Avatar billede ulv Nybegynder
27. april 2007 - 17:10 Der er 29 kommentarer

Installation af Windows XP

Ved installering af Windows XP stopper computeren lige efter at den i DOS skriver at den tjekker ens systems hardware.

Alting kører som hidtil, men skærmbilledet bliver sort, men selve skærmen er tændt og viser også at den er det.

Det er som om det går i stå undervejs af hardware tjekket.

Nogle ideer til hvad der kan være galt?

Har kun installeret de mest nødvendige hardware komponenter såsom grafikkort, cpu, cpu køler, harddisk og cd-rom.

Har prøvet med forskellige ram moduler og også i forskellige dim porte.

Kan det være fordi, at jeg bruger en harddisk der tidligere har været i en anden pc med vista og som blev brugt som lager? Den kører desuden NTFS og der er stadig ting på fra den gamle pc, dog ikke windows...
Avatar billede screem_brille Novice
27. april 2007 - 17:18 #1
jeg ville starte med at prøve med en anden (tom) disk
Avatar billede off-line Nybegynder
27. april 2007 - 17:27 #2
Hvad med at nedlægge hele partitionen el. partitionerne så diske er tom, og
oprette en ny partition. Du mister alligevel alt hvad der ligger på den partition
du vil installere windows på.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. april 2007 - 17:28 #3
Ps. på en anden PC.
Avatar billede screem_brille Novice
27. april 2007 - 17:38 #4
man kan sagtens have filer liggende på en disk man vil installere på ;) (det har jeg gjort mange gange, hvor der f.eks skulle brugees en driver til netkort eller lignende, så man kunne komme på nettet efter endt installation, eller at tage disken ud igen (på bærbare uden cd rom drev)
Avatar billede off-line Nybegynder
27. april 2007 - 17:46 #5
Hvordan det? Hvis man laver en alm. winn. install. Ryger alle ens data. Det
er jo derfor man laver en "Repair" hvis man vil beholde dem.
Når det er på den samme partition naturligvis.
Avatar billede screem_brille Novice
27. april 2007 - 18:01 #6
ja ens data der ligger i documents and settings, men har man flyttet /omdøbt den mappe så bliver de skam liggende, mappen skal selvfølgelig ikke hedde windows eller documents and setttings, så går det galt ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
27. april 2007 - 18:14 #7
Flyttet dem hvorhen? Jeg forstår ikke en brik:)
Avatar billede screem_brille Novice
27. april 2007 - 18:27 #8
hvis du omdøber mappen (via en live cd, eller monterer disken i en anden maskine), til f.eks backup, så sker der dem intet (man skal jo så bare ikke formatere disken)
Avatar billede off-line Nybegynder
27. april 2007 - 18:35 #9
Jeg vil meget gerne blive klogere på det her, men der kniber noget.
ulv vil jo installere windows på disken, og så formateres partitionen
automatisk. Og så er del vel ligemeget en mappe hedder nissen eller missen?
Avatar billede off-line Nybegynder
27. april 2007 - 18:38 #10
rettelse: overskrives.
Avatar billede ulv Nybegynder
27. april 2007 - 18:48 #11
Det lykkedes mig på en eller anden måde at komme ind i windows installationen og slette partionen og lave en ny.

Derefter installerer den lidt, for siden at genstarte (som dog er styret af installationen)

Ved genstart stopper den når den står ved muligheden for at boote via cd-rom - der hvor man normalt lader den stå og den så automatisk går videre med installationen.

På det tidspunkt stopper den og der kommer nogle underlige tegn frem forskellige steder på skærmen ... som om noget er helt ravruskende forkert!
Avatar billede screem_brille Novice
27. april 2007 - 18:52 #12
gotfred, nej disken formateres ikke automatisk.

ulv, jeg ville hente ultimate boot cd, og brænde den ud på en skive, og så løre en memtest86, derefter kontrollere disken (begge værktøjer er på Ultimate boot cd)
Avatar billede off-line Nybegynder
27. april 2007 - 19:19 #13
Det er derfor jeg selv rettede det til overskrives.
Avatar billede ulv Nybegynder
27. april 2007 - 20:45 #14
Findes der et program, der tjekker selve bundkortet og ikke bare dens addons som cpu o.s.v.
Avatar billede huset Praktikant
28. april 2007 - 08:20 #15
SB - siger du alt ikke slettes når man formatere en HDD???
Avatar billede huset Praktikant
28. april 2007 - 08:28 #16
Opretter -

