Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 13:24 Der er 51 kommentarer og
1 løsning

Optage skærmbillede?

Kan det lade sig gøre at "optage" et programs brugerflade på skærmen?
Jeg har et meget avanceret program. Når jeg har fået noget forklaret, kan jeg efter ikke ret lang tid kun huske lidt af det. Jeg ville så gerne "optage" det der sker på skærmen/i programmet imens jeg får det forklaret, så jeg siden kan se hvad det var han gjorde.
Kan det lade sig gøre?
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 13:30 #1
ja med et screen recorder program, kan du optage hvad der sker på skærmen og gemme det som en videofil
http://www.download.com/oRipa-Screen-Recorder/3000-2075_4-10602615.html?tag=lst-0-1
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 13:32 #2
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 13:38 #3
Alle tiders. Troede egentlig mit spørgsmål var langt ude.

Mht. 'oRipa Screen Recorder', er det et program du har erfaring med eller har hørt om, eller er det blot et tilfældig valgt?
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 13:44 #4
Det behøver nemlig ikke være gratis, bare det er godt. Så hvis nogen har erfaring med et sådant program, vil jeg gerne høre om det også. :)
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 13:45 #5
det var bare tilfældigt, valgt ud fra at det er et gratis program
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 13:48 #6
næ det er ikke langt ude, har selv en svigerfar som har lidt problemer nogen gange, og der har vi fundet ud at lange forklaringer ikke altid er sagen, men i stedet med screen recorder kørende, så vise på skærmen hvad man gør og så gemme lille video og sende ham, det er tit bedre  c",)

man skal dog prøve at køre i behærsket tempo med musen, da det ellers kan blive lidt flakkende i videoen
Avatar billede venturer Nybegynder
19. april 2007 - 13:52 #7
Camtasia er en lidt bekostelig affære men er et meget professionelt program (hvis du f.eks. vil lave optagelser til andre end dig selv).
http://www.techsmith.com/camtasia.asp

Jeg har ikke selv benyttet programmet, men har set mange videoer lavet med dette værktøj og har været meget imporneret over kvaliteten.
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 13:52 #8
Ok, tak.

Vil stadig gerne høre fra andre der har erfaring med andre programmer af samme slags.
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 13:53 #9
jeg bruger selv denne her, og den virker ok
http://www.free-screen-capture.com/
Avatar billede hammerhead Nybegynder
19. april 2007 - 13:55 #10
Denne har jeg tidligere brugt, og den er ok: http://www.qarbon.com/presentation-software/vc/
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 14:00 #11
men du kan sagtens finde et gratis program der er ok
og kvaliteten bliver den samme, hvis du eksempelvis optager hele skærm billedet, og din skærmopløsning er på eksempelvis 768 x 1024 linier, så vil den video som du rekorder jo blive på 768 x 1024 linier, hvilket jo er meget for en video, derfor den høje kvalitet, du må så eksperimentere med i hvilket fil format du vil lave videoen ikke alle codec er lige hurtige i realtime, det kommer også an på hvor hurtig din pc er
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 14:02 #12
Hmm..., 'oRipa Screen Recorder' er meget nem at nruge. Det kan jeg lide. :) Men det er helt umuligt at læse teksten i filmen der afspilles. Det kan jeg ikke lide. :(
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 14:03 #13
hvad format har du lavet den i ?
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 14:05 #14
Hvis det er noget med at skulle indstille, tilpasse osv. er vi desværre vist igen nået derhen hvor jeg må give op. Har ikke styr på den slags.
Jeg troede (= håbede) at det var noget man kunne installere og så fungerede det bare. Øv.
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 14:05 #15
avi. Det gjorde den selv.
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 14:09 #16
Jeg kan ikke finde nogen steder i programmet hvor jeg kan ændre format?
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 14:09 #17
er der ikke nogen indstillinger hvor du kan vælge kvalitet ? hvis den eksempelvis står til avi divx, så kan du måske vælge bitrate for dit divx codec ?
jeg kender ikke lige det program der, men i flere andre gratis programmer jeg har prøvet har man kunnet vælge format bitrate osv
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 14:12 #18
Okay. Nu ændrede jeg opløsningen i programmet til den min sjkærm lyder på. Det hjalp en hel del. Men ved så ikke om det har en bagdel?
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 14:12 #19
Altså på det billede af programmet som er på den her side
http://www.download.com/oRipa-Screen-Recorder/3004-2075_4-10602615.html?tag=foot_scr
der kan jeg da se at man kan vælge "compression codec"
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 14:17 #20
Det her er hvad der er af muligheder. Den første knap nederst til højre giver kun afgang til at bestemme hvor filen skal placeres når optaget.

