Avatar billede river_rage Nybegynder
23. april 2007 - 15:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PHP læse XML med attributes

Jeg skal have php til at indlæse nogle attributes fra xml-filen bolig.xml, som ser således ud:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<galleri>
  <foto url="xml/bolig/1.jpg" overskrift="x" bodytekst="x">
  [...]
  <foto url="xml/bolig/9.jpg" overskrift="x" bodytekst="x">
</galleri>

Tidligere har jeg brugt følgende til at indlæse værdier mellem tags'ene f.eks. <tag>hej</tag>.

            $current_tag = "";

            function startElement($parser, $name, $attrs)
            {
              global $current_tag;
              if($name == "URL") $current_tag = $name;
              if($name == "PHOTO") $current_tag = $name;
              if($name == "OVERSKRIFT") $current_tag = $name;
            }

            function endElement($parser, $name)
            {
              global $current_tag;
              $current_tag = "";
            }

            function characterData($parser, $data)
            {  global $current_tag, $url, $photo, $overskrift;
              if($current_tag == "URL") $url = $data;
              if($current_tag == "PHOTO") $photo = $data;
              if($current_tag == "OVERSKRIFT") $overskrift = $data;
            }

            function parseXmlFile()
            {
                $file = "../xml/bolig.xml";
                $xml_parser = xml_parser_create();
                xml_parser_set_option($xml_parser,XML_OPTION_CASE_FOLDING,true);
                                xml_parser_set_option($xml_parser,XML_OPTION_TARGET_ENCODING,'ISO-8859-1');
                xml_set_element_handler($xml_parser, "startElement", "endElement");
                xml_set_character_data_handler($xml_parser, "characterData");
                if (!($fp = fopen($file, "r")))
                                {
                  die("could not open XML input");
                }

                while ($data = fread($fp, 4096)) {
                  if (!xml_parse($xml_parser, $data, feof($fp)))
                                  {
                      die(sprintf("XML error: %s at line %d",
                                  xml_error_string(xml_get_error_code($xml_parser)),
                                  xml_get_current_line_number($xml_parser)));
                  }
                xml_parser_free($xml_parser);

            }

Kan jeg genbruge dette stykke kode til at læse bolig.xml og hvis ja, hvordan?
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. april 2007 - 15:52 #1
Har du adgang til PHP5, hvis ja, så kig på: http://dk2.php.net/simplexml
Avatar billede heyn Nybegynder
19. marts 2010 - 08:41 #2
Ja - Jeg anvender PHP 5.2
Avatar billede heyn Nybegynder
19. marts 2010 - 10:22 #3
Så lykkedes det meste. Men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal konvertere mine forandringer til et nyt xml-dokument og uploade det.
Lad os sige jeg skal uploade det til http://localhost/upload/.
Hvilken simplexml funktion skal jeg bruge?
Er det muligt kun at uploade forandringerne når det sker på localhost. Som nævnt er min xml-fil meget stor?
Avatar billede heyn Nybegynder
19. marts 2010 - 10:24 #4
Sorry - Jeg kom til at lægge mit indlæg forkert :)
Avatar billede river_rage Nybegynder
21. april 2010 - 12:02 #5
Lukker denne tråd, da den er 3 år gammel