Windows Tips & Tricks  No. 1 - 10

1. Aktivering / Registrering
Oplysning fra Microsoft ang. aktivering/registrering:
"Hvis du installerer Windows XP på den samme computer ved hjælp af den samme produktnøgle, er der ingen grænser for antallet af aktiveringer".
"MPA kan tolerere en vis udskiftning af hardwarekomponenter, da der tillades en vis forskel mellem den aktuelle hash-værdi og den hash-værdi, der oprindelig blev aktiveret. Brugerne kan udskifte hardwarekomponenter uden at skulle aktivere produktet igen. Hvis brugerne foretager markante udskiftninger af hardwarekomponenterne, måske over lang tid, skal de evt. aktivere produktet igen. I så fald skal brugerne evt. kontakte en Microsoft-kundeservicemedarbejder telefonisk for at udføre aktiveringen." - og der kommer bøvlet ind i billedet.

Iøvrigt er en OEM licens tilknyttet en bestemt maskine (Derfor ægthedsbevis til at klæbe på maskinen), så den begrænser nok mere i hardwareudskiftning - vil tro at den brokker sig hvis man skifter bundkort f.eks.
Hvis du ikke kan komme til at aktivere på "normal" vis, kan du prøve at ringe til Microsoft på dette tlf.nr.: 80701315

Her er en artikel fra Microsoft ang. aktivering: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;307890

Hvor mange komponenter kan der udskiftes før der kræves re-aktivering:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;302878#5f

2. Generelt før installation
Inden du begynder at installere WindowsXP på en tom maskine, er det en god ide lige at tage et kig på denne side:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2fdirectory%2fworldwide%2fda%2fguides%2finstallguide_winxp%2fc01.asp

Du skal  tage stilling til hvilket filsystem du vil have - om det skal være NTFS eller FAT32, (http://www.theeldergeek.com/ntfs_or_fat32_file_system.htm) dog kan du konvertere til NTFS efter endt installation.
Åbn Startmenu og i Run (kør) skriv: cmd
I prompt vinduet skriv: CONVERT X: /FS:NTFS
Hvor X er dit drev med Windows XP og tryk så enter.
Hvis du så bliver spurgt om du vil afbryde forbindelse til andre drev så svar Nej
Så får du besked om at det ikke kan lade sig gøre fra Windows og ender med at blive spurgt om du vil konverterer ved næste genstart    (ja/nej)    svar Ja.
Og skriv exit og tryk enter

I få tilfælde kan det ske at det kommer frem med, at der er angivet ugyldigt diskenhedsnavn. Prøv at kigge på dette:
http://forum.osnn.net/archive/index.php/t-33301.html

Vedr. Convertering: se også dette: http://aumha.org/win5/a/ntfscvt.php

Men under installation får du under alle omstændigheder følgende valgmuligheder:
(se evt. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;302686&Product=winxp)

NTFS (hurtig):  filer fjernes fra partitionen/harddisken, men der scannes IKKE for dårlige sektorer.
Benyttes kun hvis din harddisk er blevet formateret for nylig og du er sikker på at den ikke er beskadiget.

FAT (hurtig) :  filer fjernes fra partitionen/harddisken, men der scannes IKKE for dårlige sektorer.
Benyttes kun hvis din harddisk er blevet formateret for nylig og du er sikker på at den ikke er beskadiget.

NTFS :  filer fjernes fra partitionen/harddisken og der kontrolleres også for dårlige sektorer. (Bør/Skal bruges ved installation på ny disk)

FAT :  filer fjernes fra partitionen/harddisken og der kontrolleres også for dårlige sektorer. (Bør/Skal bruges ved installation på ny disk)

Hvis du har installeret WinXP på en partition og brugt hurtig-muligheden, kan du også checke disken ved at benytte chkdsk /r kommandoen efter installationen af WinXP er foretaget.