http://img220.imageshack.us/img220/8477/screen1we5.jpg

http://img220.imageshack.us/img220/2475/screen2tg8.jpg
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 14:21 #21
Kommer lige to nye billeder med rullegardinerne åben.
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 14:21 #22
http://img220.imageshack.us/img220/8477/screen1we5.jpg
nedderst hvor der står "microsoft video 1"  der trykker du på den blå pil, det er jo en "rul ned liste" hvor du kan vælge fil format
altså lige til venstre for kanppen "set"
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 14:23 #23
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 14:29 #24
Jeg ved i øvrigt endnu ikke om det kan lade sig gøre at have dette program kørende samtidig med det andet. Det andet program er meget tungt og tillader derfor ikke at der stjæles ret meget kraft! Men det må jeg jo lige have prøvet af.
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 14:32 #25
http://img221.imageshack.us/img221/9509/screen3im7.jpg
ok ja der var ikke meget at vælge imellem, det er fordi at du ikke har instaleret nogen video codec på din pc, som eksempel divx eller xvid, jeg finder lige en video codec pakke som du kan instalere, den vil give dig mulighed for at gemme videoen som divx eller mange andre formater
http://www.free-codecs.com/K_Lite_Codec_Pack_download.htm
download gerne den version der hedder "full" og under instalationen, sørg for at krydse det meste af, så du får instaleret så mange codec som muligt.
dette vil også gøre at du vil kunne afspille alle typer video på din pc
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 14:36 #26
hvis du sætte krydt i "disable video compression"  så gemmer den videoen ukompresset, så skal den ikke bruge kræfter på at komprimere, men pas på med det, for ukompresset video fylder omkring 1 gigabyte per minut, alt efter opløsningen, så det bliver hurtigt en voldsom stor fil, men i fuld kvalitet, så kan man eventuelt konvatere den til en divx video bagefter med et video konvaterings program
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 14:37 #27
Hmm.., jeg har faktisk på et tidspunkt hentet en større codec pakke fra netop den side. Kan se der i min Programmer mappe ligger en fil der hedder klcodec282f.exe Den er installeret. Tror du så det kan betale sig at hente igen?
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 14:39 #28
Citat: hvis du sætte krydt i "disable video compression"  så ...

Det er så nok ikke en god ide. Min HD er kun på 80 GB. Og den er allerede fyldt halvt op.
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 14:44 #29
nej det virker underligt, hvis du tidligere har instaleret en codec pakke, så burde eksempelvis divx være med, og så burde divx være en valg mulighed i rulned listen på denne side
http://img221.imageshack.us/img221/9509/screen3im7.jpg
og det kan jeg jo se på dit billede at den ikke er
og du er sikker på at du har klikket på filen klcodec282f.exe og instaleret den ?
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 14:51 #30
Ja 100 % sikker. Kan nemlig huske at den var nødvendig for at jeg kunne afspille nogte andet på det tidspunkt.

Måske er programmet kun levet til de muligheder det indeholder fra begyndelsen?
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 14:55 #31
nu har jeg prøvet at instalere programmet, og jeg har da nogle flere muligheder i rulned listen hvor man vælger format, jeg kan eksempelvis gemme i divx format
som du kan se på billedet her
http://www.aelling.lir.dk/public/eksemplar/recorder.htm
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 14:56 #32
Det forstår jeg ikke nogte af. Jeg prøver at installere en ny fra siden.
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 15:01 #33
og når så jeg i "rul ned listen" har valgt mit divx codec 6.2.5  så kan jeg ved at klikke på knappen "set"  så åbner der et vindue med indstillinger af mit divx codec, hvor jeg kan vælge eksempelvis bitrate
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 15:04 #34
når du har downloadet filen fra siden, så skal du jo klikke på filen og instalere den
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 15:05 #35
jeg køre gerne med en bitrate på 1400 i mit divx codec
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 15:06 #36
Ved ikke hvorfor det ikke virkede før. Men nu ser det vist ud som hos dig.

