anledning måtte jeg anskaffe mig et nyt grafikkort: NVIDIA GeForce 6200. Jeg har installeret den nyeste Vista driver. Desværre må jeg konstatere, at jeg ikke kan holde ud at se på skærmen. Jeg har prøvet alle mulige indstillinger og skærmopdateringer, men uden resultat. Kan selve grafikkortet være årsagen??? eller en forkert driver for den sags skyld??
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. maj 2007 - 20:12 #1
1) Hvorfor kan du ikke holde ud til at se på skærmen?

2) Hvorfor købe Vista? Det stinker, og er alt for krævende, plus for dyrt i det lange løb..
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
03. maj 2007 - 21:05 #2
mener du at det hele ser ud som om det står "uskarpt"?
det ser også sådan ud her, tænker at det er meningen at det skal være sådan, bløde former og farver, men det er da irriterende
Avatar billede ingeburg Nybegynder
03. maj 2007 - 21:20 #3
Det er ikke det uskarpe, der generer mig. Jeg har bare en fornemmelse af, at jeg bliver helt skeløjet af at kigge på den og jeg får med det samme kraftige træthedsfornemmelser i øjnene. Når jeg forlader skærmen, forsvinder træthedsfølelsen lidt efter lidt.
Avatar billede zeattle Nybegynder
03. maj 2007 - 21:25 #4
Har du sat hz op? :)
Avatar billede jokkejensen Novice
03. maj 2007 - 23:20 #5
Kører du den korrekte opløsning ? - hvis du har en fladskræm, og ikke rammer den rigtige opløsning (max) så vil det stå gnidret - og det kan, for mig, også give træthed følelse / irriterede øjne -> ondt i bæret ....

Jeg syntes sku vista helt klart er en forbedring af bruger oplevelsen, indexerings servicen er genial på store netværksdrev og til arbejde..

Det langt fra stinker, og det bliver spændende at se om thesurfer om 2-4 år stadig sidder med sin xp-pro sp2 :)

/JJ
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
04. maj 2007 - 01:08 #6
thesurfer sidder nok med ubuntu
bruger selv madriva til daglig + lidt fedora core. men kunderne køber vista, derfor skal jeg også have en maskine der kører det
tilbage til emnet: man kan slå noget clear type fra
http://www.microsoft.com/typography/ClearTypeInfo.mspx
http://www.microsoft.com/typography/cleartype/tuner/tune.aspx
prøv at experimentere med det
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. maj 2007 - 11:58 #7
Jeg har siddet med Ubuntu.. :-)
Men bruger lige nu XP Pro SP2, selvom jeg kunne få Vista smidt i nakken, hvis jeg ville.. :-)

Jeg vil tro at svaret på dette problem, muligvis er en kombination af skærmopløsning (03/05-2007 23:20:09, en klar vinder) og ClearType* (04/05-2007 01:08:51, også en klar vinder)

Men spørgsmålet er:
Hvad gemmer der bag "Jeg har prøvet alle mulige indstillinger og skærmopdateringer" i ingeburgs spørgsmål..

*= <sarkasme> ClearType er endnu en af Microsofts geniale idéer </sarkasme> :-)
Avatar billede ingeburg Nybegynder
05. maj 2007 - 09:26 #8
Jeg har kigget på Clear Type Tuner og benyttet den. Dette er i orden. Skærmen er en Samsung SyncMaster 940N 19" og der er hentet en Vista-driver ned til den.Der hører ingen utilities med som til XP driveren. Men nu prøver jeg at køre med XP Utilities. Jeg har altid foretrukket at køre med en skærmopløsning på 1024x768,idet den passer fint til min skærm. Grafikkortet giver mulighed for hhv. 60, 70 og 75 hz. Jeg har prøvet de forskellige hz uden resultat. Der er også hentet en Vista driver ned til grafikkortet. Tidligere kørte jeg med 1024x768 60 hz på min grafikchip. Det var skærmen født med og det fungerede fortræffeligt. Apropos har jeg læst, at Microsoft har besluttet at indstille al support til WinXP i januar 2008. Sikke noget!!!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
05. maj 2007 - 13:07 #9
Hvis din skærms optimale opløsning f.eks. er 1600x1200, og du bruger med en anden opløsning (f.eks. 1024x768), vil du klart få et dårligt billede.

Med andre ord:
Hvis du ikke kan bruge skærmen, med dens optimale opløsning, skift skærm.. :-)
Så enkelt er det.. :-)

Det findes nogle billede 19", der f.eks. kører i 1280x1024 (eller noget i den stil).. det er nok sådan en du skal bruge i stedet..
Avatar billede ingeburg Nybegynder
05. maj 2007 - 17:03 #10
Ok, jeg må finde en løsning. Og tak fordi i forsøgte at hjælpe mig.
Avatar billede ingeburg Nybegynder
03. januar 2010 - 16:48 #11
Ved gennemgang af mine indlæg har fundet at denne ikke er lukket. Jeg vil gerne give points til "thesurfer", så giv et pip.
Avatar billede ingeburg Nybegynder
03. januar 2010 - 16:53 #12
Ved gennemgang af mine indlæg har fundet at denne ikke er lukket. Jeg vil gerne give points til "thesurfer", så giv et pip.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. januar 2010 - 17:45 #13
Du snupper bare selv pointsne.. :-)
Avatar billede ingeburg Nybegynder
27. september 2010 - 19:56 #14
OK.