Anbefaling:  NTFS, da man så får det fulde udbytte af XP og er sikker på at harddisken er blevet kontrolleret.

Allerede før formatering/install/repair af Windows  XP er det en god ide at have downloaded SP2 hvis din WinXP-CD ikke allerede er incl. SP2,  og så have den liggende på et andet drev eller på CD, så de kan blive kørt ind før tilslutning til internettet. For at få dem downloaded er det bare at gå ind på Windows Update, og så er der til venstre en mulighed der "Gør Windows Update Personlig", hvilket betyder man kan downloade og efterfølgende installere.

SP2 kan fås her:
http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/SP2_Default_sp2.asp  (Husk at vælge sprog)
eller her:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Stadig er det anbefalelsesværdigt efterfølgende at checke om der er kommet nye updates (Windows Updated)

Der ligger en samling af WindowsXP-updates her: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no10

Dato: 21.nov.2004: Så har jeg endelig fået taget mig sammen til at installere SP2, og det gik uden problemer.

Jeg gjorde følgende:
1: scannede for spyware med Ad-Aware.
2: lavede en diskoprydning (Start -> Programmer -> Tilbehør -> Systemværktøjer -> Diskoprydning)
3: Downloadede en patch fra MS som kunne genskabe min LAN-forbindelse til internettet, hvis den røg.
  http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=17d997d2-5034-4bbb-b74d-ad8430a1f7c8
4: Gik ind på Windows Update og så gik det ellers derudaf uden problemer (bortset fra at jeg sommetider troede at processen var gået i stå - uden grund )

og læste selvfølgelig nedennævnte:
http://www.abovergaard.dk/#/tip-og-tricks/foer-sp2.htm
http://www.eksperten.dk/artikler/459
http://www.spywarefri.dk/artikler2.htm#SP2
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=842242
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=884130
http://www3.telus.net/dandemar/xpsp2.htm

Liste over programmer som man ved kan opføre sig mærkeligt efter installation af SP2
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=884130&product=windowsxpsp2

og så lidt fra google
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&q=service+pack+2+%2Bknown+issues&btnG=Search

Hvis SP2 alligevel har "ødelagt" systemet, kan man fjerne den igen:
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=875350
eller forsøg med systemgendannelse til en dato før installation af SP2

Under selve installationen af XP vil du også blive bedt om at angive et password for Administrator (kun Pro).
Konfigurering af internetforbindelse (med modem) kan også gøres under installationen. Der skal oprettes bruger/brugere.
Bemærk at alle brugere som standard får administratorstatus. Endelig kan du aktiverer Windows XP via nettet
(Windows Product Activation).

3. Vær opmærksom på
Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, repair eller opgradering af Windows XP, hvis den
er en pre-installeret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en pre-installeret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Denne fil "undo_quimode.txt" forsvinder dog ,når man vælger at lægge sp1/sp1a ind på en XP-basseret maskine, så fejlen er rettet på de maskiner,
der har fået lagt sp1/sp1a ind. Så led ikke fortvivlet og forgæves efter filen.

4. Installering / Repair / Formatering
(før du går igang bør du lige læse fra punkt 11 og nedefter)
1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice.
(For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en. Se i manualen til dit bundkort eller her:
http://www.kamputec.com/bios/setupkey.htm hvis du er i tvivl. Der er dog en lille fejl på siden ,hvor linket fører til.
På Dell maskiner er det F2 for at komme i BIOS... Ældre (meget, meget gamle) er det CTRL+Enter.
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du 1'st Boot Device til CDROM
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået sættes 1'st Boot Device tilbage til det oprindelige.
Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link her)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra. (hvis du har et "USB-Tastatur" skal du lige huske
at du skal på forhånd ind i BIOS og sætte USB-Keyboard til enable, da du jo ellers ikke har mulighed for at trykke på en tast)

1b:  Hvis du skal installere XP på en SATA-disk for første gang, bør du lige kigge her:
      http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation) Du skal altså taste ENTER. og IKKE R

4:  Nu kan du så vælge, hvilket drev/partition din nye installation skal ligge på, og her er det gerne dit C drev, med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev/partition, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6:  Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, og du mister ikke dine data,
og  du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle "dine" fejl og mangler.
Men du skal dog have lagt alle opdateringer ind igen, og desuden skal du have geninstalleret de drivere du selv har lagt ind.

