Avatar billede lindhardt Nybegynder
20. april 2007 - 20:34 Der er 14 kommentarer

Udskrivning af baggrundsbilled

Hej alle i eksperter,
Jeg anvénder MS office 2003 men de seneste opdateringer, og jeg bruger XP media også med de seneste opdateringer.
Jeg har lavet en invitation, hvor jeg har sat en baggrund ud. Denne baggrund kan jeg se hele tiden (som jeg skal) og når jeg trykker "se udskrift" ser alt ud som det skal. Men når det kommer ud af printeren er baggrundsbilledet blvete formindsket ca. 20 gange og sat side om side. Dette betyder at man ikke kan se hvad baggrunden forestiller. I baggrund, effekter, billed er der ikke mulighed for at låse billed i højde bredde forhold, men dette bør vel egentlig også være ligegyldigt, når nu "vis udskrift" er som det skal være, men dette desværre ikke stemmer overens med det som kommer ud af min HP printer.
Avatar billede vejmand Juniormester
20. april 2007 - 21:04 #1
Jeg vil mene du skal åbne billedet i et billedbehandlingsprogram først, og der ændre størrelsen på billedet. Herefter kan du indsætte det som baggrund.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
20. april 2007 - 21:18 #2
"Billedet" er en baggrund (gul med et par blomster), som har en størrelse som hedder 225*200 pixel, så jeg er godt klar at dette "billed" ikke skal fylde en hel a4 side, uden at det bliver sat side om side. Når jeg ser dokumentet i "se udskrift" så kan jeg se at "baggrunds billedet" er sat sammen af 4 gange bredde, og det er også fint nok, men når det udskrives er det sat præcist 21 billeder i bredden. Dette gør at man ikke kan se at det er blomster, men det ser bare ud som grimme prikker :-)
Så jeg kan ikke se hvad ændring af billed størrelse vil gøre. Kan du forklare hvad det er jeg skal gøre i billedbehandlingen?
Avatar billede vejmand Juniormester
20. april 2007 - 21:22 #3
Prøv at ændre størrelsen i cm. så det passer i den størrelse du ønsker. (I billedbehandlingsprogrammet)
Det er muligt jeg tar fejl, men det er da værd at prøve.
Avatar billede vejmand Juniormester
20. april 2007 - 21:23 #4
Avatar billede lindhardt Nybegynder
20. april 2007 - 21:50 #5
Jeg har ikke indsat "baggrunden" som vandmærke, men som baggrund (formater, baggrund, effekter), så det automatisk sætter baggrunds billedet side om side. Ved vandmærke skal det have dimension som en hel a4 side. Jeg har nu forstørret baggrunden 5 gange, så det er blevet bedre, men ikke helt så godt som det skulle være.
Tusind tak for hjælpen! Jeg vil nu gerne se om der ikke findes en "rigtig" løsning/forklaring på hvorfor at "vis udskrift" og udskrift ikke er ens. Hvis jeg ikke får dette svar løbet af et par dage, vil jeg acceptere dit svar. Under alle omstændigheder, tak for hjælpen!!!
Avatar billede vejmand Juniormester
20. april 2007 - 21:53 #6
Okay, velbekomme, selv om det ikke helt var det du ønskede.
Får du noget bedre, afviser du bare mit svar.  :-)
Avatar billede word-hajen Nybegynder
21. april 2007 - 18:21 #7
Er invitationen lavet i Word?

I så fald kan du gøre en af følgende i forhold til, hvor dit billede skal være (vælg 1, hvis billedet skal være på alle sider - vælg 2, hvis det skal være på en side).

1. Indsæt dit billede i sidehovedet (sidehovedet kan faktisk være hele siden).
2. Indsæt dit billede "i" dokumentet.

Lav billedet "flydende", f.eks. bag tekst (har engelsk version, så bær lige over med mig, hvis den danske har en smule anden ordlyd). Nu kan du placere billedet præcis der, hvor du ønsker, at det skal være i forhold til din side.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
21. april 2007 - 20:12 #8
Hej word hajen,
Tak for dit forslag, men ingen af dine forslag hjælper. Mit baggrundsbilled er en baggrund som skal være side om side, ca. 4 gange i bredden og 8 gange i højden. Se f.eks denne hjemmeside, hvor der er masser af gode baggrunde http://www.chatbreak.dk/baggrunde/ her er det metop baggrunde som skal fremgå flere gange på en enkelt side. Sagen kerne er at det som fremgår af "vis udkriv" ikke stemmer overens med udskrift. Jeg har de seneste opdateringer af både driver til printer og MS office 2003 samt styresystem.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
21. april 2007 - 21:08 #9
Så misforstod jeg, hvad du ville.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
21. april 2007 - 21:21 #10
Har ikke mulighed for at tjekke print pt., og det hjælper jo ikke noget, at det ser fint ud på min skærm. Det gør det jo også hos dig. Kan derfor ikke hjælpe lige nu. Sorry.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
21. april 2007 - 22:11 #11
Jeg kan sagtens sende baggrundsbilledet til dig, så du evt. selv kan prøve, når din printer virker.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
21. april 2007 - 22:13 #12
Kan det have noget at gøre med selve opsætning af skærmbilledet (at gøre? kører 1024*768) Just a wild guess....
Avatar billede vejmand Juniormester
21. april 2007 - 22:58 #13
Citat fra det link jeg lagde:
"Vandmærker er beregnet til udskrevne dokumenter, og de kan derfor ikke ses i normal visning eller visning af weblayout. Hvis du vil bruge et vandmærke som baggrund i et dokument, der skal kunne ses online, skal du bruge en baggrund (peg på Baggrund i menuen Formater, og klik derefter på en farve, eller klik på Effekter) eller et tema (menuen Formater, kommandoen Tema) i stedet."

Altså, den måde du anvender er måske ikke beregnet til at vises i "Vis udskrift"

Jeg ved ikke om det er derfor, men måske?  :-)
Avatar billede word-hajen Nybegynder
21. april 2007 - 23:04 #14
--> lindhardt
Jeg tror faktisk, at der er lidt "forvirring" fra skærm til print. Jeg har f.eks. forsøgt med et billede (fylder hele bredden af papiret), hvor der kun er et billede pr. side, hvis jeg laver en 50% størrelse på skærmen, men 1½ billede, hvis jeg kører 100%. Mon ikke at noget lignende gør sig gældende i dit tilfælde - blot selvfølgelig med andre formater på billedet.

Jeg tjekker, når jeg igen har en printer til rådighed - hvis du ikke har fået løst problemet i mellemtiden (har først printer igen om halvanden uge).