Avatar billede babyworm Nybegynder
19. april 2007 - 14:49 Der er 5 kommentarer

Risici ved netværk

Hej Alle,

Jeg kunne ikke lige finde en bedre titel, så det blev lige til risici ved netværk. Mit spørgsmål er egentlig.

Jeg har sat en domain controler op på et netværk, hvor Norton Antivirus corporate edition scanner alle computere og servere hver nat. Vi står nu og skal til at have eksterne konsulenter og hjemmearbejdspladser på, og mit spørgsmål er hvilke risici der er forbundet med dette.

Jeg har fået afvide at virus og spyware sagtens kan flyde på tværs af netværket, uden om domænet, og på den måde kan computere vi ikke har styr over, smitte dem vi har. Worst Case Scenario er at server og det går ned.

Hvad gør andre ?
Avatar billede leif Seniormester
19. april 2007 - 15:15 #1
Hvis du har AntiVirus på dine servere og klienter burde din AntiVirus jo tage det !
Avatar billede babyworm Nybegynder
19. april 2007 - 15:21 #2
Antivirusen tager jo ikke spyware f.eks. ?
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2007 - 19:15 #3
Går man meget op i sikkerhed får INGEN adgang til netværket med uautoriseret udstyr. Dvs. skal en konsulent have adgang til netværket, bliver det gennem via en pc, som du har sat op og godkendt. Men som udgangspunkt er du jo fornuftigt beskyttet mht. antivirus, hvis ellers de kører realtime scanning. MEN... en del af risikoelementet er jo ikke kun antivirus, spyware etc, der er mange andre aspekter.

Mht. hjemmearbejdspladser er der jo mange forskellige løsninger man kan vælge... citrix, vpn, direkte opkobling via mpls, hver med sine fordele og ulemper.
Avatar billede tji Nybegynder
24. april 2007 - 10:34 #4
Der er efter min mening ikke større risici ved at have eksterne konsulenter/hjemmearbejdspladser end der er ved en normal arbejdsplads, HVIS forbindelserne til hjemmearbejdspladserne er lavet rigtigt og bliver brugt rigtigt. Mange firmaer vælger nok at lave VPN forbindelser, da de nok er det billigste og er også en ret sikker løsning.

Der vil dog altid være en trussel af hacker/virus og spyware, men den ændrer sig altså ikke ved at hjemmearbejdspladser. Det kommer der jo også på dit arbejdsnetværk.

Mht. Virus og spyware, vil den største trussel være at dine medarbejdere laver noget på netværket som de ikke må. Det kan sjældent undgås helt, men det hjælper dog at holde sig til de "rene" steder på nettet. Det er min mening.
Avatar billede babyworm Nybegynder
10. december 2012 - 10:42 #5
Lukker - kan i give et svar så i kan få point