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev/partition og bagefter starter den op
med at lave en helt ny installation, hvor alt det gamle på drevet/partitionen bliver slettet. ( Hvis du har en SATA harddisk, skal du huske under boot fra XP cd'en at trykke F6 for indlæsning af 3. partsdrivere. Hav en disktte med SATA driverne beregnet til dit bundkort parat.
Så kan Xp installationen finde disken, og derved formatere den.)

9:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP , sørg lige for at lukke for DCom før du går på nettet (se punkt 11.)

10: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

11: luk Dcom http://grc.com/files/DCOMbob.exe FØR DU GÅ PÅ NETTET!!
Kør det, tryk på fanebladet "DCOMbobulate me" tryk på "Disable DCOM" og genstart
læs mere om dcom her : http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom

12: Sørg for at have hentet så mange updates som muligt, før du går på nettet igen (links står et par linier nede)

13: Og så som det sidste: Ind og checke for Windows Updates, som skal installeres påny, og desuden skal du have geninstalleret de drivere du selv har lagt ind.

Eller endnu bedre:
Allerede før formatering/install/repair af Windows XP er det en god ide at have downloaded SP2 og have den liggende på et andet drev eller
på CD, så den kan blive kørt ind før tilslutning til internettet (kun hvis din WindowsXP-CD ikke allerede er incl. SP2)

SP2 kan fåes separat her:
http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/SP2_Default_sp2.asp
eller her:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Dato: 21.nov.2004: Så har jeg endelig fået taget mig sammen til at installere SP2, og det gik uden problemer.
Jeg gjorde følgende:
1: scannede for spyware med Ad-Aware.
2: lavede en diskoprydning (Start -> Programmer -> Tilbehør -> Systemværktøjer -> Diskoprydning)
3: Downloadede en patch fra MS som kunne genskabe min LAN-forbindelse til internettet, hvis den røg.
  http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=17d997d2-5034-4bbb-b74d-ad8430a1f7c8
4: Gik ind på Windows Update og så gik det ellers derudaf uden problemer (bortset fra at jeg sommetider troede at processen var gået i stå - uden grund )

Hvis SP2 alligevel har "ødelagt" systemet, kan man fjerne den igen:
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=875350
eller forsøg med systemgendannelse til en dato før installation af SP2

Microsoft har lavet et tool til at fjerne Sasser, men det kræver at følgende patch/update er installeret:  KB835732  Kan downloades her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=3549ea9e-da3f-43b9-a4f1-af243b6168f3

Du kan bruge nedenstående removal-tool for at søge og fjerne Sasser ormen på din harddisk.

Vigtigt!  For at bruge dette tool, skal du køre Windows XP eller Windows 2000, og sikkerhedsbulletin MS04-11 skal være installeret.  = KB835732
Download toolet direkte fra Microsoft.com Download Center her
(Du kan læse lidt mere and Blaster/Sasser ormene her: BLASTER/SASSER ORMENE

Stadig er det nødvendigt efterfølgende at checke om der er kommet nye updates (Windows Updated)

PS:  Når installationen er færdiggjort vil punktet "winxp setup" pr. automatik blive ændret til "Microsoft XP home/Pro"

Læs også lige dette før du går videre: KLIK HER

PSPS:  der ligger også en udmærket billedvejledning i Repair her:

http://www.helgec.dk/xp-repair.html  (DANSK)

http://www.windowsreinstall.com/winxppro/installxpcdrepair/indexfullpage.htm  (på engelsk)

ELLER REPAIR WINDOWS-XP UDEN CD:
(har ikke prøvet det selv, men skulle virke)

Kræver at mappen i386 er kopieret/lagt over i din PC, da den normalt kun findes på Installations-cd'en

Find winnt32.exe på din PC. Tryk på den og så får du nu mulighed for at opgradere eller installere.
Vælg Opgrader  (produktnøgle skal bruges)
Så kører det, og det bedste: der skal ikke bruges CD (det er åbenbart formålet med at installationen laver back-up filer)
Du bliver også tilbudt at hente alle opdateringer inden du begynder at opgradere.
Til slut skal man re-aktiveres/re-registreres hos Microsoft.

