Avatar billede duuink Nybegynder
21. april 2007 - 01:03 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Skrivebeskyttet harddisk

Hej derude :P

Jeg fatter ikke hvordan , men min externe harddisk er åbenbart blevet skrivebeskyttet og jeg kan ikke ligge noget på den kun hente fra den ? hvordan bryder jeg dette for det er svært irriterende :P

På forhånd tak

Thomas
Avatar billede jtt Nybegynder
21. april 2007 - 09:58 #1
Højreklik på "Denne Computer", vælg "Administrer". I den nye boks vælges "Flytbare lagermedier", vælg "biblioteker", højreklik på navnet på din externe HD, vælg "Egenskaber", vælg fanebladet "Sikkerhed". For neden er der en række afkrydsningsfelter, hvor der som minimum skal være "hak" i felterne i venstre kolonne.
Avatar billede duuink Nybegynder
21. april 2007 - 10:41 #2
lyder jo ikke helt dumt, men jeg kan desværre ikke finde HD'en på listen af externe lagerenheder :s
Avatar billede off-line Nybegynder
22. april 2007 - 10:59 #3
Din HD er næppe blevet skrivebeskyttet. Det lyder mere som et driverproblem.
Prøv, i enhedshåndtering at slle ALLE dine USB enheder og genstart. Så gendannes
dine USB drivere igen, og hvis der var fejl, er de sandsynligvis rettede.
Avatar billede duuink Nybegynder
23. april 2007 - 16:11 #4
det er åbenbart et klassisk problem, det er alle mapper på harddisken der er skrivebeskyttet,
Avatar billede off-line Nybegynder
24. april 2007 - 11:25 #5
Vi taler åbenbart om to forskellige ting. Der er forskel på, om harddisken er
skrivebeskyttet eller om mapperne er det. Mine mapper er også skrivebeskyttet,
men er en tåbelig ting fra windows, men jeg kan alligevel skrive til og fra
mapperne. Men du kan prøve denne recept, som jeg har kopieret fra nettet.

Sådan overtages ejerskab af en mappe
Bemærk! Du skal være logget på computeren via en konto med administrative legitimationsoplysninger. Hvis du kører Microsoft Windows XP Home Edition, skal du starte computeren i fejlsikret tilstand og derefter logge på via en konto, der har administrative rettigheder, før du kan få adgang til fanen Sikkerhed.

Hvis du bruger Windows XP Professional, skal du deaktivere Simpel fildeling. Som standard bruges Simpel fildeling i Windows XP Professional, når der ikke er noget domæne tilsluttet.

Yderligere oplysninger om, hvordan dette skal gøres, finder du ved at klikke på nedenstående artikelnummer for at få vist artiklen i Microsoft Knowledge Base:
307874 (http://support.microsoft.com/kb/307874/) Sådan deaktiverer du simpel fildeling og angiver tilladelser til en delt mappe i Windows XP (artiklen er evt. på engelsk)
Sådan overtages ejerskab af en mappe: 1. Højreklik på den mappe, du vil overtage ejerskabet af, og klik derefter på Egenskaber.
2. Klik på fanen Sikkerhed, og klik derefter på OK på sikkerhedsmeddelelsen, hvis en sådan bliver vist.
3. Klik på Avanceret, og klik derefter på fanen Ejer.
4. Klik på dit brugernavn på listen Navn, eller klik på Administrator (hvis du er logget på som administrator), eller klik på gruppen Administratorer. Hvis du vil overtage ejerskabet af mappens indhold, skal du markere afkrydsningsfeltet Erstat ejer af underbeholder og objekter.
5. Klik på OK, og klik derefter på Ja, når du får vist følgende meddelelse:
Du har ikke tilladelse til at læse indholdet af mappenmappenavn. Vil du erstatte mappens tilladelser med tilladelser, der giver dig fuld kontrol?

Alle tilladelser bliver erstattet, hvis du klikker på Ja.
Bemærk! mappenavn er navnet på den mappe, du vil overtage ejerskabet af.
6. Klik på OK, og anvend derefter igen de tilladelser og sikkerhedsindstillinger, der skal gælde for mappen og dens indhold.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. april 2007 - 11:27 #6
Ps. prøvede du at slette USB driverne? du skal kunne se din HD.
Avatar billede duuink Nybegynder
24. april 2007 - 12:16 #7
jeg har aldrig installeret driveren til den externe -

Jeg har prøvet ovenstående guide et par gange hvor jeg henholdsvis logger ind med forskellige brugere, admin som alm. Men hver gang får jeg en fejlmeddelse om at mapperne er beskadiget. virker meget mærkeligt.

Som externe data-enheder kan jeg kun finde dvd-drevet
Avatar billede off-line Nybegynder
24. april 2007 - 12:37 #8
Man skal ikke selv installere driver til USB. Hvis man har SP2 så har man de
drivere man skal bruge. Men sommetider går der noget galt i driverne, og det
kan windows ikke finde ud af. Men sletter man driverne og genstarter, lægger
windows selv alle driverne ind igen, og så er de i orden.
Hvis du ikke har og ikke vil have SP2, så må du finde en USB2 driver på nettet.
Avatar billede duuink Nybegynder
24. april 2007 - 13:40 #9
Jeg har nu prøvet at afinstallere driveren, genstarte og tilslutte igen - Men ligemeget hjælper det :S Jeg kan heller ikke kopiere en mappe i roden af harddisken.

Jeg kan derimod godt kopiere mappen fra den externe til skrivebordet men den er stadig beskyttet, jeg prøvede derfor at logge ind igen med fejlsikret tilstand og ændre den nye skrivebeskyttede mappe på skrivebordet men ligemeget hjalp det :@

Har du flere ideer jeg kan prøve gotfred :P for ellers tror jeg at jeg vil ligge mig over i hjørnet for at tude :P
Avatar billede off-line Nybegynder
24. april 2007 - 13:58 #10
Ja du skal kontakte en som ved mere end jeg. Prøv www.helgec.dk
Han giver gratis telefon support for tiden.

Gratis telefonsupport
Foråret er ikke den travleste tid når man snakker IT derfor tilbyder jeg dig gratis telefonsupport i perioden 5 - 30 april. Tilbuddet skal forstås på den måde at er du i tvivl vedr. de guider der findes på denne side så ringer du blot på telefon  26926825  så får du telefonsupport uden beregning.
Avatar billede screem_brille Novice
25. april 2007 - 09:51 #11
har du overtaget ejerskab af mapperne ? (du skal ikek tænke på der står den er skrive beskyttet, det skyldes at gæste kontoen også er der, og det gør at de vil være skrive beskyttet, men kun for gæster, som administrator vil du have fuld adgang efter du har overtaget ejerskab)
Avatar billede duuink Nybegynder
26. april 2007 - 19:39 #12
Har fået en bekendt til at fixe det , hvordan er mig en gåde, men det lykkedes.

lukker
Avatar billede off-line Nybegynder
26. april 2007 - 19:47 #13
Nå det var da godt, og TAK fordi vi fik lov til at forsøge at hjælpe.
Avatar billede duuink Nybegynder
28. april 2007 - 00:56 #14
Misforstå mig ikke, jeg værdsætter faktisk jeres hjælp :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
28. april 2007 - 09:28 #15
OK:)