Avatar billede ralledenseje Novice
01. maj 2007 - 22:25 Der er 12 kommentarer

Ny Internetudbyder?

Hej!

Jeg står i den situation, at jeg ønsker at skifte Internetudbyder. Jeg har pt. CyberCity - både telefoni og Internet (2048/512), og grunden til, at jeg gerne vil skifte fra det, er, at telefonien simpelthen er alt, alt for ustabil.
Mit spørgsmål til folket er derfor:
"Hvilken udbyder skal jeg vælge for at få noget tilsvarende, men som er stabilt og fungere?"

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
ralledenseje
Avatar billede ralledenseje Novice
01. maj 2007 - 22:33 #1
Telefoni og Internet behøver ikke nødvendigvis at være fra samme udbyder. I øvrigt bør jeg nok oplyse, at jeg bor i udkanten af Aalborg.. :)
Avatar billede japping Nybegynder
01. maj 2007 - 22:38 #2
Jeg har også CyberCity uden problemer. Har du talt med dem ? Har du diskuteret opdatering af router med dem ?
Avatar billede ralledenseje Novice
01. maj 2007 - 22:43 #3
Nej, det har jeg ikke lige. Har du haft problemer med din telefoni før da?
Avatar billede japping Nybegynder
01. maj 2007 - 23:00 #4
Ja. I starten havde jeg kun internet men fik så telefoni. Jeg havde en del problemer i starten. De var ude og måle på linien og undersøge flere ting, da min telefon var ustabil, dvs. afbrød forbindelsen. Til sidst fandt de ud af, at det var routerens firmware, som ikke var opdateret.

CyberCity har en opdateringsrobot som automatisk opdaterer alle routere. Men ved fejl kan opdateringen mislykkes. Min router blev opdateret manuelt og problemerne forsvandt.

Ring til cybercity og få oprettet en sag, de plejer at løse problemerne fint. Men de skal jo vide at du har et problem før det kan løses :-)
Avatar billede ralledenseje Novice
01. maj 2007 - 23:09 #5
Ja, helt klart. Men det, der sker, er, at man sommetider ikke kan ringe op, og når man så bliver ringet op, så kan man ikke høre, hvad personerne i den anden ende siger. Det lyder til, at en opdatering måske kunne gøre underværker. Det vil jeg formentlig prøve i første omgang så. Mange tak for hjælpen.
Avatar billede jarlskov Nybegynder
02. maj 2007 - 10:10 #6
Det er helt sikkert meget fjollet at skifte udbyder fordi der er noget der ikke virker ordentligt, uden først at have givet udbyderen mulighed for at fikse det.
Jeg tror ikke at Cybercitys produkt generelt er ustabilt.

Hvis du beslutter dig for at skifte, så kan du starte med at kigge på Fullrate. Deres telefoni og internet fungerer efter samme princip som Cybercitys.
Avatar billede japping Nybegynder
02. maj 2007 - 17:18 #7
Du får et svar.
Avatar billede langbein Nybegynder
02. maj 2007 - 20:06 #8
"Men det, der sker, er, at man sommetider ikke kan ringe op, og når man så bliver ringet op, så kan man ikke høre, hvad personerne i den anden ende siger."

Dette er en typisk type feil som oppstår i forbindelse med enkelte typer nat routere. For noen ip telefoniutbydere så vil det også være nødvendig å sette opp en forwarding i natrouteren.

Fleste parten av ip telefoni utbyderene bruker jo SIP protokollen, og den kan generelt ha litt problemer med traversal gjennom nat routere. Hvor stort problemet er vil imidlertid kunne variere fra utbyder til utbyder.

Jeg er på ingen måte noen reklamemann for Skype, og jeg driver tvert i mot et par Asterisk SIP/IAX servere selv på hobbybasis. Det som jeg imidlertid mener å vite etter å ha lekt litt med ip telefoni, for å lære, det er at Skype kommuniserer helt annerledes enn de øvrige iptelefoni leverandørene.

Skype koster vel egentlig litt mer, men man kan få kjøpt et skype trådløst håndsett som man enten kan bruke hjemme, eller i forskjellige trådløse soner, ute. I Danmark så kan man jo også fået inngående Skype telefonnummer.

Dette vil jo kunne fungere som en slags mellomting mellom en fasttelefon man kan ta med seg og en mobiltelefon med særdeles lave priser.

Har selv en Nokia E61 med SIP telefoni klient. I mange trådløse soner så fungerer den ikke på grunn av de problemer som SIP protokollen har med NAT routere. Når jeg drar i gang laptopen så kommer jeg mange ganger fint gjennom med Skype sin klient og et annet PC basert telefoniprogram som benytter Asterisk sin native protokoll (IAX2).

Det problemet du har er et typisk SIP protokoll / NAT router problem, og en av de aller beste teknologiene i forhold til akkurat denne problemstillingen det er etter min mening den telefoniløsningen som levers fra Skype.

(For ordens skyld: Jeg har ikke rent faktisk testet det trådløse håndsettet til skype som jeg refererer til. Jeg antar bare at det kommuniserer likt med en Skype PC klient.)
Avatar billede langbein Nybegynder
02. maj 2007 - 20:17 #9
Altså: DEt som er mitt forslag - beholde den eksisterende internettutbyder og så førsøke med Skype sitt trådløse wlan håndsett, som man så også sånn delvis kan bruke som mer eller mindre gratis mobiltelefon (I trådløse soner.) Det finnes vel også noe saom heter Skype pro, der man kan ringe ut innenlands, for nesten ingen ting ?
Avatar billede langbein Nybegynder
02. maj 2007 - 20:28 #10
Opprettet dette for om mulig å få inn noen tips:
http://www.eksperten.dk/spm/776335
Avatar billede langbein Nybegynder
02. maj 2007 - 20:33 #11
Denne skulle man altså kunne bruke i de fleste trådløse soner, inklusive hjemme.
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324863&cks=ACC
Avatar billede langbein Nybegynder
02. maj 2007 - 21:19 #12
Har googlet litt og funnet ut at det skal visst være litt problemer med standby tid og slike ting: http://www.pcworld.dk/art/8165?page=1 (Dette problemet gjelder også for min Nokia E61 når den kjører med Wifi)

Ellers: http://www.wifiphone24.com/