Hvis du kun vil have formateret harddisken/partitionen er det nok lidt lettere at gøre følgende:

Boot op på din XP-skive -> vælg "reparer fra genoprettelseskonsol" -> log ind -> skriv -> format c: -> klik enter  (og så er hd'en / partitionen tom

5. Glemt password til Win XP
Glemt password:

Prøv først dette: (og vær opmærksom på man  ikke kan få det til at virke, hvis den indbyggede administratorkonto er disablet)

Altså; hvis du IKKE har ændret på administrator-kontoen (og den ikke er disablet) kan du logge ind med blankt password ved at trykke ctrl+alt+del 2 gange
ved logonskærm og logge på som administrator.
(er afprøvet af John Stigers: (http://www.eksperten.dk/spm/527685  -  kommentar: john stigers  09/08-2004 22:12:43 og 09/08-2004 22:14:56)
og her er også en case fra det virkelige liv:
Start maskinen i fejlsikret tilstand (tryk på F8 under opstart)
Der vil optræde forskellige kontoer, f.eks ens egen, gæste konto osv.
Men der vil også være en der bare hedder Administrator og den klikker man på.
Når man er i fejlsikret tilstand, så klik på start, klik på kør og skriv:
control userpasswords2 – klik på Enter / OK

Nu kommer der en ny boks op med div. brugerkonti.
Her markere man blot den linie med ens konto/brugernavn og klikker på knappen "nulstil adgangskode"
Her bliver man bedt om at indtaste ny adgangskode og bekræftigelse af ny adgangskode - OK
OG NEJ, den spørger IKKE efter tidligre adgangskode.
Genstart maskinen normalt og log ind med din nye kode.

Hvis man så går i kontrolpanel, brugerkonti, klikker på sin egen konto.
Her kan man så klikke på linien: Fjern adganskode (hvis man vil det)
Nu bliver man bedt om det tidligre kodeord/password, for at kunne slette.

Hvis man er ene bruger på maskinen eller ikke vil bruge login osv. så kan man istedet for at ændre password udføre dette i samme boks:
Hvis man fjerner afkrydsningen i "Brugere skal angive brugernavn og adgangskode for at bruge computeren, vil man blive bedt om at angive
standard brugernavn og adgangskode, og Windows logger efterfølgende automatisk på med det angivne brugernavn og kode.
(gem evt. dit indtastede brugernavn/adgangskode i papirform)
Afprøvet og udført af Eksperten-bruger "haverslev"

Eller prøv at kigge her:  http://8help.osu.edu/878.html

Helgec har også et fix (men filsystemet SKAL være NTFS),  hvis du har mistet dit administrator-password til XP:
http://www.helgec.dk/password.html

her er Microsoft's løsning:  http://support.microsoft.com/kb/321305

Og tag også et kig her, hvis Administrator-kontoen er forsvundet p.g.a. at en brugerkonto er aktiv med admin.-rettigheder:

http://windowsxp.mvps.org/admins.htm

6. Installation stopper
1: Problem: Jeg sidder og er ved at prøve at installere windows XP Pro på en  pc. men når jeg booter op på cd'en for at installere XP,
så stopper den, når den når til at skrive "setup is starting windows", og så sker der ikke mere. Jeg har prøvet at lade maskinen stå og vente i op til 15 min.,
men der sker intet!!!
Evt. Løsning: prøv at gå i BIOS og Load Optimized eller Load default setup, det kan hjælpe.
og hvis det heller ikke hjælper: Prøv at opdatere din BIOS (men vær forsigtig - du skal vide hvad du gør)

2: Setup/Installation stopper med 34 min. tilbage:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;828267

Citat http://hcma.dk/tips1to10.htm#no6
Avatar billede screem_brille Novice
29. april 2007 - 21:31 #17
huset nej jeg har ikke sagt noget om at alt ikke slettes når der formateres, hvordan du kommer frem til det, aner jeg ikke.

