Avatar billede fritkolt Nybegynder
22. april 2007 - 11:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg Word-siden lodret igen?

Jeg har i Word under sideopsætning vendt siden så den ligger ned, men nu kan jeg ikke få den vendt lodret igen. Word siger: "I nogle sektioner med ulige spalteafstand vil en forøgelse af højre margen medføre, at sidste spalte bliver for smal". Det kan jeg så klikke OK til, men når jeg så vil sige OK i selve sideopsætningsvinduet, så dukker ovenstående skrift: "I nogle....." bare op igen! Hvad kan jeg gøre for at få den lodrette sideopsætning tilbage?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
22. april 2007 - 12:08 #1
Du har formentlig opsat nogle spalter og spalteafstande, som ikke er forenelige med de margener, som du får, når du vender siden; der er simpelthen ikke plads nok til spalterne i forhold til din sidebredde.

Tjek og ændr. evt. spaltebredder og -afstande, inden du vender siden. Tjek og ændr evt. højre/venstre margen, når du vender siden.
Avatar billede fritkolt Nybegynder
22. april 2007 - 12:33 #2
Jeg har ingen spalter i dokumentet. Og selv om jeg ændrer top, bund til 3 cm og margen i venstre og højre til 2, som vel er det normale, så bliver den ved med at komme op med sætningen. Er det fordi jeg har trykket på knappen "Standard" - jeg ville jo have en række efterfølgende sider til at ligge ned og have en margen i venstre side på 3?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
22. april 2007 - 12:54 #3
At klikke på "Standard" under sideopsætningen betyder, at den opsætning, som du har lavet, bliver gemt i din skabelon, så nye dokumenter, som er baseret på den skabelon, får de samme margener osv.

Husk, at du skal have sektionsskift mellem de sider/sektioner, hvor du vil have varierende sideopsætning.

Du er velkommen til at sende dit dokument til mig på:
lemontree at jubii.dk
så kigger jeg lige på det. Hvis du mailer det, så giv lige et praj om, hvilke sider der skal være "lodrette" og hvilke der skal ligge ned.
Avatar billede fritkolt Nybegynder
22. april 2007 - 15:10 #4
Jeg vil gerne maile mit dokument til dig. Er det på lemontree@jubii.dk?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
22. april 2007 - 15:34 #5
Ja, det er det. Men lige for en anden gangs skyld - det er med vilje, at jeg IKKE skriver mailen "korrekt". Hvis jeg gør det, kan diverse søgeprogrammer opsnappe min mail-adresse og spamme den.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
22. april 2007 - 18:17 #6
Tak for filen. Som jeg mistænkte, har du sat dit dokument op med 2 spalter. Åbn dokumentet. Klik på Formater-Spalter (Format/Columns), der vil du se, at det er et 2-spaltet dokument. Klik på 1 spalte, derefter OK. Nu kan du vende din side.

Husk stadig, at hvis du vil have et dokument, hvor der er både liggende og stående sider, skal der være sektionsskift imellem.
Avatar billede fritkolt Nybegynder
23. april 2007 - 17:09 #7
Tak skal du have, nu fungerer det igen! Jeg kunne godt se at jeg havde fået valgt to spalter, da jeg kom ind i formater-menuen. Men det var nu ikke der jeg havde fået valgt det?! Men bare det virker!
Avatar billede word-hajen Nybegynder
23. april 2007 - 17:42 #8
Der er så mange genvejstaster i Word, så man kan sagtens få valgt "et eller andet" utilsigtet.

Godt at høre, at du er tilbage på sporet ;-)