Avatar billede ghdfhs Nybegynder
01. maj 2007 - 20:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af RAM

Har lige fået en ny bærbar med Vista, men desværre er der kun 1GB (2x512 DDR2)ram hvilket jeg kan konstatere ikke er nok!
Jeg har så tænkt på at skifte det ud med 2x1GB ram, men jeg har desværre aldrig prøvet at udskifte mine RAM-blokke før. Er det noget som er meget svært, er der en risiko indblandet? Har prøvet at finde en guide på nettet om hvordan man gør det, men har ikke fundet noget som kan hjælpe. Skal jeg muligvis have professionel hjælp til det og i så fald, hvor kan jeg få det?
Jeg er ikke komplet idiot indenfor dette område, har bare ikke prøvet at gøre dette før.

Mange tak for hjælpen
Avatar billede spuncut Nybegynder
02. maj 2007 - 00:56 #1
En bærbar kan godt være noget bøvlet at skille af.
Nu da det er en helt ny maskine ville jeg lade en
autoriseret klare ærterne.
Så mister du heller ikke din garanti.
Avatar billede fluse Nybegynder
02. maj 2007 - 01:03 #2
Hvis det som du siger er en ny bærbar er det (som regel) MEGET nemt at skifte ramne ud selv. Og det vil heller ikke gå ud over garantien eller noget.

På lagt de fleste bærbare sidder ramne bag ved et lille deksel på undersiden af maskinen. Det skruer man af, piller de gamle ud og sætter de nye i. Det er svært at forklare præcis hvordan man gør, men det er et simpelt clicksystem.
Så længe du ikke bruger vold, kan det ikke gå galt, så at betale sig fra det er efter min megning unødvendigt.

Der er enkelt tilfælde hvor en eller begge ram blokke sidder under tastaturet, og så bliver det straks mere besværligt. Men det er altså ikke særlig ofte det er lavet sådan...

Prøv at kigge i din manual, der står hvor ramne sidder. Og hvis de sidder under et deksel på bagsiden kan du roligt selv skifte dem!

Fluse
Avatar billede spuncut Nybegynder
02. maj 2007 - 01:30 #3
Fedest..jeg holder kæft... ;o)
Avatar billede ghdfhs Nybegynder
02. maj 2007 - 14:32 #4
Spuncut, ja det var også det jeg tænkte, men hvis det er så nemt som fluse siger, burde jeg godt selv kunne finde ud af det.. Desværre synes jeg at HP er ret nærige når det kommer til manualer, men jeg vil alligevel se hvad jeg kan gøre. Er det muligt at skifte den ene 512MB ramblok ud med en 1GB sådan at der bliver 1,5GB RAM i?

Mange tak for svarene
Avatar billede fluse Nybegynder
02. maj 2007 - 16:07 #5
Ja man kan sagtens nøjes med kun at skifte en. Det er der ingen problemer i.

Hvis der ikke rigtig er nogen manual så prøv at kigge under maskinen. Der skulle meget gerne være 2 aftagelige deksler. Det ene (sandsynligvis det største af dem) dækker over harddisken. Det andet over ramne. Der er ikke nogen garanti messige problemer i at tage dem af, så du kan jo bare tage et kig. =) Men igen, ingen vold! Ramne skal klike let ud og i, ellers gør du det forkert. :)

Og husk at komme af med statisk elektrisitet på dig selv inden du håndtere de nye ram eller piller ved de gamle. Det gøres nemmest ved lige at røre ved noget bart metal på en radiator eller et vandrør. :)

Fluse
Avatar billede ghdfhs Nybegynder
02. maj 2007 - 16:29 #6
Jeg har nu fundet en 1GB ramblok, men ved ikke om den ville passe ind i min maskine. Hvor kan jeg se hvilken slags ram der er i computeren?

Her er den ramblok som jeg har set på:
1024 MB PC2-5300 DDR667 - CAS 5, VS1GB667D2

Men igen, er jeg ikke helt klar over om den ville passe i min maskine.
Avatar billede fluse Nybegynder
03. maj 2007 - 17:07 #7
Det er svært at side uden at vide hvilken maskine der er tale om ;)
Avatar billede ghdfhs Nybegynder
03. maj 2007 - 17:41 #8
HP Pavilion dv9232eu med 1,60 GHz AMD Turion 64 X2 processor

Jeg så mig lidt omkring og Kingston anbefalede mig at købe denne:
http://shop.kingston.com/partsinfo.asp?ktcpartno=KTH-ZD8000B/1G

Den skulle passe til min computer, problemet er bare at jeg ikke kan finde et sted hvor man kan købe den i DK, så skal finde en tilsvarende én, muligvis med en anden producent.