http://img213.imageshack.us/img213/3456/1aog8.jpg

Jeg får også det vindeu når jeg vælger DivX og klikker på Set. Men hvad gør jeg så?
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 15:09 #37
under instalationen af codec pakken kan du vælge hvilken codec du vil instalere, sørg for at instalere alle divx codec,

når du har fået instaleret divx så skulle den være muligt at vælge i rulned listen, derefter kli9k på "set" så åbner vindue med indstiullinger for divx, og indstil så kvalitet/bitrate
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 15:11 #38
Nu er denhelt gal. Jeg har prøvet at ændre til 1400 som du skriver. Når jeg bagefter vil afspille filen, kommer der ikke noget vindue og der står Paused. Det hjælper ikke at klikke på noget.
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 15:12 #39
"under instalationen af codec pakken kan du vælge hvilken codec du vil instalere, sørg for at instalere alle divx codec,"

Det er for sent. Hár installeret den.
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 15:13 #40
i indstillinger for divx klikker du på "main" og vælger "hight definition" og nedderst vælger bitrate, prøv med 1400 eller prøv dig frem, klik så øverst på "codec" og i "enkoding mode" kan du vælge "fast"  som er beregnet til live enkoding
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 15:16 #41
Nu er det ligegyldig hvad jeg gør. Der kommer ikke længere nogen rude når jeg vil afspille det optagede. Det gjorde der før. Det hjælper heller ikke at sætte tilbage til den bitrate den havde før. der kommer kun en bjælke som når det kun er lyd der skal afspilles.

Jeg tror det her er for avanceret for mig. er IT-idiot.
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 15:18 #42
"indstillinger for divx klikker du på "main" og vælger "hight definition" og nedderst vælger bitrate, prøv med 1400 eller prøv dig frem, klik så øverst på "codec" og i "enkoding mode" kan du vælge "fast"  som er beregnet til live enkoding"

Virker ikke. Kan stadig slet ikke få et vindu når jeg vil afspille (kun en bjælke). Jeg opgiver.
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 15:19 #43
indstillingerne for formatet mpeg er måske lettere, men det codec fik du nok ikke instaleret, du kan bare klikke på instalerings filen med codec pakken, så ken du instalere mere af pakken eller fjerne noget.

jeg vil mene at hvis du eksperimentere lidt med det, så burde du kunne få det til at virke, så jeg vil stoppe her  c",)

hygge
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 15:22 #44
De første gange jeg prøvede efter at have installeret pakken, virkede det. Kavaliteten var ikke god, men jeg kunne optage og afspille. Så det må være noget med indstillinger som jeg ikke kan finde ud af.
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 15:27 #45
Det tror jeg ikke. Kan ikke finde på mere at ændre. Har ændret og ændret tilbage igen - og så burde det virke. Men det gør det ikke.

Jeg dropper det, inden jeg ender med at smide med et eller andet.
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 15:27 #46
Jeg syntes du skal have pointene for at have forsøgt. Er ikke din skyld at jeg er håbløs. Læg et svar!
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 15:28 #47
prøv en lavere bitrate, eksperimenter dig frem, jo lavere bitrate, jo lettere arbejde for din pc, men dårligere kvalitet, så eksperimenter dig frem med hvad din pc magter, prøv at instalere et mpeg codec i stedet, der er indstillingerne meget nemmere, som du kan se på det billede jeg lagde så har jeg mulighed for at gemme i mpeg4, og det er da også noget jeg har fra den codec pakke der
Avatar billede gurly Praktikant
19. april 2007 - 15:30 #48
Jeg syntes du skal have pointene for at have forsøgt. Er ikke din skyld at jeg er håbløs. Læg et svar!

nu du selv siger det, for jeg lagde svar her
Accepteret svar: gurly
Point: 30,00

og du har accepteret det  c",)  (Takker)

du får det nok til at virke  c",)
Avatar billede brisant Nybegynder
19. april 2007 - 15:39 #49
Kors, det have jeg allerede glemt.
Avatar billede brisant Nybegynder
20. april 2007 - 00:32 #50
Nu har jeg brugt yderligere 2 timer på det. Kan ikke få det til at fungere. Jeg er og bliver et it-fjols!
L*rtet er hermed afinstalleret!!!
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 20:39 #51
Har du fundet et program ?

Fundet denne tråd på experten fordi jeg også skal bruge et sådan, og i min videre søgen fandt jeg denne, som er simpel at bruge og virker

http://www.wisdom-soft.com/products/autoscreenrecorder.htm

det er den frie jeg har prøvet
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. januar 2008 - 01:46 #52
Prøv med Hypercam. Det har en del år på bagen og burde være godt udviklet: http://www.hypersnap.com/

Og så er 35$ jo ikke alverden.