Avatar billede lykke2001 Nybegynder
03. maj 2007 - 10:20 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor kan jeg ikke installere XP?

Sidder her med en Dell 9150 som jeg lige har installeret Vista Trial versionen på.. Nu vil jeg så gerne tilbage i XP, så smider min XP cd i, og booter fra cd, men så når den skal til at finde partitionerne eller før går den i bæå skærm og den nævner filen pci.sys
Jeg kan stadig sagtens gå ind i vista og her kører alt som det skal, men vil gerne tilbage til XP!
Håber der er en der kan hjælpe
Mvh
Rasmus
Avatar billede robotten Praktikant
03. maj 2007 - 11:44 #1
En simpel løsning kunne være at boote på en Win98 diksette, og slette partitioner der. Så må det være muligt at kunnje fortsætte via XP's egen "fdisk"
Avatar billede lykke2001 Nybegynder
03. maj 2007 - 12:18 #2
Ja har også overvejet det, men problemet er der ikke er noget diskettedrev i computeren!
Avatar billede ebe Praktikant
03. maj 2007 - 12:25 #3
du kan anskaffe/låne et usb diskette drev, eller tage disken ud, sætte den som slave på en anden computer og slette partitionerne.
Avatar billede lykke2001 Nybegynder
03. maj 2007 - 12:30 #4
ja okay.. er det muligt at oprette en cd som fungerer som boot-disc?
Avatar billede robotten Praktikant
03. maj 2007 - 12:34 #5
Avatar billede lykke2001 Nybegynder
03. maj 2007 - 12:40 #6
damn, der er godt nok noget at arbejde med! er det ikke muligt evt at bare ændre filen pci-sys, så den ikke melder fejl?
Avatar billede lykke2001 Nybegynder
03. maj 2007 - 12:49 #7
jeg har ikke skills til at få det til at virke som de fortæller i guiden!
Avatar billede robotten Praktikant
03. maj 2007 - 13:07 #8
Nero burning ROM kan også lave en boot cd. DEn har en indbygget, men har afprøvet det med success.
SÅ er der måske Hirens Boot cd i stedet, den indeholder en masse guf:
http://maxt.dk/archives/2006/08/01/hirens-bootcd-83/

3. nederste link virker.

Ellers er der mulighed for at kunne boote på en usb nøgle:
http://www.weethet.nl/english/hardware_bootfromusbstick.php
Avatar billede robotten Praktikant
03. maj 2007 - 13:08 #9
Eller tage harddisken ud, og sætte den i en anden pc som slave. Så kan den partitioneres derfra.
Avatar billede ebe Praktikant
03. maj 2007 - 13:11 #10
har kigget lidt på google.. nogle steder siges det, at fejlen kommer op hvis du har en pci-e slot på motherboardet, og prøver at installere xp uden sp2. Hvis det er fejlen, bliver du nødt til at slipstreame sp2 på din xp cd, og det er også en længere process....
Avatar billede lykke2001 Nybegynder
03. maj 2007 - 13:34 #11
min xp-cd er med sp2, så det kan ikke være problemet.. syens bare det er underligt, specielt også fordi der ikke var nogle problemer med at installere Vista..
Avatar billede robotten Praktikant
07. maj 2007 - 09:10 #12
Har du adgang til en anden pc, du kan sætte din harddisk på? Tror det vil være den nemmeste løsning for dig, så du ikke skal rode med alle mulige mystiske programmer.
Avatar billede lykke2001 Nybegynder
07. maj 2007 - 17:38 #13
Har ikke været hjemme i løbet af weekenden derfor det langsomme svar.. men ja det har jeg måske, er ved at undersøge det.. Og så må jeg håbe det kan løse problemet..
Avatar billede robotten Praktikant
11. maj 2007 - 11:07 #14
Fundet ud af mere?
Avatar billede lykke2001 Nybegynder
11. maj 2007 - 12:08 #15
arbejder stadig på det.. problemet er at min hardisk kører med der "nye" ledningsystem, mens de fleste af dem jeg lige kender kører med gamle IDE-kabler.. men har snakket men en god ven, og tror jeg kan få lov at låne hans computer her i weekenden, og så skulle det kunne lade sig gøre.. men skal nok lige skrive et indlæg når jeg er kommet videre..
Avatar billede robotten Praktikant
29. maj 2007 - 13:31 #16
Driller det så meget?
Avatar billede lykke2001 Nybegynder
29. maj 2007 - 14:26 #17
Så fik jeg sgu det hele til at virke.. Forsøgte først at formaterer harddisken fra en anden computer, men det havde ingen effekt. Så fik en kammerat til at kigge på det, som forsøgte en hel masse forskellige tind, og kom frem til at problemet lå i Bios'en. Min harddisk er en SATA harddisk ligesom de vel alle nyere er, men ved at ændre det til at bios'en skulle "tolke" den som en gammeldags harddisk lykkes det langt om længe! Så hvad problemet i virkeligheden var fandt jeg aldrig ud af, men fik det løst, og har nu været kørerne siden i går!
Avatar billede robotten Praktikant
29. maj 2007 - 14:37 #18
Super. Sådan er der til tider så mange uforklarlige ting :)
Avatar billede lykke2001 Nybegynder
29. maj 2007 - 23:46 #19
det må man sige.. men tak for hjælpen anyway, fedt at folk gider at hjælpe en!