Avatar billede dan_nielsen Nybegynder
23. april 2007 - 13:02 Der er 4 kommentarer

Langtrækkende trådløst netværk

Hej Eksperter.

Jeg har et familiemedlem som bor og arbejder som landmand på en gård. Han vil gerne kunne koble sig på internettet med sin PDA når han render rundt udenfor. Så derfor kunne jeg godt bruge lidt hjælp til at finde en trådløs router / Access point som kan række en 300-500 meter udendørs. Gerne mere hvis muligt =)

Venlig Hilsen
Dan Nielsen
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. april 2007 - 15:06 #1
Dette er ikke et spørgsmål om accesspoint/router, men om antenner og ydre forhold idet alle accesspoints/routere er godkendt med den sendestyrke de kommer med og disse ligger alle inden for samme grændseværdier.

Man kan dog bruge såkaldte range extendere, men de flytter i virkeligheden blåt dækningsområdet til enenu en lokation. Dette betyder at man kan have et accesspoint/router ved hovedbygningen, der dækker denne og så med retningsbestemte antennem eller lave en forbindelse til staldene der f.eks. ligger 300 meter væk hvor man så har en range extendet så man også har dækning der.

Det der begrændser afstandene meget er metal, f.eks. i tagkonstruktioner og hegn, Fugt i f.eks. levende hegn og bevoksning og trævægge og så elektronisk/elektrisk udstyr der støjer på de forkerte freqvenser
Avatar billede heeris Nybegynder
23. april 2007 - 15:49 #2
faldt lige over dette link: http://wireless.gumph.org/articles/longrangelink.html
En fyr der beskriver sine oplevelser med langt rækkende WiFi, og den billigste af hans løsninger hedder D-Link DWL-900AP+ som router.

Fandt denne artikkel om den: http://www.expansys.com/p.aspx?i=104542
Scroll ned til sidste paragraf, hvor der skrives at den har en indendørs rækkevidde på 100m, og undendørs på 400m. med nogle accesspoints siges det  kunne forlænge rækkevidden med på til 50% (Kilde: http://www.wi-fiplanet.com/news/article.php/1479641 , fjerde paragraf).

Måske kan du bruge det :)
Avatar billede dan_nielsen Nybegynder
25. april 2007 - 12:05 #3
Nolge gode artikler du har fundet frem der heeris. Når nu bufferzone snakker om at det er antenner vi skal fokusere på istedet for accesspoint/router. Ved i så om man kan købe en antenne med kabel så den kan monteres udenfor huset mens router/accesspoint sidder indefor?
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. april 2007 - 12:26 #4
Dem finders der flere af, f.eks. D-link har nogle fornuftige til prisen der også erganske langt rækkende hvis forholdene er rigtige. Jeg mener faktisk at deres bedste parabol giver omkring 10 km punkt til punkt