Man vælger ganske enkelt leave filesystem alone, under install (kan ikke huske hvad det kaldes på dansk).
Avatar billede off-line Nybegynder
29. april 2007 - 22:01 #18
Vi er vist enige i, at man kan lade filstystemet være og altså ikke formatere,
mår man installerer windows. Men alt overskrives da alligevel, så man mister de
data, som lå på disken før winn install.
Avatar billede screem_brille Novice
29. april 2007 - 22:10 #19
det kan jeg da godt her ? fpr 5 muligheder, 2 quick format, 2 standard format, og leave file system (kan ikke huske præcis hvad den hedder, men den sidste mulighed formaterer IKKE disken)
Avatar billede off-line Nybegynder
29. april 2007 - 22:32 #20
Nej det skriver jeg da også. Man behøver ikke at formatere, men windows install.
overskriver det hele. Jamen det ved du da selv alt om. Du kender jo "Repair"
som jo netop anbefales for ikke, som ved alm. install. at overskrive egne data.
Avatar billede huset Praktikant
30. april 2007 - 07:47 #21
Enig gotfred!
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. april 2007 - 10:06 #22
Screem_brille har ret i, at hvis man har noget på sin harddisk, som man ønsker at bevare selvom der laves en ny installation, så kan man flytte det over i en nyoprettet mappe (som man fx kan kalde c:\backup). Når man så installerer det nye styresystem, skal man (som han skriver) vælge IKKE at formatere harddisken. Gotfred og huset har ret i, at alle systemfiler og alt hvad der ligger i systemmapperne (herunder også Documents and settings) overskrives. Men det ændrer ikke ved, at hvad der måtte ligge i den nyoprettede mappe stadig vil ligge der. For Windows har nemlig ikke noget at "overskrive" med i den nye mappe ;-)

Metoden er afprøvet flere gange.

Jeg ønsker ikke at deltage i kævleri, så jeg regner ikke med at deltage yderligere i denne tråd (medmindre nogen overbeviser mig om at jeg tager fejl). Jeg syntes bare jeg ville forsøge at forklare hvorfor SB faktisk har ret i denne sag.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. april 2007 - 10:28 #23
Ok det må jeg snart prøve. Jeg laver altså en ny mappe på C drevet, som jeg
kalder "backup".Derefter går jeg ind under install. Formaterer ikke, men lader windows,som kommer med advarsler, installere oven i hele molevitten. Derefter har
jeg, foruden en frisk windows, også en mappe som hedder "backup" medens alle mine
andre data er overskrevet? Er det forstået rigtigt:)
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. april 2007 - 10:37 #24
Næsten rigtigt: Hvis du har oprettet andre "systemfremmede" mapper, vil de heller ikke blive overskrevet. Windows overskriver kun det, den selv skal bruge.

Jeg bliver lige lidt i tvivl om, hvordan det forholder sig med "PROGRAM"-mappen. Mit gæt vil være at den heller ikke slettes. Men det er nok de færreste programmer derindefra, der alligevel kan køre, eftersom der ofte ligger indstillingsfiler inde i systemmapperne, og disse vil være overskrevet.

Og jeg er heller ikke helt sikker på om alle brugerprofilerne inde i "Documents and settings" overskrives.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. april 2007 - 10:53 #25
Ok. Menjeg sidder og tænker på, hvad man egenlig skal bruge det til. Hvis det
bare er noget man kan lægge i mappe, er det vel nemmere at lægge det på en
anden partition eller brænde det ud? Men det må prøves ved lejlighed:)
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. april 2007 - 10:58 #26
Nogen synes måske det er nemmere at oprette en ny mappe, fremfor at oprette en ny partition ;-)
Avatar billede screem_brille Novice
09. maj 2007 - 19:25 #27
noget nyt her ?
Avatar billede huset Praktikant
29. maj 2007 - 10:03 #28
Tid til feedback???
Avatar billede off-line Nybegynder
19. juni 2007 - 23:09 #29
Lægger bare et svar for at få noget respons. De andre skal selvfølgelig også have point.